Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Istoria integrata in Moldova

Reprezentantii Asociatiei istoricilor din Republica Moldova i-au expediat o scrisoare presedintelui Vladimir Voronin, in care isi exprima profunda ingrijorare in legatura cu situatia alarmanta creata in invatamantul istoric, solicitand stoparea asa-numitului experiment privind introducerea istoriei integrate, informeaza AP FLUX.
Printre cei 30 semnatari ai scrisorii se numara Demir Dragnev, Anatol Petrenco, Andrei Esanu, Ion Niculita si Gheorghe Palade. Acestia sustin ca „asa-numita conceptie a istoriei integrate nu a fost discutata si nu a fost aprobata de nimeni, iar asa-numita „comisie Cristea” nu a luat nici o decizie in ce priveste predarea istoriei in scoala”. Potrivit lor, conceptia istoriei integrate a fost impusa in mod ilegal, dictatorial, prin metode abuzive. „Ne pronuntam impotriva unei asemenea modalitati de abordare a problemelor de istorie care, in fond, sunt probleme de ordin national. Ineptiile si aberatiile care se contin in asa-numita conceptie a istoriei integrate sunt atat de grave, incat nici chiar autorii acesteia nu au gasit de cuviinta sa le semneze. Un manifest politic, agramat si ofensator este prezentat drept conceptie pedagogica”, se arata in scrisoare. Totodata, semnatarii declaratiei sustin ca curriculumul elaborat de adeptii cursului integrat este absolut disproportionat, teme de istorie nationala aproape ca lipsind cu desavarsire. Ei afirma ca din cauza modului eronat de interpretare a recomandarilor Consiliului Europei privind abordarea integrata a problemelor de istorie europeana, „Republica Moldova risca sa devina singurul stat in care nu se va studia istoria nationala”.
Istoricii sustin ca desi conceptia si curiculumul nu au fost discutate si aprobate, Ministerul Educatiei a angajat istorici care sa redacteze manuale de istorie integrata. Potrivit lor, manualul de istorie pentru clasa a V-a demonstreaza cu prisosinta intentiile clare ale sustinatorilor cursului - falsificarea istoriei, punerea ei in serviciul unor cercuri politice, denigrarea istoriei nationale, reducerea ei la cateva informatii nesemnificative din trecutul poporului nostru. „Sub lozinca introducerii istoriei integrate se urmareste scopul de a rupe populatia bastinasa din Republica Moldova de istoria si cultura nationala si de a-i conferi acesteia o identitate eminamente politica. Istoria, in viziunea adeptilor cursului integrat, se transforma intr-o disciplina scolara complet politizata. In Republica Moldova se incearca reanimarea unor concepte de sorginte cominternista stalinista. Readucerea in invatamantul public a ideilor perimate si depasite pot avea grave consecinte asupra societatii, ele pot periclita echilibrul civic stabilit in ultimul timp”, se arata in scrisoare.
Istoricii solicita respectarea moratoriului declarat de Consiliul Europei privind predarea istoriei in institutiile de invatamant din Republica Moldova, sistarea imediata a asa-numitului experiment privind introducerea istoriei integrate, retragerea din invatamant a manualelor de istorie integrata pentru clasa a V-a, restabilirea disciplinelor istorice la examenele de bacalaureat, precum si stavilirea oricarei ingerinte a unor agenti politici, straini intereselor nationale, in procesul de invatamant. Semnatarii scrisorii cer sefului statului sa fie curmate persecutiile impotriva profesorilor ce nu accepta dictatul politic al „unor angajati iresponsabili ai Ministerului Educatiei”, stoparea practicii de corupere, prin majorarea salariilor, avansarea in posturi, prin conferirea nemeritata a gradelor didactice profesorilor care au fost siliti sa accepte cursul integrat de istorie.
Intr-o declaratie recenta a Ministerului Educatiei, conducerea acestuia a solicitat profesorilor de istorie sa nu politizeze problema predarii istoriei in scoala, precizand ca „implementarea cursului „Istorie Integrata” si elaborarea manualelor se face in conformitate cu recomandarile Consiliului Europei”.
La 15 si 16 aprilie curent, la Chisinau se va desfasura Adunarea generala a profesorilor de istorie din Republica Moldova, pentru a discuta problemele aparute in urma implementarii cursului de „Istorie integrata”, informeaza AP FLUX.
Presedintele Asociatiei istoricilor din Republica Moldova, Anatol Petrenco, a declarat miercuri presei ca acest for este organizat la initiativa unui comitet organizatoric al profesorilor de istorie. La adunare a fost invitat sa participe ministrul Educatiei, Tineretului si Sportului, Victor Tvircun, deputatul Victor Stepaniuc (PCRM) si reprezentanti ai Presedintiei. Petrenco a spus ca a fost format un grup de lucru care va examina problema predarii istoriei in Europa de Vest.
Vicepresedintele asociatiei, Ion Negrei, a declarat ca predarea istoriei vorbeste despre orientarea politica a unei tari. „Cursul de istorie integrata este unul neconstitutional, iar conceptia si curriculumul lui sunt nelegitme, nefiind aprobate de nimeni. Cursul de istorie integrata nu este stiinta, nu este istorie, ci program politic al unui partid”, a spus Negrei.
La randul sau, vicepresedintele asociatiei, Gheorghe Palade, a spus ca istoricii isi exprima revolta in legatura cu atitudinea puterii fata de problema istoriei, in legatura cu continutul curricumului, care nu rezista nici unor critici, dar si fata de metodele prin care se impune cursul de istorie integrata, „cu o adevarata agresivitate asupra profesorilor”. El nu a exclus ca istoricii vor fi nevoiti sa recurga la actiuni de protest, precizand ca aceasta problema trezeste revolta nu numai a profesorilor, dar si a elevilor, parintilor, studentilor si a societatii in ansamblu.
Profesoara de istorie de la Liceul coreografic din capitala Viorica Conovan a declarat ca a fost exmatriculata de la cursurile de formare profesionala de la Institutul de perfectionare din cauza ca a avut o opinie diferita privind predarea istoriei.
Pana in prezent, in scoli au fost distribuite manuale de istorie integrata pentru clasa a V-a, fiind deja elaborate si manualele pentru clasele a VI-a – a IX-a.

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: moreak | 26.03.2006 14:01 | 2581 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

54 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN