Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Noua lege nu mai garanteaza studii superioare gratuite


Bursele, subventia pentru cantine si camine si cea pentru transport dispar din actuala forma a proiectului legii invatamantului superior. De asemenea, lipseste prevederea potrivit careia invatamantul de stat este gratuit, ceea ce ar putea duce la introducerea unor taxe.

„Gratuitatea invatamantului superior, dreptul la burse si la cazare in camin, in limita locurilor disponibile, sunt castigate prin numeroasele greve ale studentilor. Nu vom renunta acum la ele, ne vom lupta pentru ca toate aceste masuri sa fie clar precizate in noua lege”, a declarat Gabriel Petrea, liderul Uniunii Nationale a Studentilor din Romania (UNSR).

Ministrul educatiei, Cristian Adomnitei, nu a vrut sa comenteze scoaterea din continutul proiectului a pasajului privind gratuitatea invatamantului. El a precizat ca „discutiile de la Sinaia (acolo unde s-a desfasurat saptamana trecuta o intalnire cu partenerii sociali ai ministerului - n.r.) au mers pe un traseu nefericit”. Din aceasta cauza, Adomnitei va avea joi, 30 august, o noua intalnire cu reprezentantii studentilor, ai Consiliului National al Rectorilor si cu cei ai Federatiei „Alma Mater”.

„Un document mai slab decat cel in vigoare”

Principalele organizatii studentesti au luat ieri pozitie fata de neajunsurile proiectului. „Nu intelegem de ce se vrea adoptarea acestui document, unul mai slab decat cel in vigoare”, a spus presedintele Aliantei Nationale a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR), Ligia Deca.

Una dintre nemultumirile studentilor este legata de trecerea tuturor proprietatilor institutiilor de invatamant superior din domeniul public privat in cel privat al universitatilor, fapt ce ar putea conduce - in viziunea ANOSR - la o serie de abuzuri.

UNSR a publicat ieri o serie de completari considerate necesare, intre care se prevede ca finantarea invatamantului superior sa se faca pe baza granturilor de studii, care sa se acorde direct studentilor, sub forma de vouchere, sa se constituie fonduri pentru protectia sociala a studentilor, alimentate din surse bugetare sau private, precum si subventionarea cu 50% a pretului abonamentelor de transport pentru studentii care beneficiaza de granturi.

S-a mai cerut intocmirea unui raport asupra educatiei din Romania, ce ar urma sa includa si o ierarhizare a universitatilor pe criterii de performanta. Organizatia va cere joi si demisia secretarului de stat Dumitru Miron, pe care il acuza - printre altele - de faptul ca a prezentat la Sinaia un alt proiect de lege care avea „omisiuni foarte importante fata de vechea lege”.

„Schimbari majore” sau „carpeala”

In timp ce nemultumirile curg, Adomnitei anunta ca proiectul de lege a invatamantului preuniversitar a ajuns la forma finala, iar pana la sfarsitul acestei saptamani urmeaza cel privind invatamantul superior si Statutul personalului didactic. Precizarea a fost facuta ieri, dupa intalnirea cu repre-zentantii a trei federatii sindicale.

Pachetul de legi propus de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT) ar urma sa fie adoptat de parlament pana la sfarsitul primei sesiuni parlamentare, potrivit propunerii facute de sindicalisti-.
Pachetul este insa aspru criticat de reprezentantii Federatiei Educatiei Nationale (FEN), care nu au participat nici la discutiile de ieri, nici la cele de la Sinaia.

„Nu vedem rostul acestor discutii. Ce fac ei acolo nu are legatura cu o schimbare de sistem, e doar carpeala pe marginea vechilor legi”, a precizat liderul federatiei, Catalin Croitoru.

Federatia „Alma Mater” s-a retras de la dezbaterile de la Sinaia. Liderul organizatiei, Razvan Bobulescu, a fost insa ieri la sediul MECT, nereusind deocamdata sa-l convinga pe Adomnitei de necesitatea votului secret si universal la alegerea conducerii universitatilor. Actualul proiect al ministerului prevede ca „Senatul organizeaza procesul de selectare a rectorului prin concurs”, lucru care ar permite - potrivit sindicalistilor - savarsirea actelor de coruptie.

LEGE

Invatamantul, obligatoriu pana in clasa a IX-a

Elevii vor merge la scoala in clasa pregatitoare de la 6 sau chiar de la 5 ani si jumatate, dupa care vor urma clasele I-IV, conform proiectului noii Legi a Invatamantului Preuniversitar.

In urmatorii ani de la implementarea noii legi, autoritatile publice locale si directiile judetene pentru invatamantul scolar vor trebui sa asigure conditiile pentru ca invatamantul prescolar sa devina obligatoriu. Astfel, la doi ani de la implementarea legii, grupa mare va fi obligatorie. Dupa inca un an, va deveni obligatorie si grupa mijlocie, apoi cea mica.

Daca tinem cont ca legea prevede ca la clasele primare sa fie maximum 25 de elevi, atunci autoritatile ar trebui sa caute deja noi spatii, pentru ca, la ora actuala, sunt scoli unde invata si cate 30 de elevi intr-o incapere. De asemenea, introducerea educatiei timpurii, in crese, se loveste tocmai de lipsa acestor spatii, in care micutii ar trebui sa faca primii pasi si sa fie invatati primele lucruri.

Religia va fi obligatorie

Reprezentantii Ministerului Educatiei sunt insa optimisti. Intr-un comunicat remis presei, dupa intalnirea de la Sinaia, nu se precizeaza clar cine va asigura noile conditii pentru desfasurarea orelor. „In primul an de implementare a legii, invatamantul obligatoriu va fi de zece clase, incepand de la varsta de 6 ani cu clasa pregatitoare, urmand sa se asigure treptat conditiile pentru ca acesta sa devina obligatoriu”, se arata in comunicatul Ministerului Educatiei.

Religia insa isi gaseste un loc in noua lege, ca disciplina obligatorie, in ciuda numeroaselor dispute din anul scolar precedent. Astfel, numai la solicitarea scrisa a parintelui sau a tutorelui legal instituit al elevului de pana la 16 ani, respectiv la solicitarea scrisa a elevului de peste 16 ani, disciplina religie poate fi inlocuita cu o alta materie. Liderul sindical Gheorghe Izvoranu a precizat ieri ca ar fi de preferat sa se predea istoria religiei sau educatie religioasa in cadrul acestei ore.

SCHEMA SISTEMULUI

Educatia timpurie
> educatia ante-prescolara (0-3 ani)

Invatamantul obligatoriu
> invatamantul prescolar: grupa mica, grupa mijlocie, grupa mare (3-6 ani)

Invatamantul primar:
> clasa pregatitoare (6-7 ani)
> clasele I-IV (7-11 ani)

Invatamantul gimnazial:
> clasele V-IX

Invatamantul generalizat
Invatamantul liceal: clasele X-XII / XIII

FARA EXAMEN UNIC

Dascalii vor da concurs la scoala

Conform proiectului noului Statut al personalului didactic, titulari vor fi profesorii care vor fi angajati in urma concursului de titularizare desfasurat la nivelul scolii. Contractul lor de munca va fi pe perioada nedeterminata. Cu toate acestea, o mare problema poate aparea atunci cand vor dori sa se transfere, din cauza ca scoala unde vor vrea sa se mute poate impune conditii la angajare.

Vor exista si dascali asociati, cei care vor promova concursul de selectie organizat tot la nivelul scolii si care vor avea un contract de munca pe perioada determinata. Din aceasta categorie vor face parte si stagiarii, adica cei care abia si-au terminat facultatea si care vor preda - timp de doi ani, cu norma intreaga, sau de trei ani, cu jumatate de norma - sub indrumarea unui mentor. Ulterior, ei vor fi obligati sa-si dea definitivatul.


"Evenimentul zilei"

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: crina_butarescu | 28.08.2007 16:44 | 4048 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

De ce este necesara tristetea

Echilibrul emotional

Tehnica 5-4-3-2-1 pentru copii

Echilibrul emotional

Comentarii (13)

0 0

29.08.2007 13:47 dama

Este o prostie să nu te poţi transfera la altă unitate şcolară dacă există un post liber. Pe de altă parte am văzut că FSLI renunţă la unele sporuri date de minister şi le reduce: 25% spor de doctorat şi se mulţumeşte cu 20%. Se vede că nu există printre ei cadre didactice foarte bine pregătite sau care să aibă acest titlu ştiinţific.

0 0

29.08.2007 14:56 artenililiana

Nu inteleg de ce educatoarea nu poate face clasa pregatitoare din moment ce asa se procedeaza acum,titularizarea la nivelul scolii este buna dar sa ne fereasca D-zeu sa fii legat de scoala ca taranul de glie,sa nu te poti misca pentru ca nu-ti permite legea...

0 0

29.08.2007 18:39 teo_tudora

DACA AM RAI INTR-UN SISTEM CARE ESTE INAFRA ORCAREI SUSPICIUNI DE FRAUDA SI CORUPTIE







Daca am trai intr-un sistem care e inafara orcaror suspiciuni de frauda si coruptie, poate masurile nu ar mai parea asa de hazardate ,dar cand traim intr-o Romanie care "ne ocupa tot timpul"...









0 0

29.08.2007 21:53 oanamihaela

Poate cea mai gravă problemă a şcolii este de infrastructură având drept cauze:spaţiile insuficiente pentru desfăşurarea cursurilor numai într-un schimb ca în ţările dezvoltate, putându-se asigura programe de supraveghere a elevilor (la cererea părinţilor) până când ies părinţii de la serviciu; lipsa cantinelor şcolare sau altor forme de a asigura o masă de calitate în şcoală; clase de curs de dimensiuni foarte mici,neîndeplinind normele europene cu privire la suprafaţa utilă per elev şi volumul de aer; mobilierul deadaptat la elev (în aceaşi bancă se aşează dimineaţa şi elevul de clasa I, care abia ajunge la pupitru, dar şi elevul de clasa a VIII, după-amiaza, elev care stă cocoşat pentru că banca este prea mică pentru el); încălzirea şi iluminarea insuficientă a claselor, şcoala fiind nevoită să facă economii pentru că primeşte insuficiente fonduri de la primării; curentul de aer omniprezent în şcolile în care părinţii nu au pus termopane, curent care îmbolnăveşte grav profesori şi elevi; insuficientele fonduri pentru o reînoire reală a materialelor didactice pentru care nu s-au alocat fonduri din 1990 până în 2006 (un laborator de fizică înoit astfel încât să se poată lucra pe grupe costă 400-500 mii RON); lipsa sălilor de sport şi/sau a echipamentelor sportive; lipsa de dotare a atelierelor şcolare; slaba dotare cu carţi şcolare de calitate a bibliotecilor şcolare; lipsa grupurilor sanitare; nealocarea de fonduri pentru igienizarea curentă a şcolilor şi pentru pregătirea pentru un nou an de curs; nealocarea de fonduri pentru reparaţiile capitale necesare multor şcoli. O deyvoltare spectaculoasă a infrastructurii nu se prevede nici în viitor, astfel încât adăugarea a două noi clase în structura şcolii primare şi generale va provoca o criză imensă în cadrul învăţământului preuniversitar.

De doi ani, în Bucureşti, există liste de aşteptare pentru înscrierea la grădiniţe şi în clasa I. Fenomenul se va extinde în mai toate oraşele României, iar rezolvarea va fi trecerea din nou la orele scurte şi programul în trei schimburi, cu efecte nocive atât asupra calităţii învăţământului, cât şi sănătăţii elevilor. Am citit de curând un articol în care se trage un semnal de alarmă la adresa sănătăţii copiilor, încriminându-se doar alimentaţia. Dar s-a luat în calcul că, în gimnaziu, marea majoritate a elevilor au cursuri la ora la care ar trebui să mănânce de prânz?

Miniştrii ce se schimbă din ce în ce mai des la ministerul învăţământului au făcut, mîcar o singură dată, o analiză lucidă, ştiinţifică, a tuturor realităţilor din învăţământul preuniversitar astfel încât să se elaboreze o reformă românească, cu etape realizabile?

Se afirmă că se vrea un învăţământ modern, dar cu ce, iar, în curând, şi cu cine?

0 0

30.08.2007 15:17 cassi

nu consider o idee buna titularizarea la nivel de scoala, deorece vor fi favorizati cei care au o relatie apropiata cu directorul sau platesc mai mult.Cel mai bine e sa se dea concurs la nivel national si astfel cei mai competenti intra in sistemul de invatamant si nu "pilele"

0 0

30.08.2007 19:59 monika

la coruptia din romania nu mi se pare o idee buna acest mod de titularizare.

0 0

31.08.2007 12:26 floarebernad

Mărie rămâne aceeaşi dar îşi schimbă pălăria, despre corupţie.......?

0 0

02.09.2007 13:07 elisabetha

Ce se va intampla cu colegii care , printr-o intamplare nefericita, vor intra in restrangere de activitate la scoala unde sunt titulari? Va trebui sa dea concurs pentru a se titulariza la o alta scoala?

0 0

02.09.2007 13:08 elisabetha

Ce se va intampla cu colegii care , printr-o intamplare nefericita, vor intra in restrangere de activitate la scoala unde sunt titulari? Vor trebui sa dea concurs pentru a se titulariza la o alta scoala?

0 0

02.09.2007 15:32 cmatesnicolae

Ideea cu titularizarea in scoli ar fi excelenta daca nu am fi nevoiti sa traim intr-o tara corupta din toate punctele de vedere. In mod normal cei care s-ar titulariza ar fi cei care ar fi mai bine pregatiti si care ar da dovada de integritate morala. Dar cum la noi in tara nu e nimeni interesat sa promoveze aceste valori, titularizarea in scoli nu face altceva decat sa promoveze si mai mult coruptia si sa stimuleze integrarea in sistem a unor oameni carora le lipseste pasiunea si pregatirea pentru meseria de dascal. Aceasta masura va deveni, deci, fara rost. Insa probleme exista si in cazul concursului national de titularizare. Si acesta a devenit in ultima vreme irelevant pentru ca in Romania coruptia este extrema si titularizarile sunt compromise an de an prin variate mijloace. S-a ajuns la niste scenarii urate care se practica in fiecare an. De aceea profesorii cu adevarata vocatie si cei bine pregatiti aleg sa paraseasca sistemul tocmai din cauza nedreptatilor si a ilegalitatilor. Sper ca cele scrise de mine sa va dea de gandit, dragi colegi.

0 0

04.09.2007 18:47 crysmy

Titulatura in scoli va fi un fel de 'targ':Care da mai mult? felicitari, ati obtinut cea mai mare nota ! sunteti un cadru didactic "de nedejde " al scolii noastre.Deci toata lumea va fi fericita si cat mai competenta.

0 0

06.09.2007 15:44 ana_maria_s

pai de ce educatoarea nu poate sa aiba gr. pregatitoare?

0 0

06.09.2007 22:53 witch

Legea invatamantului se schimba dupa cum bate vantul politic.Nu intereseaza pe nimeni ce lipsuri sau nevoi au elevii si cadrele didactice.Important este sa le fie bine celor din conducere.Nu sunt de acord cu desfiintarea burselor pentru studenti si a locurilor bugetate.Daca un student invata foarte bine,nu cred ca ar fi rau sa fie stimulat material .

Despre titularizare ,aici este cu doua taisuri.Pe de o parte este bine ca directorul va putea sa isi aleaga echipa cu care sa lucreze , dar se vaputea ajunge si la mentinerea unor cadre incompetente datorita pilelor la director si , atunci, nu se rezolva nimic.Asta depinde de atitudinea directorului.

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 8 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

15 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN