Proiectul Managementul administrativ şi financiar al şcolii într-un mediu descentralizat
Proiectul se desfăşoară în 50 de şcoli din judeţele Iaşi, Harghita şi Dolj, ce vor fi selectate pe baza criteriilor elaborate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Prin acest proiect se asigură asistenţă tehnică, instruire pentru personalul din şcoli şi autorităţi locale, precum şi consultanţă pentru dezvoltare instituţională. Totodată, proiectul va furniza o serie de informaţii ce vor sprijini MEdC, MFP, MAI şi autorităţile locale în elaborarea şi implementarea unui cadru pentru alocarea şi controlul resurselor educaţionale ale comunităţii.
Proiectul va identifica şi disemina cele mai bune practici, din şcolile selectate, pentru a spori eficienţa financiară în învăţământul preuniversitar. De asemenea, proiectul urmăreşte îmbunătăţirea cadrului instituţional şi a proceselor de management financiar şi de luare a deciziilor la nivelul şcolilor şi al administraţiei locale.
Prin acest proiect Ministerul Educaţiei şi Cercetării îşi propune:
- îmbunătăţirea managementului, administrării şi finanţării unităţilor de învăţământ în sistem descentralizat;
- întărirea autonomiei şcolii;
- eficientizarea activităţii instituţiilor, de la nivel central şi local, de creştere a performanţelor în contextul descentralizării administrative şi financiare în învăţământul preuniversitar;
- întărirea cooperării dintre şcoli, autorităţi locale şi părinţi, în vederea utilizării eficiente a resurselor limitate de care dispun şcolile;
- promovarea la nivelul şcolii a procedurilor democratice şi de asigurare a transparenţei privind deciziile manageriale şi financiare importante.
- conceperea unei scheme viabile de alocare "per capita" a fondurilor.
În derularea proiectului au fost parcurse următoarele etape:
1. Elaborarea instrumentelor şi procedurilor de selecţie a şcolilor şi transmiterea acestora către cele 3 judeţe
2. Depunerea aplicaţiilor de către şcoli
3. Constituirea grupului operaţional la nivelul MEdC
4. Elaborarea instrumentelor de evaluare pentru cele 57 de aplicaţii depuse
5. Vizitarea şcolilor şi comunităţilor locale în vederea selecţiei şcolilor.
Pe parcursul evaluării au fost consultaţi reprezentanţi ai autorităţilor locale, părinţi, profesori, elevi, fiind utilizate metodele chestionarului, focus grupului şi a discuţiilor directe.
Concluzii preliminare ale raportului de evaluare pentru selecţia şcolilor
În judeţele respective, gradul de cunoaştere a strategiei de descentralizare de către directori, membrii consiliilor de administraţie, cadrele didactice diferă semnificativ în funcţie de nivelul de învăţământ şi de la o unitate la alta. Ca regulă generală, în licee şi grupuri şcolare, strategia este cunoscută cel mai bine, apoi, din ce în ce mai difuz, la nivelul şcolilor cu clasele I-VIII şi grădiniţe din mediul rural.
- Contabilii împreună cu directorii şcolilor cunosc cel mai bine conceptele şi au participat cu toţii la exerciţiul de simulare a bugetelor descentralizate.
- Demn de menţionat este faptul că mulţi primari, inclusiv cei din oraşele mici şi comune, au cunoştinţe solide privind tehnicile de programare bugetară şi despre proiectul de descentralizare a învăţământului. În multe consilii locale există preocupare, expertiză şi activităţi privind proiectele şi programele educaţionale, cu finanţare internă sau externă, în aşteptarea implementării măsurilor de descentralizare.
Raportul final va fi publicat la aceeaşi adresă până la data de 15 mai 2006.
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: crina_butarescu | 18.04.2006 18:35 | 898 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.