Ce este modelul „Emma” şi de ce ar trebui analizat cu atenţie înainte ca Funeriu să-l pună în aplicare
„Ne trebuie o evaluare complexă”
Ştefan Vlaston, preşedintele Edu-cer, arată că evaluarea ar trebui să fie foarte complexă. „Acolo este o altă cultură educaţională, un alt specific educaţional. Noi nu putem să importăm „mutatis mutandis” ce se întâmplă în alte ţări. Nici Uniunea Europeană nu are un mod uniform de a vedea învăţământul preuniversitar. În privinţa evalurării elevilor nu este oportun să preluăm preluăm experienţa fiicei domnului ministru din Germania. Mai corect, este poziţia comisiei Miclea care prevede o evaluare predictivă, o evaluare permanentă, o evaluare formativă care trebuie neapărat însoţită de note şi evaluarea sumativă făcută cu ocazia tezelor, a testelor semestrioale şi mai ales a examenelor de sfârşit de ciclu”, a spus Ştefan Vlaston. În opinia expertului, această evaluare sumativă este bine să fie uniformizată la nivel naţional, pe baza unor itemi stabiliţi de serviciile specializate şi puse pe site-ul Ministerului Educaţiei. „În plus, portofoliul elevului ar trebui să cuprindă aspectele în care elevul excelează. Să fie o caractetrizare a elevului în domeniile în care el este cel mai bun”, a conchis Vlaston.
„Ceea ce se întâmplă acum e formalism”
La rândul lor, părinţii susţin că un model străin nu ar fi tocmai convenabil. „Din nou luăm o parte din alt sistem şi o altă parte din alt sistem. Ne-am fi bucurat ca şi copilul domnului ministru să participe la sistemul de educaţie din România”, a spus Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Asociaţiei de Părinţi din România.
Contantin Ciosu, secretarul Federaţiei Educaţiei Naţionale arată că şcoala germană este foarte bună, numai că, atunci când e aplicată pe români s-ar putea să nu se potrivească. „Eu nu spun că ar trebui să-l importăm. Ştim că e necesară o asemenea evaluare. Dar ceea ce se întâmplă acum în sistem mi se pare inutil, şi la fel li se pare şi celor mai mulţi din colegii mei cu care am vorbit. Este o pierdere de timp şi formalism”, a spus Constantin Ciosu.
Alti experţi susţin că sistemul de notare din prezent ar trebui eliminat. „Sistemul german este orientat spre compretenţele practice ale elevilor. Dacă vrem aşa bine, dar dacă vrem să evaluăm şi cunoştinţele, atunci trebuie să vedem care ar fi cel mai buin model”, a spus Şerban Iosifescu.
IATA CE CUPRINDE PORTOFOLIUL ÎN NOUA LEGE A EDUCAŢIEI:
Art.40 (1) Scopul evaluării elevilor este acela de a orienta şi optimiza învăţarea. În sistemul naţional de învăţământ şi educaţie notarea se face, de regulă, de la 10 la 1.
(2) Evaluările naţionale de finalizare a învăţământului obligatoriu şi a liceului se vor face prin sisteme ale căror punctaje sunt similare cu testele internaţionale consacrate.
Art.41 (1) Evaluarea elevilor se centrează pe competenţe, oferă feed-back real elevilor şi stă la baza planurilor individuale de învăţare. În acest scop, se va crea o bancă de itemi de evaluare unică, cu funcţie orientativă, pentru a-i ajuta pe profesori în notarea la clasă.
(2) Un elev cu deficienţe de învăţare beneficiază, în mod obligatoriu, de educaţie remedială.
Art.42 Structura şi caracteristicile evaluărilor şcolare vor fi organizate după cum urmează:
(1) La finalul clasei pregătitoare, cadrul didactic responsabil întocmeşte, în baza unei metodologii validată ştiinţific, un raport de evaluare a competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale ale copilului.
(2) La finalul clasei a II-a, fiecare şcoală, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, organizează şi realizează evaluarea achiziţiilor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor până la finalul clasei a IV-a şi pentru redactarea unui raport de evaluare detaliat către părinţi. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate de educaţie sunt trecute în Portofoliul de educaţie al elevului;
(3) La finalul clasei a IV-a, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului va realiza, prin eşantionare, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul TIMSS şi PIRLS. Şcolile pot decide, în baza unor metodologii proprii, şi alte modalităţi de evaluare a propriilor elevi de clasa a IV-a;
(4) La finalul clasei a VI-a, toate şcolile, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, vor organiza şi realiza evaluarea elevilor prin două probe trans-curriculare: limbă şi comunicare (limba română şi o limbă străină), matematică şi ştiinţe.
(5) Rezultatele evaluărilor vor fi utilizate pentru realizarea unui raport de evaluare asupra fiecărui elev, care va fi înmânat părinţilor, pentru orientarea şcolară către un anumit tip de liceu şi pentru stabilirea planurilor individualizate de învăţare pentru anii următori de studiu din învăţământul obligatoriu.
(6) Unităţile de învăţământ au obligaţia ca în clasele VII-IX să remedieze deficienţele constatate, să consilieze şi orienteze elevul către tipul de liceu sau de carieră care îi valorifica cel mai bine potenţialul personal. Rezultatele evaluării, împreună cu planurile individuale de învăţare, se arhivează în Portofoliul educaţional al elevului.
(7) La finalul clasei a IX-a se va realiza o evaluare naţională trans-curriculară obligatorie a tuturor elevilor. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaţionale curente. Evaluarea va avea patru componente: evaluarea competenţelor de comunicare în limba maternă şi în două limbi de circulaţie internaţională, evaluarea competenţelor la matematică şi ştiinţe; evaluarea competenţelor de utilizare a calculatorului, printr-o probă practică. Evaluarea celorlalte competenţe-cheie care va fi făcută de către diriginte, consilierul şcolar şi colectivul de profesori ai clasei respective şi finalizată sub forma unor calificative stabilite pe baza rezultatelor obţinute în ciclul gimnazial. Rezultatele obţinute se înscriu în Portofoliul educaţional al elevului.
Sursa: Adevarul
Interes general |
Toate disciplinele |
Ştiri
Propus de: cdiasimi | 28.08.2010 21:09 | 2921 vizualizări
Comentarii (34)
28.08.2010 22:05 professorbujor
Societatea romaneasca nu este pregatita pentru evaluari corecte in educatie;de fapt, ea nu evalueaza corect mai nimic .Importul unor teorii si sisteme de aiurea n-au sansa de a prinde radacini in Sahara spirituala numita Romania ;aici politrucii sunt frati de cruce cu sarantocii cumparati la alegeri cu doi mici si o bere .Ce mai tevatura despre competente in educatie ,in timp ce cabotinii de la guvernare dovedesc zilnic incompetenta in functiile in care se afla .Acesti demagogi au declarat educatia prioritate nationala ,dar ,intre timp ,vazandu-se "cu sacii in caruta " au constatat ca prioritatea nu este educatia ci modul in care sa-si rasplateasca clientela politica si ,mai ales sa-si pregateasca punguta cu doi bani pt. prostirea celor care vor sa voteze in 2012.
28.08.2010 22:11 constantin_obreja
Daca scolile din Germania scriu in limba romana, fiti fericiti: i-am cotropit! Felicitari, funeraliile mai tarziu! Imi pare rau pentru cei ce ne vor urma si cel mai mult ma ingrijoreaza soarta nepotelului meu! Cand striga 'bunicule' ma gandesc ce am facut ca el sa fie fericit! Restul nu mai are nicio importanta! Numai bine,
28.08.2010 22:21 professorbujor
Emma sau Eba ? Sau ,nu conteaza !
29.08.2010 06:45 betiana
Cei care au tulburari de invatare sunt multi, iar cei care pot acorda terapie remediala sunt prea putini. In Bucuresti din 1982 si pana in prezent numarul profesorilor logopezi a ramas acelasi (33), iar profesorii de sprijin sunt o "himera"
29.08.2010 08:41 nadbog
Ca este sau nu este pregatita societatea romaneasca pentru evaluari corecte asta nu e sigur ;dar sigur este faptul ca toti mai marii sistemului de invatamant sunt rupti de realitate sau mai popular dusi cu vaca . Pai in conditiile in care un debutant ramane cu maxim 600 lei salariu cum poate face evaluarea ca in Germania ? Bine eliminam notele ca asa e la altii dar elevii nostri sunt ca cei din Occident in conditiile in care guvernantii creaza toate premisele ca ei sa devina "analfabeti cu diploma" Pana la funeraliile sistemului de invatamant sau ale guvernului - toate bune
29.08.2010 09:29 veverita
Este minunat ca noi suntem cu ,,importurile" la zi.Am rezolvat totul în sistemul românesc de învătământ şi nu ne-a mai rămas nimic de făcut decât,,să trecem graniţele"!Dar, ai noştrii ,,prea înalţi"nu iau în considerare condiţiile din România.Să faci o evaluare corectă la 37 de copiii? Când? Cum? Până unde putem merge cu înrobirea muncii cadrului didactic?????.Cine ne plăteşte pentru muncă suplimentară deoarece, numai cei care nu lucrează la clasă nu pot realiza că în cele 8 ore de program este imposibil?!!!
Aşa că...,,să se revizuiasca promesc dar, prin părţile esenţiale!"
Reveniţi cu picioarele pe Pământul României!!!
30.08.2010 00:38 minimarinica
Este înfiorătoare ştirea că m(cum se poate scrie acest"m" mai mic?)inistrul educaţiei nu stie că declinul învăţământului nu vine de la modul de evaluare a elevilor, ci de la acţiunea concertată a "aleşilor" (în mare parte analfabeţi!!!) împotriva a ceea ce ei nu pot înţelege: OMUL CARE GÂNDEŞTE!(altfel decât ei!)
Noi "ăştia" care mai gândim, mai avem o speranţă: Poate va veni o vreme când PROSTIA va fi admirata ceva mai puţin ca INTELIGENŢA!
Dar, după cum se vede, avem de aşteptat muuuuult.
30.08.2010 22:31 vioscout
Dar oare pentru ce este pregatita societatea romaneasca? Cadrele didactice sunt platite din bani publici (atatia cati mai sunt!) si trebuie sa fie inovative pentru a arata loialitatea fata de menirea lor...Orice initiativa care cere noutate, implicare activa, creativitate si mai ales responsabilitate este imediat pusa la colt...sunteti majoritari impotriva progresului.
Este drept ca pana si casa regala a fost doborata de "idealul educativ romanesc..." dar oare, de ce, nu am putea adopta si noi, de la nemti ceea ce este bun?
Mai exista o sansa extrem de mica...care palpaie inca si vreti sa desfiintati totul negand orice initiativa de bun simt. Probabil, ca partidul care va tine trezi de serviciu va dadea totul nemuncit aici "in patria asistatilor social si a hotiei fara margini!"
31.08.2010 06:57 dorazlo
Certificatul emma seamana foarte bine cu caracterizarea psihopedagogica pe care noi, invatatorii, o relizam la clasele primare. Dar domnul ministru nu are de unde sa stie lucrul acesta....
31.08.2010 09:31 monica_oarcea
Si fiica mea studiaza in Marea Britanie si a primit si ea astfel de certificate. Nu stiu cum este in Germania, dar UK fiecare profesor trebuie sa scrie asemenea evaluari pentru toti elevii pe care ii are si o face la calculatorul scolii-deci toti profesorii, invatatorii, educatoarele trebuie sa stie sa lucreze la calculator-de unde?. Apoi aceste evaluari se afla in dosarul virtual al elevului, dosar ce poate fi vizualizat de potentialul angajator in viitor.
Apoi, este foarte multa muncsa independenta din partea elevului, deoarece evaluarea cu note(litere in cazul UK)se face anual la sfarsit. Iar profesorii fac predictii cam ce nota vor lua elevii.
Mie mi se pare destul de complicat, nici profesorii de acolo nu sunt prea multumiti, asa ca nu stiu de ce trebuie sa importam asa ceva. Pentru ca la noi s-ar aplica si mai complicat.
Important este sa existe un respect pentru invatatura si pentru cei care o fac.Restul ... este ambalaj.
31.08.2010 11:51 ge
Dl Funeriu ar trebui sa se adapteze fondului nostru specific romanesc si sa mai citeasca din Titu Maiorescu, om destept, care se lupta impotriva formelor fara fond. Scoala romaneasca a dat multi olimpici la nivel mondial si acum vine dumnealui sa analfabetizeze generatiile care vin din urma. Foarte frumos! Vrea sa intre si dumnealui in istorie prin ceva. Prin plagierea modelelor straine!!!
01.09.2010 16:47 vica_62
Această Ema are mai mult de cinci ani?
Din modelul acestei fișe, așa lucrează micuții mei, ba chiar cred că dovedesc mai multe competențe.
01.09.2010 20:18 dobrila
Intrebare : unde pot gasi aceea fisa? chiar doresc sa o analizez! ma poate ajuta cineva? chiar si ministrul funeriu!
01.09.2010 22:16 emil
Pentru userul dobrila:
Vă rog insistent să respectaţi sintaxa limbii române. Sunteţi educator!
02.09.2010 11:51 constantin_obreja
Pentru userul 'dobrila': Imediat dupa stire aveti un fisier *zip. Acolo e ceea ce cautati!
02.09.2010 12:57 professorbujor
Nu este nimeni impotriva progresului ,stimabile "vioscout",ci impotriva cabotinilor care cred ca reformeaza ceva prin intreaga " reforma " despre care se tot face vorbire .Eu cred cu tarie ca nu s-a reformat nimic in cei 20 de ani de la " lovilutie" ,ci s-a deformat .In primul rand atitudinea fata de munca ,fata de valorile reale si s-au promovat smecheria si hotia ;statul roman ,atat cat mai functioneaza ,este de orice tip, numai democratic si in interesul populatiei nu este .Initiativele progresiste, cum vi se par ele a fi , sunt copii lipsite de fundamentare in realitatea prezenta din scumpa noastra patrie .
02.09.2010 16:49 paraschiva59
bag seama ca sunt prea mica ca sa-mi dau cu parerea . Ce pot spune eu ,este ca am construit ,, Jurnalul scolarului mic "pe perioada a 4 ani, jurnal pe care il voi posta pe didactic la sectiunea diverse pentru a ma consulta cu dvs. Am incheiat acest jurnalul cu ,,concluzii "la sfarsitul clasei a patra, iar modelul Emma l-am folosit ca sursa de inspiratie .
02.09.2010 16:51 paraschiva59
,,dvs." fiind colegii mei invatatori
02.09.2010 17:37 professorbujor
Toata lumea scolareasca cauta a fi moderna facand sumedenie de dosare care mai de care mai imbarligate ; cand insa iei scolerul la cercetare pentru a constata in ce ape navigheaza ,constati cu amaraciune ca nu prea au habar de cum se executa operatiile aritmetice elementare.Dar este foarte bine pus la punct cu tot felul de alte nazdravanii extracurriculare pe care insa ,actualmente,se bate moneda forte.
Probabil ca educatia ecologica ,de exemplu,nu cere neaparat numararea peturilor adunate .Pe scurt,se practica un fel de exhibitionism educational,scolerul devenind el un fel de vedeta cam de calibrul celor de pe la televiziuni sau de prin asazisa presa tabloida.
02.09.2010 17:42 professorbujor
P.S.Pana a incepe asazisa reforma ,invatatorii se ocupau cu elevii de asa maniera incat aveau habar nu numai despre cele patru operatii dar erau familiarizati si cu metodele de rezolvare a problemelor de aritmetica.Astazi invatatorul se ocupa de dosare ,de fise emma sau eba ,de orice da bine la sef .
02.09.2010 18:30 paraschiva59
Multumesc, domnule profesor !
02.09.2010 19:28 professorbujor
Wellcome !
02.09.2010 22:12 fritsch_renate
La spatele caietelor nemtesti sunt niste tabele, criterii de evaluare, etc. Daca frau Lehrerin le are la indemana in caietul elevului, noi ni le intocmim pe materii, sau pe elev, sau ... dupa cum e moda! Ce sa-i faci daca avem timp liber si suntem creativi!!!
02.09.2010 22:13 fritsch_renate
La spatele caietelor nemtesti sunt niste tabele, criterii de evaluare, etc. Daca frau Lehrerin le are la indemana in caietul elevului, noi ni le intocmim pe materii, sau pe elev, sau ... dupa cum e moda! Ce sa-i faci daca avem timp liber si suntem creativi!!!
02.09.2010 22:51 edydaryus
Acest DOMN MINISTRU se pare ca doreste neaparat sa ne arate ce "mare" reforma poate face .Dar daca vrea model german de ce dr.cu nu se duce in Germania si sa ne lase in pace.De fapt toti cei care au trecut pe la Ministerul Educatiei au pus in practica tot ce au visat noaptea.Au facut REFORMA!Ne-au zapacit dracu de tot.Ce-or mai avea de gand sa mai facem? Sa luam copiii de acasa , sa le dam de mancare,sa-i ducem acasa, sa-i culcam si apoi sa scriem pe hartoage despre comportamentul fiecaruia.Deci:scrieti fratilor hartii cu tona! Oare la ora acutala nu avem destule de facut? Oare stie domnul ministru cat timp e necesar pentru a corecta zilnic 25 de caiete, teste de evaluare, fise de lucru, sa mai confectionezi si sa pregatesti materialul didactic pentru orele de adoua zi? Si lista cu activitatile noastre zilnice poate continua . Nu-i asa? Si doar stam la scoala 4-5 ore pe zi! Ce usor!!!!!!
03.09.2010 20:40 vica_62
Domnilor, nici nu l-au remaniat!
Oare reforma nu trebuie sa tina seama de finalitatea actului educational?
03.09.2010 20:45 vica_62
Oare carui sector de activitate oferim elevii nostri? Cui îi mai pasă de asta? Dacă trebuie să scriem atâta, cand mai avem timp pentru a doua profesie spre care ne trimite șeful cel mare dacă nu ne ajung salariile?
Ce rost au atatea analize ale activității copilului dacă nu ne rămâne suficient timp pentru a-i educa?
04.09.2010 18:25 angela_doicescu
De ce nu prezinta dl ministru si niste state de plata ale profesorilor din Germania??? "care ar putea fi un posibil model" ...
05.09.2010 08:32 oanamihaela
Emma Funeriu nu poate fi decat eleva unei scoli particulare. Dupa cum puteti consulta si promotiile unui liceu particular foarte cunoscut din Romania: Liceul International de Informatica Bucuresti, clasele au un numar incredibil de mic de elevi (7-8 elevi)si nu 25-30 elevi precum clasele din scolile de stat romanesti. Normal ca in astfel de clase notarea nu se mai bazeaza in cea mai mare parte pe lucrari scrise, ci pe metode de evaluare orale moderne (putand fi aplicate si metodele bazate pe jocuri, care sunt cronofage). La un astfel de numar de elevi, fiecare profesor va putea cunoaste foarte bine pe fiecare elev. Deci profesorul nu mai are de corectat atatea lucrari scrise (nici ca numar de evaluari, nici ca numar de lucrari la o evaluare), avand timp sa scrie si fise de apreciere ale fiecarui elev.
Ceea ce nu spune ministrul Funeriu este modul in care se fac mediile. In 1994, una din colegele de cancelarie s-a intors din Germania, dupa ce a stat vreo 3 ani. Fiica ei a urmat cursurile unui liceu teoretic german de stat, cu profil real. Primul soc pe care l-am avut in legatura cu invatamantul german a fost dat de programul orar saptamanal al unui elev. De atunci nu inteleg de ce se spune ca elevii din Romania au un program supraincarcat ca numar de ore si de discipline. In acel liceu german, programul zilnic era cuprins intre ora 8 si 17, cu o pauza pentru masa, cu minim 6 ore de curs pe zi pentru elevi, acestia putand avea ore si dupa masa de pranz si "ferestre" de 2 ore in orarul clasei. La fiecare disciplina aveau de facut un proiect, care nu se putea realiza prin copy-paste de pe internet si, la unele discipline, mai dadeau 1-2 lucrari de evaluare intermediara. Nota finala nu era media notelor de la proiect si lucrari, ci se baza pe evaluarea finala semestriala scrisa (cu excetia unor disciplina ca desenul) si pe aprecierea cateodata subiectiva a profesorului. Media nu se putea contesta cu usurinta.
Fiica colegii mele a trebuit sa se pregateasca foarte mult suplimentar ca sa ajunga la nivelul cunostintelor colegilor ei romani, astfel incat sa obtina note mari la clasa si bacalaureat.
Dar dupa atatea "reforme" invatamantul romanesc a intrat in colaps, astfel ca putini elevi vor mai fi performanti in raport cu elevii germani sau din alte state avansate. Dupa parerea mea, in invatamantul romanesc era necesr sa se introduca cursuri de leadership si de realizare de proiecte, mai ales la liceu (de care au mai mare nevoie decat de religie si discipline optionale alese dupa criterii ciudate).
05.09.2010 14:30 professorbujor
Nu stiu daca "oanamihaela" prezinta lucruri reale din educatia germana;nu am vazut pe undeva prezentate sisteme de invatamant de aiurea.Poate nu stiu eu sa ma informez.Cred insa ca pe site-ul ministerului care se ocupa de invatamant ar fi trebuit sa apara o analiza comparativa a tuturor sistemelor educationale din Europa ,cel putin.Pentru a putea si noi ,prostimea,sa ne facem o parere despre una ,despre alta .Dar ,poate ca noi ,prostimea, trebuie sa nu avem habar despre ce se intampla pe ici pe colo ,pentru a nu avea termeni de comparatie si pentru ca pacalicii nostri sa poata aparea in postura de inventatori ai rotii si ai apei calde.Ca sa se laude si ei ,cabotinii,cum fac reforma.Un lucru pe care l-am remarcat este numarul mic de elevi cu care lucreaza un dascal nemtesc si programul zilnic de lucru;dar nemtii astia au probabil cantine ,utilitati pentru odihna ,biblioteci bine puse la punct ,personal auxiliar necesar pentru toate activitatile ,adica au fonduri si ministri care nu accepta rectificari bugetare in minus precum Funerila prost-gandila de la noi .
05.09.2010 16:19 floarebernad
Sa cunoasca d-l ministru realitatea romaneasca, starea invatamantului si a "dascalului";nu ne e teama de nou , nici de munca.
Sa importam, daca numai atat stim face, intreg pachetul de la nemti: buget,finantare corespunzatoare, dotarea scolilor,personal fara deficit, descentralizarea......;
05.09.2010 16:27 oanamihaela
Nu exista sistem de invatamant national unic ca in Romania. Fiecare land are mai multe forme echivalente de invatamant, din care s-au importat in Romania scoala Waldorf si inca un sistem care nu mai stiu cum se numeste. Dar examenul de bac este unic.
05.09.2010 16:31 dobrila
pt userul emil : scuze pt "asasinarea" sintaxei limbii romane; aplic si eu scaderea de 25%
05.09.2010 16:32 dobrila
multumesc d-lui constantin obreja pt informatie
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.