Alternative - Scolile, altfel
WALDORF. Alternativa Waldorf, care are clase I-XII, are un curricumul propriu, aprobat de Ministerul Educatiei. In clasele primare (I-IV), invatarea se face fara manuale, predarea realizandu-se prin imagini, reprezentari. Absenta manualului unic contribuie, conform invatatoarelor de la Liceul Waldorf din Capitala, la cresterea respectului fata de carti si la intarirea autoritatii profesorului. Pe de alta parte, elevii se obisnuiesc sa se documenteze din cat mai multe surse in studiul unei teme.
DIFERENTE. La sfarsitul anului scolar, elevii primesc o caracterizare scrisa de invatator si de profesori, ce sintetizeaza evolutia copiilor in anul scolar respectiv. Disciplinele de invatamant sunt limba romana, matematica, istoria, geografia, biologia, fizica si chimia, predate in module de cate trei-patru saptamani, numite epoci. Cate doua ore pe zi are cursul de baza, la inceputul zilei. In continuarea acestuia se desfasoara ore de limbi straine, educatie fizica, educatie muzicala, educatie artistica si ore de exercitiu la limba romana si matematica.
MUZICA. Caracteristic Waldorf este si invatarea unui instrument muzical inca din clasa I (blockflöte). Tot din primul an de studiu apar materii noi fata de invatamantul traditional, cum ar fi desenul formelor. In primul rand, formele desenate in primele doua clase vor pregati introducerea literelor si a cifrelor. Mai tarziu, desenul formelor va pregati geometria, ce apare in clasa a V-a sub forma desenului geometric.
Activitati specifice sunt serbarile la sfarsitul unei epoci, serbari legate de ritmurile anului: sarbatoarea recoltei, sarbatoarea lampaselor, sarbatoarea Craciunului, Carnaval. Parintii care doresc sa afle mai multe despre Waldorf pot accesa adresa de web sau pot suna la numarul de telefon 021- 326.42.53.
Scoala pe centre de studiu
SCAUNUL AUTORULUI. Toti elevii il asculta pe cel care le explica ce a citit el in cadrul centrului la care a participat
In fiecare zi in clasele Step by Step are loc intalnirea de dimineata. Daca un copil intarzie din cauza traficului, nu este o drama, el se poate integra rapid in atmosfera, pentru ca aceasta intalnire nu este o ora de curs. Durata ei este variabila si poate tine chiar de la 8:00 pana la 9:00. Este un prilej pentru copii sa se salute, sa comunice, dar si sa afle tema si activitatile zilei. Aceasta este numai una dintre caracteristicile alternativei educationale Step by Step, care se adreseaza copiilor din invatamantul preprimar si primar. Clase cu program alternativ Step by Step sunt deschise in toata tara, in cadrul scolilor traditionale. Parintii care vor sa-si dea copilul la un tip de invatamant alternativ trebuie sa stie insa ca Step by Step nu inseamna numai o scoala cu program prelungit, respectiv de la 8:00 la 16:00, unde iti poti lasa odrasla cat esti la munca.
MANUALE. Copiii invata dupa aceeasi programa scolara ca si cei din invatamantul traditional. Diferenta consta in modalitatile diferite de predare, invatare si evaluare. De exemplu, elevii studiaza pe centre de activitati, cum ar fi cel de citire, scriere, matematica, stiinta si arta. Chiar daca la prima ora copilul isi alege centrul cu care va incepe ziua, pana la finele cursurilor el va trece prin toate centrele. Invatarea in centre permite abordarea individualizata a copiilor conform ritmului propriu de dezvoltare, dar si invatarea in grupuri mici sau in perechi. Invatarea se face atat din manualele traditionale, cat si din alte materiale didactice, mare parte cumparate de asociatiile de parinti.
DIFERIT. La scolile Step by Step, centrul de citire se poate organiza si pe scari
REGULI. Fiecare clasa are cate doua invatatoare platite de stat. In clasa, elevii au responsabilitati diferite. Exista copii care raspund de prezenta, de aranjarea materialelor in centre, de ingrijirea florilor s.a. Parintii interesati sa afle mai multe informatii despre alternativa Step by Step pot accesa pagina web www.stepbystep.ro sau pot suna la 021.323.79.19.
In Romania, programul a debutat in 1994 sub numele Head Start, ca program regional in cadrul Fundatiei Soros pentru o Societate Deschisa. In 1995 a luat numele de Step by Step, iar din 1998 aplicarea alternativei in Romania este coordonata de Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala.
FREINET
Alternativa educationala Freinet, care acopera si ciclul primar, are clase in partea de vest a tarii, in judetele Timis, Alba, Mures, Arad, dar si in judetul Bacau. Recunoscuta de Ministerul Educatiei, alternativa respecta curriculum-ul national. Dupa cum a precizat Bandea Mariana, presedintele Asociatiei Romane pentru o scoala moderna C. Freinet Timisoara, alternativa Freinet este fondata pe valori universale, cum ar fi responsabilitate, autonomie, cooperare si intrajutorare. Cu alte cuvinte, studiul este centrat pe copil, luand in considerare cele trei componente ale personalitatii sale: unicitate, diversitate si globalitate. Copilul nu traieste numai in scoala, aceasta pedagogie tinand seama de mediul sau familial, cultural si social. Evitarea esecului a constituit, de asemenea, o preocupare constanta la Freinet.
Astfel sunt suprimate amenintarile, pedepsele, clasificarile umilitoare. Dascalul nu mai este stapanul absolut, singurul care stie si ia decizii. Copilul se ocupa de propria sa activitate: munca individualizata si autocorectarea.
De asemenea, in cadrul alternativei educationale Freinet se organizeaza si "scoala de vacanta" , o tabara nationala si internationala ajunsa la cea de-a 10-a editie.
Parintii interesati sa-si dea copiii la scoala in cadrul acestei alternative pot trimite intrebari la adresa de e-mail: arsm-freinet@hotmail.com.
"Jurnalul National"
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: crina_butarescu | 03.04.2006 22:45 | 4302 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.