2007 momentul adevărului
Mişcările şi transformările de pe piaţa educaţională mondială au fost în ultimul deceniu atât de radicale şi profunde, încât nici măcar minţile cele mai înaripate nu visau la ceea ce se întâmplă acum. Spaţiul anglo-american este, dacă nu într-o penurie de potenţiali studenţi, măcar în căutare disperată de tineri dotaţi. Valurile masive şi succesive de tineri care pleacă la studii în America din ţările Asiei mai cu seamă din India şi spaţiul ţărilor din sudul continentului dar chiar şi din Japonia nu sunt suficiente pentru capacitatea extraordinară de absorbţie pe care o au universităţile nord-americane. De cealaltă parte, universităţile Europei occidentale sunt şi ele în ofensivă, în goană după studenţi, fiindcă nu doar la noi, în România, populaţia şcolară este în descreştere.
Fenomenul îmbracă mai multe aspecte. Mai întâi, scăderea, în Europa, a populaţiei şcolare se coroborează cu scăderea atractivităţii spre studiile superioare, scădere pe care sunt semne că o trăieşte şi piaţa americană şi canadiană a învăţământului.
În acelaşi timp, spaţiul asiatic şi chiar cel african stau încă bine atât la capitolul populaţie potenţială universitară, cât şi la interesul pentru studii superioare, deşi costurile studiilor în America sunt prohibitive pentru tinerii din respectivele spaţii geografice.
Spiritul antreprenorial al universităţilor americane ştie însă să surmonteze inconvenientul costului, aşa că tot mai multe instituţii de învăţământ ajung să-şi sponsorizeze viitorii studenţi este mai ales cazul universităţilor americane de mărime şi impact mediu, deşi nici celebrele prin taxe, de data aceasta Harvard şi Princeton nu mai ţin ştacheta financiară prea ridicată.
Sigur, în acest context nu miră pe nimeni că universităţile lumii vin înspre Europa de Est, ca spre o piaţă educaţională atractivă, atât prin capacităţile viitorilor studenţi, cât şi prin statutul lor economic, mai ridicat decât cel al studenţilor asiatici sau africani.
Ei bine, noi ce facem, în acest caz? La ultima întâlnire a Consiliului Naţional al Rectorilor, cineva a avut neinspirata idee să arunce o asemenea întrebare, trezind pe chipurile conducătorilor universităţilor noastre rictusul panicii. Da, chiar, ce facem? Ne certăm ca la uşa cortului pe tot felul de fleacuri, câte locuri are Universitatea X, de ce nu se dau locuri cu taxă la Universitatea Y, de ce să fie sprijinite universităţile particulare? Tot felul de dispute, care mai de care mai sterile, în fond, despre nevoia stringentă de modificare, flexibilizare, modernizare a curriculei, certuri pe superspecializări, pentru nu ştiu ce metodologii sau tot atâtea orgolii ridicole: noi suntem mai buni, mai frumoşi şi mai breji.
Se risipesc astfel şi timp, şi energie. Imaginea pe care am avut-o ascultându-i pe domnii rectori, dar şi pe domnii ministeriabili, a fost aceea că, în timp ce noi ne scoatem ochii să vedem care-i mai cu moţ, universităţile străine ne suflă caimacul şi ne lasă cu buza friptă. Adevărul e dramatic: nu existăm pe pia
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: floricaion | 19.03.2006 23:49 | 762 vizualizări
Comentarii (1)
20.03.2006 10:05 floricaion - Autor
Adevărul e dramatic: nu existăm pe piaţa mondială a educaţiei superioare. Nu avem nici o universitate plasată în primele 500 ale lumii, aşa că e ridicol s-o mai ţinem ca gaia maţul cu superioritatea şcolii universitare româneşti.
Fabrica de diplome românească scoate petice de hârtie care riscă să nu mai fie luate în seamă nici măcar acasă la noi, darmite în alte zări.
Onoratul Minister al Educaţiei noastre ar face bine să se gândească la o strategie de deschidere condiţionată, cât de cât franciză, consorţiu internaţional a pieţei educaţionale româneşti, dacă nu chiar la o politică de promovare agresivă a învăţământului superior românesc în acelaşi spaţiu asiatic şi african, fiindcă oricum costul per student în România este mai mic decât în America sau Europa occidentală.
Nu suntem în nici un fel adepţii menţinerii autarhiei. Ar fi de-a dreptul absurd să creadă cineva că România s-ar putea menţine stat în stat, în peisajul educaţiei mondiale. Pledăm însă pentru un duş, cât mai urgent, şi cât mai rece, aplicat atât universităţilor, cât şi ministerului pentru ca trezirea la realitate să nu aibă loc când piaţa mondială educaţională s-a tranşat. Asta înseamnă o rapidă evaluare corectă, straşnică a universităţilor româneşti, pentru a şti cu adevărat cu cine avem a ne mândri, pe cine putem lansa pe piaţă şi, mai ales, o profundă transformare interioară a modului călduţ şi liniştit în care încă se mai gândeşte prin şcoala superioară românească.
2007 nu-i chiar peste o sută de ani, ci-i colea, fix peste 250 de zile. Iar dacă intrăm în Europa, măcar să stăm şi noi la masă, dacă tot pretindem că avem învăţământ superior de elită.
(Gandul, 20.03.2006)
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.