Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Prima "inginerie" a lui Adomnitei: reintroducerea domnitorilor în manuale

Asociatia Învatatorilor din Arad a semnalat, intr-un memoriu adresat Ministerului Educatiei înca de acum cinci luni un fapt foarte dramatic: „Programa are lipsuri grave si teme de studiu inutile si nepotrivite vârstei copiilor. În conditiile în care atât pentru autorii de manuale, cât si pentru dascali programa este litera de lege, lipsesc din ea, de exemplu, conducatori precum Burebista, Bogdan, Cantemir, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Tudor Vladimirescu sau Ferdinand. În schimb, la noua ani, elevii studiaza despre Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, greci, gali, slavi, turci, rusi, sârbi si bulgari“, se precizeaza în memoriul oficial semnat de Viorel Dolha, liderul Asociatiei Învatatorilor din Arad. La aceasta observatie, fostul ministru cu talente apicole Mihail Hardau nu si-a gasit timpul necesar sa întruneasca comisia de specialitate si sa modifice programa scolara, astfel încât, la începutul noului an scolar, elevii sa poata avea pe banci noile manuale de istorie cu principalele personalitati ale trecutului national. Deci, nu s-a facut absolut nimic în aceasta directie si ar fi util ca prima tema grea a ministrului Adomnitei sa fie rezolvarea acestei aberatii. Asta chiar daca a ramas putin timp pâna la sfârsitul actualului an scolar. Dascalii de specialitate sunt optimisti, deoarece noul lor ministru a „descalecat“ chiar de pe plaiurile moldave pline de istorie.

Bratienii si Maniu, exclusi
Situatia semnalata de memoriul învatatorilor este mult mai grava. „Învatatorii se plâng ca personajele, cetatile si toate celelalte elemente istorice sunt enumerate limitativ, iar programa cere ca învatatorul sa aleaga doar trei personalitati române si doua straine. Spre exemplu, elevii nu sunt obligati sa-l studieze pe Mihai Viteazul, capitolul despre acesta fiind unul optional“, se mai precizeaza în memoriu. Mai mult, dascalii considera ca le este greu sa predea istoria unui singur popor si se întreaba cum poate asimila un copil de noua ani toate elementele despre greci, gali, slavi sau turci, „desi nu au descifrat nici harta României“. Totodata, programa scolara nu respecta principiul cronologic si nici cel concentric în spatiu cu toate ca propune ca standard de performanta „reprezentarea timpului si spatiului în istorie“. În afara de Mihai Viteazul, la fel de „optionali“ sunt Decebal, Traian, Mircea cel Batrân, Stefan cel Mare, Brâncoveanu sau Cuza, iar Ferdinand, Horea, Corvin, Bratienii, Maniu sunt total exclusi. În acest contrext, liderul învatatorilor, Viorel Dolha, recunoaste ca una s-a semnat, el fiind unul dintre membrii comisiei de specialitate, si o alta programa a aparut în forma finala: „Autorul programei a dovedit ca nu accepta critica si nu a schimbat macar o virgula dintr-un document invalidat de un for oficial“, marturiseste liderul Dolha. În ciuda acestor observatii pertinente, de atât timp nimic nu s-a schimbat, iar noul ministru are o prima tema de rezolvat, mai importanta decât schimbarile politice din minister pe care intentioneaza sa le efectueze.
Gardianul

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 12.04.2007 09:12 | 2339 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (15)

0 0

12.04.2007 18:33 dama

Au dreptate învăţătorii. Programa şi la gimnaziu este foarte încărcată, iar anumitor obiecte se acordă un număr de ore exagerat de mare.

0 0

12.04.2007 19:56 vioreldolha

Modificarea programei de istorie la clasa a IV-a a fost ceruta in unanimitate de cei 650 invatatori prezenti in octombrie 2006 la Congresul National al Invatatorilor din Romania si al Invatatorilor Romani de peste Hotare.

0 0

12.04.2007 20:25 ela52

Istoria, pentru elevii de varsta scolara mica , trebuie sa fie o poveste atractiva si nu insiruire de date , realizare de comparatii, generaliazari, pentru ca nu are cu ce le face.Trebuie cunoscut intai orizontul local si apoi se face saltul calitattiv.

0 0

12.04.2007 20:42 oana_luiza

Am clasa a IV a şi una din întrebările puse de elevi a fost de ce învăţăm pe Marco Polo, Magellan şi alţi călători,

cum sunt numiţi în Unitatea de învăţare.

Manualele sunt pline de greşeli.Mă întreb cine le-a văzut înainte de a fi publicate.Elevii trebuie să înveţe numai din citate,când trebuia să fie sub forma unor povestiri istorice care să îi atragă.la fel au încărcat şi programa de geografie. Sperăm ca noul ministru să fie receptiv la cererile învăţătorilor.

0 0

12.04.2007 21:09 doruadrian

Poate ,noul nostru ministru ,sa transceada politicul(si nu numai) si sa ia decizii in folosul scolilor(elevilor,cdr.did.si al parintilor),sa elimine arbitrariul din acest sistem(sa lupte cu coruptia,mai clar)?

De ce ,noi,cadrele didactice,nu dispunem de un e-mail direct catre ministrul educatiei?Macar atat,ati putea face,dle ministru?

0 0

12.04.2007 21:35 margott

Ma bucur ca se pune din nou in discutie programa de istorie a clasei a IV-a. Sper ca de aceasta data sa se ia in serios parerea invatatorilor care predau aceasta disciplina (ca trebuie sa se predea mai intai ISTORIA ROMANILOR). Ca invatatoare la clasa a IV-a consider ca marea lacuna a actualei programe este lipsa unei inlantuiri a evenimentelor istorice in spatiu si timp. Nici nu stiu cum se poate numi ceea ce se preda la clasa a IV-a: "Elemente de istorie universala", "Amintiri din istoria tuturor popoarelor" , ...? Se trece de la o perioada la alta, de la un spatiu geografic la altul (spatiu despre care elevii inca nu au studiat nimic) de la o lectie la alta, incat in timp elevii nu raman cu mare lucru fara un efort deosebit de memorare. Nu acesta trebuia sa fie primul contact al elevului cu ISTORIA!

0 0

12.04.2007 22:12 noreta

Imi amintesc de inceputurile mele in ale dascaliei,cand invatam istoria cu elevii clasei a IV-a si ,concomitent cu parcurgerea lectiilor, intocmeam impreuna cu ei o asa-numita "banda a timpului" , un material didactic folosit apoi in orele de recapitulare.Era o banda pe care notam toate evenimentele istorice studiate ,incepand cu Burebista, Decebal si continuand cu alte momente importante, grupate pe secole (sec. I, II s.a.m.d.),asa incat la derularea acelei benzi aveam in fata ,cronologic, ce trebuia sa cunoasca un elev din clasa a IV-a.Ba mai mult, fiecare lectie se incheia cu un diafilm in care era prezentata o legenda legata de evenimentul studiat. Istoria era o disciplina foarte indragita de elevii mei.Unde s-a gresit incat sa fie nevoie de schimbarea continutului manualului?

0 0

12.04.2007 22:36 equinox

Am mai avut clasa a IV-a, dar ca acum de greu la istorie (si nu numai la disciplina asta) nu mi-a mai fost, chiar daca am internetul la indemana pentru documentare. Sunt eu dezorientata, daramite copiii. Nu inteleg nimic din NOUA istorie si nu vor ramane cu nimic din ea.

Intelegem ca trebuie sa "integram" U.E. prin programe si manuale, dar nu sa ne batem joc de propria istorie.

0 0

13.04.2007 01:57 lie_ina

Ce stie d-l ministru despre noile orientari in predarea istoriei, mai ales la nivel european? Dar despre specificul gandirii unui scolar de 9,10 ani? Ar fi util de aflat.

0 0

15.04.2007 13:35 vioreldolha

Asa am scris in MARTIE 2006

SCANDALOASA NOUĂ PROGRAMĂ DE ISTORIE TREBUIE AMENDATĂ DE URGENŢĂ

PROGRAMA CARE ÎL ÎNLOCUIEŞTE PE FERDINAND CU ASTERISC ŞI OBELIX

O PROGRAMĂ FĂRĂ BASARABIA

DECEBAL, MIHAI VITEAZUL, ŞTEFAN CEL MARE- OPŢIONALI

PROGRAMA DE ISTORIE ÎI SCOATE PE ENGLEZI, BRATIENI, MANIU SI PE FERDINAND DIN SCOALA

A apărut o nouă programă şcolară de istorie şi geografie. Noua programă de geografie este aproape OK. Merge concentric de la mediul apropiat, elemente de geografie a României, la Europa. Nu enumeră limitativ ce să se studieze. Este în spiritul vremii şi nu dă nume de ape, munţi etc în programă. Lasă o libertate autorilor de manuale şi mai ales dascălilor referitor la conţinutul prin care vor atinge un obiectiv de învăţare sau altul.

Programa de istorie de clasa a IV-a are mari erori. Enumeră limitativ (ceea ce nici o programă din 1998 încoace nu o face) popoare, personalităţi, cetăţi etc.

Este o ofensă la adresa Ucrainei faptul că la rubrica ,,popoare vecine" lipsesc ucrainenii şi o ofensă la adresa Angliei fiindcă la rubrica ,,popoare europene,, lipsesc englezii.

Lipsesc apoi mari personalităţi ale istoriei româneşti. Ardelenii se vor supăra că este interzis Horea (programa este lege atât pentru autorii de manuale cât şi pentru dascăli). Nu e voie să se studieze şi nici să apară în manuale Burebista, Bogdan, Cantemir, Alexandru cel Bun, Basarab I, Iancu de Hunedoara, Ferdinand, Tudor Vladimirescu. În schimb se vor studia la 9 ani Alexandru Macedon, Carol cel Mare, Napoleon, grecii, galii, slavii, turcii, francezii, ungurii, germanii, ruşii, sârbii, bulgarii. Programa cere ca învăţătorul să aleagă 3 personalităţi române şi 2 străine. Cum să limitezi accesul elevilor doar la 3 personalităţi ale istoriei românilor?

La capitolul ,,Castele, cetăţi, oraşe" este interzisă studierea (fiindcă sunt enumerate limitativ cele care se pot studia) cetăţilor-oraşelor Timişoara, Craiova, Constanţa, Alba Iulia, Sarmizegetusa, Chişinău, Cernăuţi, Cetatea Albă, Soroca, Londra (are ce are programa cu englezii).

Nefericită (criminală) este ideea de a enumera limitativ persoane, popoare, oraşe. Dupa 1998 s-a renunţat la a înşirui conţinuturi în programă. Spre exemplu nu mai apar în programe enumerate ,,morcovul, bradul, stejarul, vulpea, porcul etc,, ci apar sintagme ca ,,plante, animale etc,, După nici un principiu programa de istorie nu este în ton cu celelalte programe.

Programa nu merge concentric nici pe axa timpului, nici pe cea a spaţiului. Putea avea un ultim capitol privind trecutul Europei aşa cum are geografia. Trebuia ca după date privind trecutul familiei şi localităţii să se urmărească conturarea unei imagini privind istoria românilor şi României. Abia apoi să se facă trimiteri la istoria universală.

Programa cere învăţarea imnului, drapelului şi zilei Europei. OK. Nimic însă în ce priveşte stema, imnul şi ziua României. Nu voi poposi acum asupra amărăciunii pe care o vor resimţi intelectualii basarabeni care resping ferm ,,istoria integrată,, pe care vor să le-o servească românofobii când vor descoperi la noi că studiem doar 3 personalităţi româneşti şi o mie şi una de noţiuni (unele chiar trăznăi) incompatibile cu nivelul de dezvoltare al şcolarului mic. Unii intelectuali români nu pricep din vizitele lor în străinătate ceea ce este definitoriu spiritului european – înflorirea fiecărei culturi în parte face deosebită Europa. Programa de faţă ar trebui să cultive întâi valorile naţionale româneşti fiindcă de cultivarea acestora doar noi suntem efectiv şi firesc responsabili şi fiindcă le sunt mai accesibile elevilor. În schimb ea cere unor copilaşi care abia ce stăpânesc alfabetul şi îşi pot scrie adresa, să înveţe despre lucruri savante privind cultura şi civilizaţia unei sumedenii de popoare vii sau moarte (şi încă alese fără nici un criteriu).

Programa de istorie de până acum a fost rezonabilă, manualele au fost însă foarte greoaie prin limbajul academic şi datele multe. Se înlocuieşte însă cu o programă fără noimă, mai greoaie, cu scăpări scandaloase şi teme de studiu inutile nepotrivite vârstei.

Greu reuşeau învăţătorii şi până acum să dea unui copil de 9 ani elemente de istorie ale unui singur popor (cel român). Mă întreb cum un copil de 9 ani va putea asimila despre greci, gali, slavi, turci ,,modul de viaţă: ocupaţiile, locuinţele (cred că nici francezii nu ştiu exact cum erau locuinţele galilor decât de la desenele animate cu Asterix şi Obelix!), îmbrăcămintea (asta s-ar putea dacă s-ar tipări carţi de joc gen Păcălici cu toate aceste popoare), obiceiurile (asemenea); cultura (nu cumva îi vrem enciclopedişti pe gâgâlicile de 9 ani introducându-i în cultura greacă, galică, salvă şi turcă atunci când ei încă nu au studiat despre Enescu, Brâncuşi şi încă exersează cititul cursiv care le iese când şi când); conducătorii (care, câţi –fiindcă dintre cei ai românilor se permit doar 3?)”. Despre francezi, unguri, germani, ruşi, sârbi, bulgari mă întreb dacă şcolarul va putea învăţa la aceeaşi vârstă fragedă ,,localizarea pe hartă (încă nu au descifrat nici harta României!), influenţele reciproce (fiecare cu fiecare dintre aceste popoare?), tradiţiile (nu este prea mult să îi încărcăm cu tradiţiile atâtor popoare când din tradiţiile româneşti ştiu doar vreo colindă?), obiceiurile (vezi paranteza precedentă), sărbătorile (o fi şi aici o listă...); comunităţile acestora pe teritoriul actual al României (au francezii o comunitate la noi?)”. Am citat din noua programă care este legea după care se va desfăşura ora de istorie din toamna lui 2006.

Despre aceste popoare şi ,,conducătorii lor” învăţam şi se mai învaţă încă pe tot parcursul gimnaziului. Acum, această adevărată enciclopedie sau ghiveci trebuie servită în clasa a IV-a la 9 ani (elevii vin la 6 ani la şcoală, deci mai cruzi cu 1/6 decât eram noi în clasa a IV-a). Culmea ipocriziei este că se spune că programa se decongestionează! Căutaţi pe http://www.old.edu.ro/prog3919.htm dacă nu credeţi şi cruciţi-vă!

Această panaramă de programă nu i se poate imputa actualului ministru fiindcă a fost aprobată de predecesorul sau în 20 04 2005. În 20 02 2005 am făcut parte din comisia de învăţători care trebuia să avizăm noile programe. Programa de istorie a fost respinsă şi urma să se prezinte ulterior alta. Acest lucru nu s-a întâmplat şi iată-o în aceeaşi formă scandaloasă semnată de ministru.

CE ESTE DE FĂCUT?

Chiar dacă manualele sunt elaborate deja după această programă, pe ele învăţătorii pot lucra selectiv dacă ea este amendată. Urgent domnul ministru trebuie să emită un ordin prin care să înlocuiască din programa nouă de istorie de la clasa a IV-a doar actualele ,,Conţinuturi ale învăţării” cu următoarele (propunerea mea):

CONŢINUTURlLE ÎNVĂŢĂRII

A. ISTORIA LOCALĂ

Familia : istoria familiei, sărbători de familie

Vecinii şi comunitatea; teritoriu, monumente, castele şi cetăţi; locuinţa, ocupaţii şi viaţa cotidiană

Copilăria de ieri şi de azi



B. ELEMENTE DE ISTORIE A ROMÂNILOR

Elevii vor fi capabili să recunoască, să localizeze în timp – secol – şi în spaţiu, să numească câteva fapte, să aprecieze rezultatele actiunilor următoarelor personalităţi: Burebista, Decebal, Traian, Dragoş, Bogdan, Basarab I, Mircea cel Bătrân, Vlad Ţepeş, Iancu de Hunedoara, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Constantin Brâncoveanu, Cantemir, Horea, Tudor Vladimirescu, Avram Iancu, Alexandru Ioan Cuza, Carol I, Ferdinand, Brătienii, Maniu.

Se va urmări ca elevii să sesizeze năzuinţa de libertate, dreptate, unitate, progres economic şi spiritual a românilor prin texte accesibile (lecturi, legende istorice etc) referitoare la aceste personalităţi



C. DESPRE ALTE COMUNITĂŢI ETNICE DE PE TERITORIUL ROMÂNIEI

Principalele comunităţi ale minorităţilor de pe teritoriul actual al României; influenţe reciproce cu românii.



D. DESPRE COMUNITĂŢILE ROMÂNEŞTI DE PESTE HOTARE

Principalele comunităţi româneşti de peste hotare şi din R. Moldova. Localizarea pe hartă a comunităţilor româneşti istorice.



E. EUROPA ŞI LUMEA ÎN IMAGINI

Imagini -simbol din fiecare ţară vecină, din fiecare ţară a Uniunii Europene şi câte o imagine simbol a fiecărui continent. Preferabil ca imaginea să fie legată de trecutul ţărilor respective. Elevii pot fi antrenaţi în realizarea unor proiecte, portofolii despre o capitală nominalizată cuprinzând legende / momente / monumente / personalităţi care au trecut sau au trăit acolo. Potrivit particularităţilor de vârstă, elevilor li se va cere să facă doar 3- 4 asocieri intre imagini şi ţările respective.



Viorel Dolha

Preşedintele Asociaţiei Învăţătorilor din judeţul Arad

0744195155 www.aiarad.ro

0 0

15.04.2007 14:26 michael

Autorii manualelor alternatice amintite..precum si cei care le-au aprobat....sunt niste catastrofe!!!!

Elevii nostri...cel putin in clasa a IV-a,trebuie sa invete istoria neamului romanesc!!!! Va bateti joc de stramosi....de mosi...si de noi...!!!

Scoateti aceste manuale....daca se pot numi asa...din scoala roamneasca!!!!

Cu cat mai repede...cu atat mai bine!!!!

0 0

16.04.2007 13:19 cornell_serban

Multe lacune are, de asemenea, manualul de Geografie de clasa a IV-a. Multe din cunostintele oferite nu au o inlantuire logica (se amintesc ,de pilda, locurile pe care le strabat apele curgatoare, muntii din care izvorasc, se amintesc formele de relief, dupa care, cateva lectii mai tarziu se invata despre Muntii Carpati). Am dat un exemplu la intamplare, pe care mi l-am amintit acum, dar sunt multe anomalii...

0 0

16.04.2007 19:54 claudia_enache

Sunt parintele unui copil de clasa a IV-a. Este un elev premiant, cu rezultate foarte bune la toate materiile, dar la Istorie are S. A capatat aversiune fata de acesta materie, nu reuseste sa o inteleaga, sa retina si sa coreleze ceea ce a invatat.

La inceput am crezut ca este o problema a lui personala, ca nu are el afinitate fata de disciplina, dar se pare ca problema era la cei care nu au reusit sa conceapa o programa coerenta si un manual pe masura.

Cu ce au gresit acesti copii?

0 0

18.04.2007 18:37 eugeniastanciu972

stimati colegi si parinti,cu totii vad ca ne confruntam cu aceeasi problema.eu predau la clasa a 4 a si evident ca am aceleasi greutati.Dar pentru ca nimanui nu ii pasa si aceasta problema se rezolva doar cu multa intelegere din partea noastra fata de copii.NU PUTEM SA II CHINUIM SA INVETE TOATA ISTORIA EUROPEI IN CLASA A4 A .MACAR SA STIE CE ESTE CU ADEVARAT IMPORTANT DESPRE ISTORIA TARII NOASTRE.In fond avem libertatea de a ne alege anumite personalitati care sunt necesare,nu toate.

0 0

19.04.2007 22:04 olym

Nu am predat inca istoria dupa noua programa, dar am studiat-o (programa) si am avut aceleasi nemultumiri legate de continulul ei ca si ceilalti colegi. Consider ca istoria trebuie sa intre in viata copiilor ca o poveste... Avand programa modificata, sunt convinsa ca vom reusi sa facem acest lucru, chiar daca manualele raman aceleasi.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

1 vot | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN