Raport PISA
Programul pentru evaluarea internationala a elevilor (Programme for International
Student Assessment - PISA) este o evaluare standardizata international, initiata si proiectata
împreuna de catre 28 de tari membre OECD cu scopul monitorizarii rezultatelor
educationale. Aceasta este o parte a unui program continuu al OECD de raportare pe baza
indicatorilor educationali, anuntat prima data în publicatia anuala a OECD, Education at a
Glance, la începutul anilor 90. Pe parcursul acestei perioade OECD a construit un set de
indicatori ai resurselor umane si financiare investite în educatie, precum si ai modului în care
opereaza sistemele educationale. PISA a luat nastere datorita necesitatii de a obtine
informatii sistematice si demne de încredere privind rezultatele educationale din diferite tari,
în special privind evaluarea capacitatilor elevilor. Deoarece este parte a unui program
continuu de raportare, unul dintre scopurile PISA este de a monitoriza tendintele
performantei de-a lungul timpului. Într-o prima etapa, testarea a fost administrata în 32 de
tari, iar începând cu 2000 se mai administreaza în înca 11 tari, devenind PISA+ pentru primul
ciclu de testare, cel care investigheaza domeniul citirii / lecturii. Astfel, România a facut parte
din grupul tarilor PISA+ la primul ciclu de testare.
Caracterul de program de testare este dat de structura ciclica a investigatiei, la un
interval de trei ani, începând cu anul 2000. Este evaluata capacitatea tinerilor de 15 ani de asi
utiliza cunostintele si capacitatii dobândite pe parcursul scolaritatii obligatorii pentru a face
fata provocarilor vietii adulte, de a participa pe deplin la viata sociala si
economica si de a
învata continuu, pe tot parcursul vietii. Aceasta implica faptul ca PISA nu investigheaza
modul de performare a unui anumit curriculum scolar, ci ce stiu si pot face elevii, la
finalul învatamântului obligatoriu, precum si abilitatea lor de a reflecta activ asupra propriului
proces de cunoastere si asupra propriilor experiente de învatare.
Problemele carora PISA încearca sa le ofere raspunsuri se situeaza în domeniul politicilor
publice referitoare la oferta educationala, programul propunându-si sa ajute guvernele tarilor membre OECD (ca si pe cele ale celorlalte tari participante) sa construiasca cele mai bune
sisteme educationale în contextele respective. Întrebarile care au stat la baza proiectarii
PISA sunt:
- Cât de bine sunt pregatiti tinerii adulti sa faca fata provocarile viitorului? Ce
deprinderi poseda acestia, capabile sa le faciliteze capacitatea de adaptare la
schimbarea rapida a societatii?
- Exista anumite moduri de organizare a scolilor si a procesului de învatamânt mai
eficiente decât altele?
- Ce influenta are calitatea resurselor scolare asupra rezultatelor elevilor?
- Ce structuri si practici educationale maximizeaza oportunitatile elevilor din medii
dezavantajate? Cât de echitabila este oferta educationala pentru elevii din toate
categoriile de medii socio-economice si educationale?
Interes general |
Toate disciplinele |
Ştiri
Propus de: floricaion | 17.02.2005 20:05 | 3020 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.