Criteriile pentru autorizarea facultatilor, neadaptate la conditiile romanesti
Dupa cum a mai semnalat ziarul nostru, fostele consilii de evaluare, autorizare si acreditare a invatamantului superior si preuniversitare vor disparea in cel mai scurt timp, deoarece Legea calitatii prevede formarea altor doua agentii ce vor avea in structura lor si un Birou care se va ocupa de aceste probleme. Deci este vorba despre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) si despre Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP). Ei bine, luptele de culise, mai mult sau mai putin politice, pentru ocuparea unui post strategic din conducerea uneia dintre aceste organisme, sunt in plina fierbere, deoarece cei interesati stiu ca, asa cum a fost pana acum, au putere absoluta asupra administrarii, din aceasta perspectiva, a invatamantului si salarii la nivel european. Insa, in acest razboi orb, cei mai multi dintre pretendenti nu prea stiu ce modificari au fost operate in proiectul de lege in ultimele zile. Ei bine, iata care e noutatea: Legea Calitatii in Educatie nu mai da monopolul celor doua agentii. Cu alte cuvinte, ultima modificare va stipula: "ARACIS si ARACIP vor face o prima evaluare, dar nu definitiva. Va urma o supraevaluare (cu alte comisii, n.r.), operata de alte agentii de profil, interne si internationale". In acest caz, viitoarele doua organisme nu vor reprezenta nimic altceva decat niste simple birouri intermediare, fara drept decizional. Speculand aceasta norma europeana, este clar ca si salariile vor fi mult mai reduse decat ceea ce au visat unii si altii.
De 15 ani, invatamantul romanesc se afla intr-o continua si nefericita transformare, fara cap si fara coada.
Criteriile de evaluare, copiate
Fara indoiala, aceasta reglementare vine din partea Uniunii Europene. Aceasta are drept cauza faptul ca interimarii de la conducerea celor doua agentii au redactat niste criterii de evaluare a calitatii, pentru autorizare si acreditare, identice dupa normele din tarile europene, fara nici o modificare originala, in sensul adaptarii la conditiile educatio-nale romanesti. "In standardele de asigurare a calitatii din institutiile universitare, Asociatia europeana pentru asigurarea calitatii in invatamantul superior (ENQA) a oferit niste recomandari pe care fostul ministru al educatiei le-a insusit ad-litteram, sub forma de criterii exacte", ne-a declarat Aurel Ghimpu, purtatorul de cuvant al CNEAA. Aceeasi situatie o intalnim si la invatamantul preuniversitar. "Criteriile de evaluare, elaborate de catre Institutul de Stiinte ale Educatiei, au fost copiate dupa model scotian, exceptand interventia unui angajat al ISE, care practic nu are nici o valoare. Pana acum, pentru acest nivel educational nu a existat nici o norma in Europa, abia acum au inceput unele agentii sa le produca, dar inca nu le fac publice", ne-a declarat un cercetator in domeniu, care a dorit sa-si pastreze anonimatul.
"Gardianul"
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: crina_butarescu | 19.03.2006 23:03 | 529 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.