Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

MESAJUL ARACIP la debutul anului şcolar 2006-2007

MESAJUL ARACIP
la debutul anului şcolar 2006-2007

Acest an şcolar se deschide sub auspiciile legii calităţii educaţiei, respectiv Legea nr. 87/2006 de aprobare a Ordonanţei nr. 75/2005, privind asigurarea calităţii educaţiei.

În baza acestei legi, prin Hotărârea Guvernului României nr. 1258/2005, s-a înfiinţat şi funcţionează Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu buget propriu de venituri şi cheltuieli, cu sediul în Bucureşti, sector 1, str. Spiru Haret nr. 12 (la fostul sediu al CNEAIP). În organigrama ARACIP sunt prevăzute 50 de posturi, dintre care s-au ocupat, pe bază de concurs, 26.

1. Ce aduce nou legea calităţii educaţiei?

• Pentru prima dată în România avem o definiţie reglementată legal a „calităţii”, înţeleasă ca un ansamblu de caracteristici ale unui program de educaţie şi ale furnizorului acestuia, prin care sunt îndeplinite aşteptările beneficiarilor şi standardele de calitate;
• Aceste elemente creează premisele unui nou cadru educaţional, cu o nouă filosofie, în care elevul, beneficiarul direct al educaţiei, este situat în centrul proceselor din şcoală. Organizaţia furnizoare de educaţie trebuie să asigure şi să măsoare progresul înregistrat de elev, valoarea adăugată, calitatea, iar comunitatea, ca beneficiar indirect, să se implice în producerea, generarea calităţii în şcoală în funcţie de propriile ei nevoi şi interese;
• Calitatea se produce, se generează permanent, se măsoară şi se îmbunătăţeşte continuu, iar organizaţia furnizoare de educaţie trebuie să asigure calitatea, să implementeze propriul sistem de management şi de asigurare a calităţii, să se autoevalueze continuu şi să propună masuri ameliorative. Şcoala este responsabilă de asigurarea internă a calităţii, dar calitatea se asigură prin dialog şi pe bază de parteneriat cu toţi actorii implicaţi;
• Legea distinge între evaluarea internă (autoevaluarea) realizată de unitatea de învăţământ şi evaluarea externă, realizată de către ARACIP;
• Rolul inspectoratului şcolar este bine precizat, respectiv acela de control al asigurării calităţii, de monitorizare şi îndrumare;
• Evaluarea externă se realizează prin analiza documentaţiei de autoevaluare înaintată la ARACIP de unitatea de învăţământ, precum şi prin vizite la faţa locului, realizate de evaluatorii externi, experţi in evaluare şi acreditare;
• Evaluarea externă se realizează în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, acreditării şi, ulterior, periodic, cel puţin o dată la trei ani;
• Etapele evaluării externe sunt identice pentru unităţile de învăţământ publice şi private. Cu alte cuvinte, începând cu acest an şcolar, înfiinţarea oricărei instituţii de învăţământ/nivel/specializare/calificare profesională presupune parcurgerea procesului de autorizare de funcţionare provizorie;
• Unităţile de învăţământ de stat care funcţionează la începutul acestui an şcolar sunt acreditate şi vor intra în procesul de evaluare periodică, echivalent cu o reacreditare, pe baza standardelor de acreditare care urmează a se aproba;
• ARACIP realizează şi supune aprobării Guvernului României standardele de autorizare, de acreditare şi de calitate, precum şi metodologiile corespunzătoare. Acestea se aplică, fără discriminare, învăţământului public şi celui particular;
• ARACIP realizează Registrul naţional al experţilor în evaluare şi acreditare} care va cuprinde aproximativ 1500-2000 de persoane recrutate, selectate, formate, conform cerinţelor şi criteriilor menţionate în metodologia corespunzătoare, ce urmează a fi aprobată;
• Unităţile de învăţământ vor înfiinţa Comisia pentru evaluarea şi asigurarea internă a calităţii, vor realiza autoevaluarea, modificarea/completarea corespunzătoare a Proiectului - de dezvoltare instituţională, precum şi Raportul anual de evaluare internă;
• Raportul anual de evaluare internă se face public şi se transmite, la cerere, ARACIP;
• Unităţile de învăţământ autorizate sunt obligate să transmită anual, la ARACIP, Raportul de evaluare internă;

2. Ce acţiuni majore va derula ARACIP la nivelul sistemului educaţional în anul şcolar 2006-2007?

• ARACIP va reîncepe vizitele de evaluare externă pentru autorizarea de funcţionare provizorie şi acreditare imediat după aprobarea standardelor de evaluare şi a metodologiilor (sfârşitul lunii octombrie);
• Se va continua procesul de acreditare a unităţilor de învăţământ din subsistemul particular. Acestea sunt obligate să solicite acreditarea în maxim doi ani de la absolvirea primei promoţii;
• Va demara procesul de evaluare externă periodică a unităţilor de învăţământ de stat,: în funcţie de opţiunile MEdC, pe baze contractuale;
• Se va organiza o conferinţă naţională privind calitatea în învăţământ;
• Vor continua activităţile de producere şi diseminare a materialelor informative - ghiduri, manuale etc. - realizate de experţii ARACIP;
• Va demara o cercetare la nivel de sistem 1n vederea identificării principalilor factori de risc şi a grupelor de unităţi de învăţământ în funcţie de aceştia. Astfel, se va asigura cadrul de realizarea a comparabilităţii inter-instituţionale;
• Se vor amplifica acţiunile de comunicare şi relaţii publice (prin mass-media, prin parteneriat cu revista „Tribuna învăţământului", electronic etc.).

Prin toate acestea, mai ales în contextul descentralizării, se va accentua responsabilitatea unităţilor de învăţământ în ceea ce priveşte producerea, generarea, asigurarea continuă a calităţii.

Nu desfiinţarea şcolilor este obiectivul nostru primordial, ci asumarea conştiente, şi responsabilă a problemelor şcolii româneşti, fără frică şi neîncredere. Urmarea logică va fi direcţionarea de fonduri şi asigurarea sprijinului necesar pentru rezolvarea acestor probleme.
În contextul integrării în Uniunea Europeană, este imperioasă nevoia de compatibilizare a sistemelor, structurilor şi procedurilor. Cetăţenii României, ca viitor stat membru, vor avea nevoie de calificări, diplome şi alte acte de studii recunoscute la nivel european: educaţia de calitate înseamnă, în primul rând, încrederea tuturor beneficiarilor de educaţie în şcoală, în absolvenţii ei şi în actele de studii pe care acestea le emite.

Scandalurile recente, intens mediatizate, care impietează asupra imaginii şcolii noastre şi care afectează statutul profesiei pe care ne-am asumat-o, impun, mai mult ca oricând, o dezbatere sinceră, cu toţi actorii implicaţi, asupra calităţii şi rezultatelor şcolii româneşti de azi.

Vă mulţumim pentru sprijinul acordat până la momentul actual şi suntem convinşi de întărirea relaţiilor noastre de colaborare în spiritul dialogului şi al parteneriatului!
Pentru o şcoală mai bună!

PREŞEDINTE,

ŞERBAN IOSIFESCU


Material trimis de Prof. IOAN HAPCA e-mail: ihapca2002@yahoo.com http://geocities.com/ihapca2002
ŞCOALA CU CLASELE I-VIII Vişeu de Jos Jud. MARAMUREŞ

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: hapca | 21.09.2006 23:54 | 2495 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Parentingul reactiv

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

53 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN