Profesorii vor primi salarii mari dacă elevii şi părinţii le vor da note mari
Încă din primele zile de mandat, dna. prof. univ. Ecaterina Andronescu, ministru al Educaţiei, a anunţat că majorarea salarială a profesorilor se va face – dacă bugetul va fi aprobat în forma cerută de minister – aplicându-se criteriile de performanţă, pe care ministerul le va elabora.
Perspectiva ca legea cunoscută, ca „legea lui 50%“, să fie pusă în aplicare de la 1 ian. 2009, s-a diminuat încă din ultimele zile ale Guvernului Tăriceanu, întrucât ordonanţa de urgenţă 151/2008 – a doua – prevedea că majorările să se facă diferenţiat, în procente distincte, urmând ca salariile mici să fie majorate cu un procent mai mare, iar salariile mari să nu primească, practic, nici un procent.
În acest moment, nu este foarte limpede dacă începând cu 1 aprilie 2009 se vor aplica, sau nu, prevederile OUG 151/2008 – cum nu este clar nici dacă aceste majorări ar trebui să se realizeze după criteriile pe care le anunţa dna. ministru.
Ceea ce este sigur este că la minister se lucrează asupra acestor criterii, ele nefiind încă adoptate prin ordin şi nici adjudecate de către federaţiile sindicale.
În documentul de lucru, ministerul îşi propune ca evaluarea dascălilor să cuprindă patru direcţii: autoevaluarea, evaluarea colegială, evaluarea de către director şi stabilirea calificativului în cadrul Consiliului de Administraţie.
Conform proiectului, evaluarea ar urma să se realizeze în două etape. Prima înseamnă completarea fişei de evaluare de către cadrul didactic (autoevaluare). De asemenea, fişa de evaluare ar trebui concomitent completată şi de către şeful direct, colegi, responsanbilul cu activitatea metodică, şeful de catedră, directorul adjunct. În acelaşi timp şi directorul unităţii şcolare ar trebui să completeze respectiva fişă.
A doua etapă a evaluării ar urma să aibă loc în faţa consiliului de administraţie şi constă într-un interviu. În cadrul acestei etape ar trebui să se pună de acord cele trei fişe completate anterior şi să se medieze (prin negociere – n.m., probabil) diferenţele. În cadrul acestui interviu ar trebui să se completeze o a patra fişă de evaluare, de către CA. Ministerul spune că în cadrul fiecărei etape se vor avea în vedere şi rezultatele evaluărilor externe (rezultatele de la inspecţia şcolară, evaluarea instituţională).
În privinţa amestecului părinţilor în evaluarea dascălilor, ministerul a decis că se vor aplica nişte chestionare prin care se va urmări nivelul de satisfacţie al părintelui faţă de activitatea depusă de profesor, nivelul respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev, calităţile limbajului folosit de profesor (corectitudine şi accesibilitate), nivelul de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale ale copiilor. Ministerul n-a stabilit, până acum, cum vor arăta mai concret aceste chestionare şi nici cum vor putea aprecia părinţii calităţile limbajului profesorilor când aceştia nu asistă la ore.
Rezultatele evaluării urmează să aibă consecinţe directe asupra dascălilor atât la nivel salarial, cât şi la nivelul relaţiilor de muncă. Dacă un profesor ar obţine calificativul „satisfăcător“ – salariul va rămâne la nivelul anterior evaluării (cel din anul şcolar în curs). Obţinerea calificativului „bine“ şi „foarte bine“ va conduce la majorări salariale, ce se vor stabili prin negociere.
Când calificativul este „nesatisfăcător“, respectivul profesor urmează să fie obligat să se înscrie într-un program de formare adecvat pentru corectarea punctelor slabe, evidenţiate de fişe de evaluare. De asemenea, dascălul ar trebui evaluat din nou după un semestru de la absolvirea cursului de perfecţionare.
Chestionare privind activitatea profesorilor urmează să completeze şi elevii, dar şi reprezentanţii altor purtători de interese din comunitate (n.m. – probabil primarii, fiindcă deocamdată MEC n-a hotărât cine sunt acei purtători de interese).
În situaţia în care elevii nu ştiu încă să scrie (n.m. – cazul prichindeilor din clasa întâi), chestionarele vor fi întocmite de interviu. Aceste criterii vor fi dezbătute cu reprezentanţii sindicatelor.
Sursa: cotidianul ,,Gândul"
Interes general |
Toate disciplinele |
Ştiri
Propus de: fratiladorina | 01.04.2009 22:43 | 1400 vizualizări
Comentarii (10)
02.04.2009 18:31 tirloaga
Multe aberatzii mai aveti de sustinut?
Pai de ce ar mai exista cataloage , le desfiintzam,desfiintzam si disciplina pe care o sa denumim indisciplina .
Multe mi-o fost dat sa aud de cand sunt in invatamant dar la asta zau daca am crezut vreodata ca se va ajunge ...
03.04.2009 20:04 2710804182791
daca am ajuns la mana elevilor care si asa sunt obraznici si a parintilor care pentru orice vorba sunt in stare sa te dea in judecata , vai de noi!
04.04.2009 16:07 nnicco67
ma inteleg bine cu copii si parintii,dar mi se pare o prostie la cat sunt de obraznici si prost crescuti copii din ziua de azi.nu mai exista ce era odata ,,cei 7 ani de acasa.am lucrat la toate nivelurile-pacat -ei sunt generatia de maine
05.04.2009 06:45 stefaniateodorescu
Si parintii care isi trimit la scoala copiii obositi, nemancati,murdari,fara ce le trebuie in ghiozdan...tatii care stau numai beti si isi agreseaza familia IMI VOR PUNE MIE NOTA?
05.04.2009 06:54 stefaniateodorescu
Si daca in societate treburile merg cum (nu)merg, daca parintii vin noaptea de la serviciu(ca patronul ii ameninta altminteri cu datul afara) si nu mai au timp de copiii lor, daca 4 ore zilnic de instructie si educatie nu sunt suficiente pentru ca elevul sa obtina note bune, cine este vinovat? Suntem noi vinovate ,cadrele didactice?Trebuie sa obtin nota mica de la parinti ca nu sunt capabila sa-i suplinesc pe dumnealor 100%?
05.04.2009 09:48 getab
Rusinos!Sa ne evalueze parinti care au 8 clase si nici nu sunt in stare sa lege cateva cuvinte....parinti care sunt asa interesati de copiii lor incat nici cand sunt chemati la scoala nu vin....parinti carora nu le pasa ce fac copiii
lor si care tolereaza un coportament delincvent al acestora...sau elevi care sunt din cale afara de obraznici...Pacat ca se recurge la asa ceva.Cei de sus ar trebui sa se gandeasca mai bine ...dar probabil asta se urmareste,distrugerea invatamantului romanesc.Nu suntem destul de umiliti si asa cu salariile pe care le avem?
05.04.2009 11:21 rasmina
Probabil ca singura explicatie este CA CINEVA TREBUIE SA FIE VINOVAT de proasta functiune a sistemului , de faptul ca saracia si frustrarile pe care cei 20 DE ANI DE DEMOCRATIE le-a adus in casele majoritatii au lasat si vor lasa urme adanci in educatia copiilor, in bunul mers al institutiei numita casnicie unde deja copiii asista de mici la lipsuri, scandaluri si tot ce poate fi mai rau pentru ei. Nu este mai simplu sa punem esecul altora in spatele EDUCATIEI????...Parintii vor astepta sa suplinim si in locul lor, societatea a uitat deja rolul " celor 7 ani de acasa" , noi suntem blamati ca vrem prea mult iar rezultatele nu se vad.....si atunci distinsa noastra ministra a gasit solutia....." descurcati-va cu parintii, cu elevii, cu consilierii locali...etc...ca de....ce mai conteaza cum ...conteaza doar sa te faci frate cu darcu pana treci hopul..." ..si apoi????....probabil umeaza expresia..."Dupa noi potopul..."..ca la " inundatiile declansate de ideile marete ale celor plimbati pe la MEC tot facuram fata.."
06.04.2009 19:17 lorra
Multumim alesilor nostri.Ce bine ar fi daca domnii alesi ar fi evaluati de parinti si de elevi ar primi un salariu ca al nostru dupa 35 de ani de munca si sa stea la catedra pana la 70 de ani.
23.04.2009 13:52 perceasilvia
Trebuie un tap ispasitor si gata cadrele didactice sunt de vina ,ele care nu stiu decat la scoala si acasa si nu pot sa lipseasca nici-o zi parca s-au transformat in elevi dupa 30 de ani de munca -Cine sa ne mai noteze?
24.04.2009 14:27 popanmc
VECINII,DACĂ VOR FI ÎNTREBAŢI CU CE SUNTEM ÎMBRĂCAŢI CÂND IEŞIM DIN CASĂ,OAMENII DE PE STRADĂ,DACĂ-S ÎNTREBAŢI CUM MERGEM PE STRADĂ ŞI UNDE,ZIARELE CARE ARATĂ CĂ PRIN TOATE ACESTE SITUAŢII DIN ZILELE NOASTRE ,ŞLCOALA ESTE UN LOC PUBLIC,EVALUATĂ PE CRITERII ALE PUBLICULUI SOCIAL,MAI PUŢIN ŞCOLAR,ÎN CARE DASCĂLUL RĂMÂNE UN OBIECT EVALUAT,ASTFEL,TRANSFORMAT ÎN ROBOT CARE ASCULTĂ,CARE EXECUTĂ,NU ÎNTR-UN DASCĂL,AŞA CUM AR TREBUI LĂSAT SĂ TRĂIASCĂ ÎN HAINA MESERIEI SALE!
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.