Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Scoala va fi preluată în totalitate de administraţia locală

Urmărim o restructurare profundă a administraţiei publice centrale şi locale. Aceasta înseamnă transfer de autoritate administrativă şi financiară de la ministere la administraţia publică locală. Le dăm responsabilităţi. Asta înseamnă că la ministere vor trebui să rămână numai elementele de reglementare şi cele de control. În rest, totul trebuie transferat autorităţilor publice locale. Am discutat cu domnul prim-ministru şi a fost de acord, din aceste inspectorate judeţene de învăţământ trebuie să rămână o mână de oameni care să se ocupe de metodologie şi de control în judeţe. Locul profesorilor este în şcoli, iar locul şcolilor la consiliile judeţene sau la consiliile locale, după caz", a declarat, recent, Vasile Blaga, ministrul administraţiei şi internelor. Declaraţia ministrului de interne a pus paie pe foc în rândul sindicaliştilor din educaţie. Ei reclamă că din cauza subfinanţării cronice din învăţământ nici măcar nu se poate vorbi de descentralizare. Inspectorii şcolari generali din întreaga ţară aşteaptă optimişti schimbările. Ministerul Educaţiei a început de doi ani pilotarea descentralizării în opt judeţe şi se estimează că, din anul şcolar 2009-2010, descentralizarea învăţământului preuniversitar se va generaliza la nivelul întregii ţări.

Inspectoratele şcolare nu se desfiinţează
"Nu intră în discuţie desfiinţarea inspectoratelor şcolare. Odată cu intrarea în Uniunea Europeană, procesul de descentralizare nu duce la desfiinţarea structurilor, ci la reaşezarea lor într-un alt context", ne-a declarat Dumitru Matei, secretar de stat pe învăţământ preuniversitar în Ministerul Educaţiei (foto). Potrivit secretarului de stat, pentru ca sistemul să funcţioneze, este nevoie de structuri. În mod cert însă, rolul lor în teritoriu va fi altul după intrarea în UE: "În momentul în care se realizează o descentralizare nu numai de ordin financiar, ci şi de coordonare, atunci sigur că atributele ISJ-urilor vor fi altele. Vor exista însă structuri la nivel de judeţ sau la nivel regional pentru coordonarea activităţii din sistem. Funcţionarea învăţământului, cheltuielile de funcţionare, de întreţinere, de investiţii, toate vor fi preluate în totalitate de administraţia locală. Probleme de curriculum, probleme de inspecţie şcolară, probleme strict de domeniul profesional, nu financiar, vor fi coordonate în alt fel de structuri tot de oameni ai învăţământului. Decizia va fi transferată spre judeţ, iar decizia de curriculum naţional şi examene va fi stabilită tot la nivel naţional". Matei spune că "se vor dezvolta foarte mult casele corpului didactic, ai căror metodişti vor primi sarcini suplimentare, iar inspectorii care vor rămâne la nivel de judeţ sau la nivel de zonă vor avea misiuni speciale de a supraveghea ca sistemul să funcţioneze. Administraţia locală va rezolva problemele de ordin financiar, de întreţinere şi funcţionare a învăţământului. Oamenii din inspectorate sunt dascăli, sunt profesori, vor trece la catedră". Potrivit secretarului de stat, în 99% din cazuri, între directori şi primari sunt relaţii normale. "De aceea, şcolile din România funcţionează, spune Dumitru Matei. Noi trebuie să înţelegem că şi şcoala, şi primarul, şi directorii, şi profesorii, şi preotul, şi poliţistul sunt ai comunităţii. Ei trebuie să colaboreze, să meargă în aceeaşi direcţie în folosul comunităţii. Că se va reduce drastic numărul de inspectori, că inspectoratele şcolare nu se vor numi inspectorate, se vor numi departamente sau consilii, e cu totul altceva. Descentralizarea este un lucru bun. E huiduită însă de cei care nu o înţeleg".

Ce înseamnă descentralizarea?
• Scoala va primi bani în funcţie de numărul de elevi
• Directorul şcolii va fi numit de consiliul local, la propunerea consiliului de administraţie, după promovarea concursului de competenţă organizat pe baza metodologiei elaborate de MEd.C.
• Recrutarea, selecţia şi angajarea cadrelor didactice se vor realiza de către directorul şcolii, cu aprobarea consiliului de administraţie şi pe baza unor metodologii elaborate de MEd.C.
• Examenele pentru ocuparea posturilor didactice vor fi organizate de fiecare şcoală în parte.
• Salariile profesorilor vor fi stabilite la nivelul şcolii, iar salarizarea se va face şi în funcţie de performanţe.
• Va creşte gradual şi diferenţiat ponderea curriculumului la decizia şcolii

Circuitul bugetar
Sindicatele spun că "descentralizarea e un dezastru"
Gheorghe Isvoranu, preşedintele Federaţiei "Spiru Haret", ne-a declarat: "Noi am mai discutat că rolul inspectoratelor şcolare se va diminua în timp, venind mai mult pe partea educativă, pe partea de control, de programe. Atâta vreme cât de doi ani de zile se tot încearcă descentralizarea învăţământului şi nu s-a reuşit sub nicio formă, nici pe pilotare, ţinându-se cont că de fapt problema de finanţare este cea delicată, a veni să defiinţezi anumite instituţii care nu pot fi desfiinţate decât în momentul în care descentralizarea va începe să funcţioneze, este iarăşi o bătaie de joc. Descentralizarea a fost un dezastru în momentul în care s-a aplicat în judeţele-pilot. În momentul de faţă, descentralizarea trebuie regândită. După aceea trebuie să vedem care este rolul inspectoratelor şcolare. Domnul Blaga are un minister pe care-l conduce, dar nu ştiam că are şi o cotă-parte sau un cumul la Ministerul Educaţiei. În inspectoratele şcolare vor rămâne inspectorii. Ei nu au cum să dispară, pentru că trebuie să desfăşoare activităţi de control, de recomandări şi tot ce ţine de procesul instructiv-educativ. Subfinanţarea învăţământului a dus la eşecul procesului de descentralizare. Atâta vreme cât cei de la Ministerul de Finanţe, Blaga şi toţi ceilalţi nu vor înţelege că de fapt descentralizarea înseamnă să asiguri o finanţare a instituţiilor şi după aceea să vii cu elemente de autonomie, nu se va putea face nimic, nici măcar acoperişul pe temelii nu-l vor pune". "Pe măsura descentralizării este firesc ca cei care rămân la inspectoratele şcolare sau direcţii, cum se vor numi, să se ocupe de conţinutul învăţământului, de control, de metode de predare, de tot ceea ce înseamnă procesul instructiv-educativ propriu-zis. Iar partea de administrare, cum e în toate ţările lumii, să treacă la administraţia locală, spune Aurel Cornea, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI). Cred că este timpul să se ajungă odată la descentralizare pentru că până acum doar s-a vorbit. Este inadmisibil ce se întâmplă în ziua de azi, ca în Capitală să existe centre de bugetare şi un director de şcoală cu peste 1.200-1.500 de elevi să nu poată să cumpere o mătură sau o hârtie igienică până nu face un referat şi îl trimite la un contabil de la centrul bugetar care habar nu are pe unde este şcoala. Susţin descentralizarea administrativă a unităţilor de învăţământ. Nu se poate să ai unităţi care pentru o mătură trebuie să ajungă la centrul bugetar. Este un sistem centralizat şi anchilozat. Sunt directori de liceu care habar nu au unde sunt cele aproape 40 de şcoli şi grădiniţe arondate pentru care semnează note de plată. Eu i-am cerut ministrului desfiinţarea centrelor. Cadrele de specialitate trebuie să rămână la nivelul MEdC şi a ISJ-urilor şi să se ocupe de calitate, de conţinut, de sinteză, de control".

Inspectorii vor separarea controlului de administraţie
"În ideea de reformă intră şi transformarea inspectoratelor şcolare. Se preconiza o despărţire a activităţii de control a ISJ-urilor de cea administrativă, urmând ca pe partea de control, de audit să rămână Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) sau alte organisme private acreditate. Inspectoratul şcolar se redimensionează şi va avea doar rol administrativ. Este bine ca activitatea de control să se facă doar de oameni cu pregătire specială. Altfel, noi îndrumăm, noi controlăm", ne-a declarat Tania Iuliana Bogdan, inspector şcolar general ISJ Galaţi. Inspectorul şcolar general de Tulcea, Mihai Stroe, spune că, "odată cu descentralizarea, va creşte rolul managerului de şcoală, iar inspectoratul va avea rol de consiliere. Atât timp cât în Germania nu există inspectorate şcolare, probabil că şi noi ne vom descurca".

"Adevarul"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 15.08.2006 01:02 | 2050 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

De ce este necesara tristetea

Echilibrul emotional

Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii

Echilibrul emotional

Comentarii (12)

0 0

15.08.2006 14:19 adycrisx

Cum ne vor plati in functie de nr de copii cand la noi in scoala, la clasele I-IV, lucram la simultan. Daca astia sunt copii din sat, de unde mai multi?!

referitor la angajarea personalului didactic: traim in romania si se stie ca nu se va tine cont in primul rand de potentialul profesional. Directorii vor angaja pe cine vor ei si cine va da mai multin cayul in care suntem titulari, trebuie sa avem grija sa nu suparam cu nimic directorul, sa fim de acord tot timpul cu ce zice ca altfel...

0 0

15.08.2006 17:53 vioscout

Reforma este asteptata doar de catre cei care cred cu adevarat in ea."Pilotarea" prostiei, cum este de fapt simulacrul de descentralizare actual, trebuie sa inceteze. Scoala poate functiona ca parte a comunitatii daca va fi lasata sa evolueze. Dar, va trebui sa dispara minciuna din viata scolii si principalii generatori de coruptie din educatie, ISJ-uri si sindicate.

Nici o reforma nu poate fi reala fara independenta financiara.

0 0

15.08.2006 20:08 mioara28

In momentul de fata un profesor metodist al casei corpului didactic este un om amintit de lege numai la capitolul obligatii. Profesor si el, are norma didactica de 40 de ore (8 ore zilnic), de multe ori lucreaza chiar mai mult, pentru ca are activitati la sfarsit de saptamana, consiliaza un judet intreg de dascali colegi si nu are dreptul nici macar la cei 10% pe care ii primeste orice diriginte! Nu are nici o indemnizatie, doar salariul de baza si drepturile cuvenite in functie de gradul didactic si vechime. E bine ca vor primi sarcini suplimentare...!?!

0 0

15.08.2006 23:06 crina_butarescu - Autor

Ar fi minunat sa fie toti metodistii pe care ii cunosc eu ca dumneavoastra,doamna..!

0 0

15.08.2006 23:14 galaoan

Mai intai trebuie formati managerii scolari.La ora actuala multi directori sunt niste nulitati care au ajuns in functie prin anumite conjucturi.

Cum poate face un asemenea director angajarea de profesori si acordarea salariilor dupa competente? Profesorii , manageri valorosi sunt putini si au fost inlaturati din functii ca nu au cantat cu cine trebuie.

Sa speram ca va invinge competenta

0 0

16.08.2006 11:21 vioscout

Trebuiesc reformate Consiliile de Administratie, care in prezent sunt "panoplii" de profesori "merituosi", multi numiti pe criterii clientelaro- politice. Aceste CONSILII DE ADMINISTRATIE, vor trebui sa-si aleaga un presedinte -administrator, altul decat directorul scolii. Este drept ca directorii actuali sunt selectati pe criteriul obedientei de partid(e), sub directa "promovare" a ISJ, sindicatelor si prefecturilor.

Dar, cu cat descentralizarea va porni mai repede, cu atat mai bine pentru scoala si comunitate. Pentru ca toate scursurile promovate de partide drept valori in fruntea scolilor, se vor autoelimina sau... vor ajunge acolo unde le este locul, dupa gratii.

0 0

17.08.2006 08:27 gabiec

Legislatie pt ,,scursuri" exista si acum. De ce nu se aplica? Promovarea in functie de culoarea politica nu va disparea si asta o stie toata lumea.

0 0

20.08.2006 08:42 ciaciru

"• Recrutarea, selecţia şi angajarea cadrelor didactice se vor realiza de către directorul şcolii, cu aprobarea consiliului de administraţie şi pe baza unor metodologii elaborate de MEd.C.

• Examenele pentru ocuparea posturilor didactice vor fi organizate de fiecare şcoală în parte.

• Salariile profesorilor vor fi stabilite la nivelul şcolii, iar salarizarea se va face şi în funcţie de performanţe. "



tampenii

0 0

20.08.2006 16:46 anca_alex

doamne ce ne asteapta! pentru ce am invatat atatia ani...cariera?grade?performanta?vise...realitatea ne demonstreaza ca ar trebui sa fugim cu totii cat mai e timp!!!!!!!

0 0

22.08.2006 03:24 marian_dorin

din pacate , se merge din ce in ce mai rau...

nu era de ajuns ca si asa invatamantul se duce de rapa si sufera enorm?

acuma cei de la minister se iau de bietii invatatori de la tara , saracii de noi , amarati fiind de asemenea conditii , si ei tot pe noi ne trag la raspundere!

Rusine sa le fie si nu ne mai ramane decat sa plecam DE BUNA VOIE si nesiliti de nimeni...din invatamant!

RUSINE CELOR DE LA MINISTER!!!

Ati decazut in fata mea si cred ca o sa ma reprofilez...

0 0

22.08.2006 03:27 marian_dorin

aveti perfecta dreptate toate colegele ce ati scris mai sus , si dupa cum am spus , nu ne mai ramane decat sa RENUNTAM DE BUNA VOIE...

Sa speram , totusi , ca este doar un zvon,desi pare prea frumos sa fie adevarat...

0 0

23.08.2006 09:18 magiand

Cine poate spune ca angajarile le vor face corect directorii? Daca au putere deplina, or sa isi ia dreptul si or sa angajeze pe cine vor ei, nu pe cine indeplineste criteriile stabilite. Nu mai vorbesc de faptul ca si pana acum au aplicat regulile dupa bunul lor plac.Va trebui sa ne supunem si sa impartim salariul cu directorul ca sa putem avea un loc de munca!Este mai mult decat evident ca va trebui sa ne reprofilam cat mai repede!Vor ramane in invatamant numai cumetrele de la tara care au pile la director si nu au habar de studii de psihopedagogie saude metodica.Nu va mai conta cine munceste si cine se straduie sa faca diferenta, va conta cien e dispus sa isi imparta venitul cu directorul!

Traim in tara nimanui!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

15 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN