Educaţie timpurie de la 0 la 5 ani, gimnaziu până la a IX-a, liceul până la a XIII-a
Comisia, formată din 12 membri, avându-l ca preşedinte pe ministrul Mircea Miclea, ca vicepreşedinte pe Daniel David (UBB Cluj-Napoca) şi cercetătorul Daniel Funeriu (Universitatea Tehnică din München) şi ca secretar pe directorul Ad Astra, Răzvan Florian, a pus un diagnostic obiectiv asupra stării sistemului de educaţie din România.
Raportul atrage atenţia că menţinerea actualului sistem pune în pericol competitivitatea şi prosperitatea ţării. Cifrele prezentate la capitolul Diagnoză a sistemului sunt, aşa cum am tot prezentat şi în Gândul, năucitoare: rezultatele României la testele internaţionale sunt mult sub media europeană, iar rezultatele la olimpiadele internaţionale nu reprezintă o caracteristică a sistemului, ci sunt performanţe strict individuale ale elevilor. România excelează la indici negativi: 23,6% dintre elevi părăsesc sistemul de învăţământ obligatoriu (faţă de 14,9% media UE); 66,5% din populaţia României abia a absolvit liceul (faţă de 77,3% media UE).
Doar 1,9% dintre adulţi sunt angrenaţi în programe de educaţie permanentă (faţă de 10,8% media UE).Soluţiile propuse de Comisie şi pe care, probabil, preşedintele Traian Băsescu mizează atunci când declară că educaţia este prioritară pentru România vizează schimbări structurale, profunde. În primul rând se propune realizarea unui pact naţional pentru educaţie, care va permite ca politica în domeniul educaţiei să nu fie dependentă de schimbările de gardă de la palate.
Noua structură a învăţământului din România ar trebui să aibă 10 clase şi să reprezinte integrarea unui copil în procesul educaţional începând cu vârsta de un an până la 18-19 ani. Se propune introducerea educaţiei timpurii (0-5 ani; neobligatorie), a învăţământului primar de 5 clase (clasă pregătitoare + 4 clase primare; 5-10 ani), a gimnaziului de 5 clase (clasele V-IX, 10-15 ani), a liceului (teoretic, tehnologic şi vocaţional) de 3-4 ani (clasele X-XII/XIII, 15-18/19 ani), a ciclului scurt al licenţei (120 de credite), a licenţei (180-240 de credite 3 ani), masterului (60-120 de credite) şi doctoratului. Învăţământul general şi gratuit ar avea astfel 13 ani de la clasa pregătitoare la sfârşitul liceului. Învăţământul obligatoriu se păstrează la 10 ani, de la clasa pregătitoare la sfârşitul învăţământului gimnazial, şi ar fi organizat în acelaşi tip de unitate de învăţământ.
Se propun desfiinţarea şcolilor de artă şi meserii şi introducerea a trei tipuri de licee: teoretic, tehnologic şi vocaţional.
Comisia mai propune două tipuri de evaluare naţională, una la sfârşitul ciclului primar şi alta la sfârşitul învăţământului obligatoriu, evaluări al căror scop să nu îl reprezinte selecţia elevilor, ci diagnosticarea sistemului.
La sfârşitul învăţământului obligatoriu, elevii vor primi o diplomă şi un supliment de diplomă. Bacalaureatul ar rămâne, educaţia timpurie ar deveni prioritară în politica ministerului, cum, de asemenea, tot ca soluţii de ieşire din impas sunt văzute şi parteneriatul public privat, accelerarea descentralizării şi finanţarea per elev.
Pentru învăţământul superior, Comisia propune diferenţierea în universităţi de formare şi universităţi de cercetare intensivă.
"Gandul"
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: crina_butarescu | 07.07.2007 00:10 | 2843 vizualizări
Comentarii (28)
07.07.2007 08:13 emil
MI se par idei interesante ce merita comentate. Domnul Mircea Miclea putea fi un ministru bun...
07.07.2007 11:55 lumiandrei_2005
Realitatea noi o cunoastem ,cei de la catedra ,care stam fata in fata cu problemele din sistemul de invatamant .
As pune o intrebare :ce resurse materiale si financiare ni se ofera ?
De analizat si diacnosticat o facem de cand ne-am nascut ,dar cu ce si unde ?
07.07.2007 13:45 vioscout
Este un audit profesionist si real care ne arata cum stam... cu toate ca stiam toti cei cu adevarat responsabili. Avand un caracetr diagnostic problema este ce facem realmente...
Comisia prezidentiala nu are putere decizionala ci doar sugereaza unui guvern opac la tot ceea ce inseamna critica, inclusiv constructiva. Asa ca, dupa numeroase alte realitati arhicunoscute, inclusiv cele dupa PISA si multe altele, este o constatare si tare ma tem, ca asa va ramane.
Repet cu maxima convingere ca, neocapitalismul din Romania, s-a construit si se construieste, cu banii deturnati din munisterele bugetare, inclusiv/ mai ales a celor din educatie...
07.07.2007 22:15 marian_dorin
Alte si iarasi alte EXPERIMENTE??!!
08.07.2007 11:18 doinacirciu
De ce atatea experimente? Scoateti cu totul invatamantul preprimar din PLANURILE dvs!!!! Trimiteti-i pe copii direct la scoala! Deprinderile nu mai conteaza...La GUNOI si cu educatoarele!!!Halal invatamânt!!!!!
08.07.2007 13:01 pistol_mada
nici macar nu vreau sa citesc ineptia asta
08.07.2007 20:53 bertini
Din educatoare cu vechime si grad.I ma transform in ingrijitoare de copii la cresa?La ce bun atata scoala si examene si perfectionari?
09.07.2007 09:08 pasatcarmen
De 17 ani suntem supusi unor neexperiente ale celor din fruntea ministerului.Ne confruntam cu probleme grele si grave prin :1) dezinteresul ce-l au parintii fata de scoala 2)parasirea familiei pt. a pleca in strainatate la munca 3)lipsa de preocupare a celor carora li s-au incredintat copiii 4)lipsa sau,dimpotriva ,abundenta unor bunuri materiale detinute de elevi ,ceea ce face diferentierea dintre copiii din aceeasi clasa5)supunerea cadrelor didactice care au restrangeri de activ. in scoli unor presiuni psihologice insuportabile6)marea cerinta de scriptologie ,care ia timp si este ineficienta etc...
09.07.2007 18:31 fata_potpuriu
Impartasesc aceleasi ganduri cu dnul vioscout! Sa-ndraznesc sa sper?
09.07.2007 19:35 dascal
Experimentele vor fi niste masuri cosmetice, cauzele sunt mai ample si ca sa fie cunoscute(daca se vrea), ar trebui sa fie intrebati dascalii .
10.07.2007 07:18 8101961
Mi se pare dureros faptul ca se fac atatea experimente pe generatii intregi de elevi.Nu mai pun la socoteala rabdarea greu incercata a cadrelor didactice.M-as bucura ca odata si odata lucrurile din invatamant sa se stabilizeze.
10.07.2007 09:48 dama
Subscriu la cele comentate de pasatcarmen. Totul este frumos pe hârtie, dar noi suntem români, avem o tradiţie şi prin acest învăţământ românesc tradiţional a trecut şi d. Miclea şi, iată, a ajuns ministru. Cred că trebuie suplimentată baza materială, materialele didactice şi redusă scriptologia ca să putem avea timp să ne pregătim lecţiile pentru elevi aşa încât acestea să devină mult mai atractive şi folositoare. De asemenea, în relaţia cu părinţii cerem suport de la psihologul şcolii şi de la poliţia din cartier pentru ca, în sfârşit, părinţii să înţeleagă că şcoala este o instituţie respectată, apărată şi ei vor fi obligaţi să-şi asume responsabilităţile de părinte şi în educaţie şi exemplu, nu doar ca simplu spectator sau întreţinător material (uneori insuficient şi aşa).
10.07.2007 13:30 bleotiuc
Daca atata ati inteles, doamna bertini din tot acest raport este foarte trist. Raportul aduce in discutie o problema foarte pertinenta privind centrarea invatamantului pe interesul copilului/elevului si nu pe interesele, de multe ori meschine ale cadrelor didactice. Daca s-ar reusi sa se puna in practica acest lucru ar fi ideal.
11.07.2007 13:48 aya
Sunt de acord cu ceea ce a spus doamna Bertini.Nu am sa dau numele organizatorului ...din bun simt.Am participat la un curs de initiere si formare in educatia timpurie.In prima parte a cursului totul a fost ok pentru ca am avut parte de un formator de exceptie.Dar a doua parte a fost un dezastru ca urmare a faptului ca doamna care se presupune ca avea darul de a lucra cu oamenii ne-a facut sa simtim exact ce a spus si doamna Bertini.Nu suporta sa fie intrerupta ,ii placea sa isi auda doar propria voce ,considera ca absolventii de liceu Pegagogic nu erau in stare sa prea direct de pe bancile liceului si era clar ca ne discredita.Ori sa nu uitam ca aceasta nu este o parere singulara.Desi acum majoritatea educatoarelor avem o diploma de absolvent de studii superioare.Dar din punctul meu de vedere nici o mie de facultati nu se compara cu tot ce a fost liceul Pedagogic in viata mea.
Iar de experimente fara o baza reala eu una sunt satula.
Am cunoscut in ultima vreme multi dascali tineri si cu drag de meserie,cu speranta ca totusi lucrurile vor avea la un moment dat un mers pozitiv... si sunt indignata de toate articolele negative la adresa acestei meserii si toate ideile cretine cu iz de emancipare si reabilitate si tot ce vreti.
Sa nu uitam cat sunt de cruzi copilasii la 5-6 ani!Si cum isi agata copilaria in cui in momentul in care incep scoala!:(
Spunea cineva zilele trecute ca dascalii au o nebunie a lor vis-a-vis de meseria lor si asa e.Cand ai drag de copii si de profesie esti pierdut.
Dar eu ma intreb in continuare nedumerita:de ce nu sunt consultati si cei de la catedra si de ce programa scolara devine din ce in ce mai stufoasa??... si mai sunt o mie de chestiute dar probabil nu e cazul sa imi pun intrebari.
12.07.2007 00:19 rodica_felecan
Ar fi bine daca cei in drept de a hotara soarta invatamantului ar citi din cand in cand discutiile de pe forum si reactiile cadrelor dicatice la toate propunerile care se fac in legatura cu viitorul invatamantului romanesc si ar intelege mult mai bine decat in urma oricarui studiu cu ce probleme reale se confrunta cei care lucreaza in acest sector. E insa mai simplu sa bati campii dupa tot felul de rapoarte facute intr-un birou decat sa iei pulsul celor direct implicati. Acest sistem ceausist ar trebui sa inceteze si onor domniile lor sa dea o raita prin scolile din tara si sa constate la fata locului cum arata si cum se munceste in ele. Dar sunt platiti sa munceasca nu sa gandeasca si le plac minciunile care le sunt raportate ca pe timpul comunist din pix si din burta . Realitatea este cutremuratoare : dupa 17 ani de democratie scoala in care lucrez arata exact ca pe vremea cand eram eu eleva, acum 25 de ani. Si se vorbeste de invatamant ca de o prioritate nationala!Parerea mea este ca prioritatea nationala pentru politicieni este bunastarea lor proprie restul sunt vorbe in vant. Asa sa le ajute Dumnezeu .
12.07.2007 08:51 geti_serban
Bravo, aya, ai pus punctul pe ce trebuie.Eu am absolvit un liceu pedagogic de elita. 5 ani m-am pregatit sa devin educatoare. Nu m-am dus la educatoare pentru ca aveam medie mica sau ca nu am luat treapta.... Am ales din start sa fiu educatoare. Si nu regret.Am invatat carte serioasa, am facut practica lungi perioade,cu educatoare de exceptie, am avut profesori minunati, carora, si acum dupa 30 de ani, le multumesc din suflet pentru daruire si profesionalism. Am 50 de ani, dar muncesc si ma implic in actul didactic cu un entuziasm si un interes pe care nu prea l-am vazut la unii dascali tineri. Si, credeti-ma, stiu ce vorbesc.
Sunt devotata totalmente profesiei mele. Nu vreau sa initiez vreo polemica si nu cred ca ,aici, era locul sa imi apar profesia cu atata vehementa, dar nu discreditati si nu minimalizati rolul educatoarelor, in special a celor absolvente de liceu pedagogic.Fara suparare,tinere cadre didactice, daca vreti sa invatati meserie, cautati o absolventa de liceu pedagogic, dinainte de 89.
Are dreptate colega noastra, nici o mie de facultati nu se compara cu un liceu pedagogic bun. Parerea mea!
(Scuze daca am deviat putin discutia...)
12.07.2007 17:48 magdytzi
Sunt total de acord cu ce a scris geti serbab si rodica felecan.Nu sunt educatoare nici invatatoare dar stiu cat de mult lucreaza o invatatoare si de cat profesionalism dau dovada.Am avut ocazia sa am ora de optional la cei mici si am vazut de aproape cum si cat lucreaza. Multi ,din pacate , vin in sistem ca nu au altceva iar cand gasesc un job mai bun ies din invatamant.Am cunoscut asemenea persoane chiar la scoala mea au fost tri in ultimii ani, erau slabi pregatiti, nu reuseau sa stapaneasca clasele, pentru ca n-au avut o buna pregatire pedagogica( se stie ca in ultimii ani multi nu prea fac practica pedagogiga , vin pe la scoli si primesc cate o adeverinta). Sistemul este la pamant, inca totul este politizat iar scolili arata ca vai de ele . primaria nu are niciodata bani(are dar pentru unele in care directorii au aceesi culoare politica).Ce sa va mai spun ca in curtea liceului nostru primaria a hotarat construirea unui bloc ANL,oricat ne-am opus au votat transformarea acestui fost internat in locuinte cu toate ca acea cladire e la 2m de aleea care duce la cantina si circula elevi de clase primare.Rusine mare!Asta-i situatia nu stim ce sa mai facem.
12.07.2007 17:53 magdytzi
Scuze ptr, greseli dar m-am grabit.A se citi "DA"in loc de "dau" si "TREI" in loc de "tri".
12.07.2007 17:54 magdytzi
Scuze ptr, greseli dar m-am grabit.A se citi "DA"in loc de "dau" si "TREI" in loc de "tri".
12.07.2007 20:20 bertini
Sunt foarte deschisa la tot ce este nou, dar nu prea vad ce educatie poti face cu un copil de 6 luni care abia sta intre perini in fundulet, sau cu cel de un an care abia stie umbla.Iar limbajul consta in cateva cuvinte.De la 2 la 3 ani mai faci ceva.
12.07.2007 22:48 trisi
Învatamantul romanesc actual este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate. Nu-mi mai pot scoate asta din cap. Si cat ziceti ca au studiat situatia cei de la Comisia prezidentiala pentru a scoate o asa perla bazata pe statistici, 6 luni? Eu puteam s-o fac in 2 minute , cu conditia insa sa-i urasc foarte tare pe cei care mi-au pus creionul in mana. Dar eu, in naivitatea mea, ii iubesc si ii respect.
12.07.2007 22:55 trisi
inca ceva , asa fiind, aceste 4 mari hibe ale invatamantului romanesc actual, se vor rezolva cu siguranta daca se va adopta o noua structura, nu-i asa? Cine sustine pariul ca nu este nici o legatura?
13.07.2007 00:00 professorbujor
De aceea este coruptie de sus pana jos in Romania,de aceea nu este justitia justitie,de aceea avem o clasa politica de nivel 0,de aceea se ingroapa miliarde de euro din buget in lucrari de infrastructura care se refac an de an ,de aceea poporul saraceste continuu in paralel cu imbogatirea neobrazata a unor analfabeti ,de aceea...Pentru toate exista un vinovat:sistemul de invatamant.
13.07.2007 12:20 filofteia
Eu sunt doar parinte... nu pot insa sa nu observ, iar, lipsa de profesionalism a celor din ministere (cred ca este valabil pentru toate).
Vorbesc de educatie timpurie... este clar ca habar nu au ce anume se face intr-o gradinita...ca se munceste cu copii...
Vorbesc de transferul grupei pregatitoare in scoala, dar habar nu au cu ce probleme de spatii, materiale didactice si cadre se confrunta invatamantul.
Totusi cel mai rau ma amuza solutia pe care au gasit-o si care li se pare salvatoare, acest invatamant timpuriu... sincer, cred ca le place cum suna si de aia bata apa in piua pe el...
In loc sa schimbe progamele, chiar materiile, sa gaseasca programe de atragere a tinerilor in invatamant... sa acorde facilitati cadrelor didactice astfel incat acestea sa-si faca meseria cu drag.
Sa gaseasca solutii astfel incat sa nu mai fim nevoiti sa dam copiii la meditatii la profesorii din clasa, pentru ca altfel primesc note proaste, si astfel sa ia note bune, dar fara sa stie nimic.
Sa nu mai fim nevoiti ca dupa ce venim de la serviciu sa facem teme cu copilul si sa-i explicam lectia pentru ca profesorul nu a facut-o cum trebuie in clasa...
Scoala sa poata da aceleasi sanse tuturor copiilor, indiferent de patura sociala din care provin...sa avem acel invatamant de "masa"...
Este trist ce se intampla in invatamant si din pacate asta se vede in toate domeniile... invatamant de proasta calitate, inseamna generatii slab pregatite nu numai profesional, dar si pentru a infrunta viata.
13.07.2007 18:34 teo_tudora
Pana acum cativa ani eram criticati(noi,cei care lucram la catedra )ca nu participam la concursuri, simpozioane,diverse manifestari didactice asa cum fac colegii nostri din occident,si din cauza asta nu mergeau lucrurile bine...Acum nu merg bine pentru ca participam prea mult...Ni s-a reprosat ca folosim metode vechi.Ne-am dus(cred ca majoritatea dinre noi )si am facut tot felul de cursuri,de cele mai multe ori in timpul nostru liber sau chiar platite din banii proprii.Dar tot nu e bine caci ,dupa cum se spune,le-am facut de forma...Oarecum au dreptate caci in momentul cand sa le pui in practica ,constati ca nu ai logistica necesara,incepi sa improvizezi ,sa-ti confectionezi singur materialele de care ai nevoie, de cele mai multe ori nu-ti ies cum ar trebui,mai vine si inspectorul care ,bineinteles,atotstiutor fiind,nu a fost la acele cursuri si nu prea intelege ce ai vrut tu sa faci...si tot asa.Nu sunt chiar de foarte mult timp in invatamant dar am inceput destule reforme care nu au avut nici o finalitate,s-au pierdut pe drum si au ramas doar niste reminiscente mai bune sau mai rele.Vom mai incepe o reforma.Din nefericire au cam intrat in derizoriu,dar cine stie, poate de data asta...
13.07.2007 18:47 calangiumarin
Surpriză! Pe domnul Băsescu nu l-a interesat până acum soarta învăţământului,i-a lăsat o lună de zile în grevă,ba s-a făcut şi greva foamei şi nu s-a întâmplat nimic.Prinse un moment de linişte şi vrea să agite din nou apele.Nu sunt întrutotul de acord cu fostul ministru Miclea şi cu ceilalţi din comisie.Nu învăţământul este de vină ci,societatea,domnul Băsescu careeste pus tot timpul pe harţă şi nu să vadă condiţiile în care trăiesc şi învaţă copiii,pentru ce îi pregătim pe copii,ce politici educaţionale a stabilit pe perioada mandatului său şi ce a realizat,cum trăiesc cadrele didactice,au salariile necesare pentru a nu se preta la a se înjosi în faţa unui ,,patron" pentru a desfăşura o actiune cu clasa . Ca să nu plictisesc,profesorii sunt la fel,nu s-au schimbat,s-au schimbat cei din jurul lor iar interesele politicienilor denaturează însăşi existenţa cadrelor didactice. Îl întreb pe dl.Băsescu: ,,Ce societate vrea să construiască?
13.07.2007 19:53 aya
Aplaud intelepciunea doamnei Filofteia si ii multumesc in numele colegelor mele educatoare pentru ca faptul ca dansa a reusit sa vada dincolo de acel "simplu" joc din gradinita si sa aprecieze munca noastra.
Doamna Teo si dumneavoastra aveti perfecta dreptate in tot ceea ce spuneti.
Dar oare e chiar atat de surd glasul nostru?
14.07.2007 00:19 davidutza
Sunt absolventa de liceu pedagogic de 5 ani si de colegiu de institutori de 3 ani.In total 8 ani,alaturi de inspectii la clasa,perfectionari.Toate acestea in decursul a 10 ani de vechime.La ce bun? Am constatat ca oricat de pregatite si de constiincioase am fi,noi,educatoarele,suntem cele mai vulnerabile la schimbarile ce ni se pregatesc si care fac parte din asa-zisa si mult trambitata reforma a ministerului.
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.