Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Nici la liceu nu se mai intra cu examen


Cei aproximativ 227.000 de elevi care vor absolvi anul viitor clasa a VIII-a nu vor mai sustine Teste Nationale pentru a intra la liceu, a anuntat ieri Ministerul Educatiei.

Decizia intervine la numai trei ani de la introducerea actualei forme de evaluare si este deja contestata de profesori si de parinti. Sistemul ar putea adanci inechitatile in ceea ce priveste evaluarea cunostintelor elevilor.

Astfel, copiii care studiaza in scoli unde profesorii sunt foarte rigurosi risca sa-si piarda locul la liceu in favoarea celor proveniti de la institutii unde notarea se face superficial.

Se rupe traditia


Proaspatul ministru al educatiei, inginerul constructor Cristian Adomnitei, se bate cu pumnul in piept ca, cel putin pe durata mandatului sau, in sistemul de invatamant romanesc nu va exista examen de admitere la liceu, dand la o parte astfel traditia instituita inca din secolul al XIX-lea. La inceputul lunii viitoare, Adomnitei va emite un ordin de ministru in acest sens.

Astfel, accesul in clasa a IX-a se va face, din anul scolar viitor, in functie de mediile obtinute la cele trei sau - in cazul minoritatilor - patru teze cu subiect unic, sustinute de elevii claselor a VIII-a semestrial, si de media generala a claselor V-VIII.

Obiectele la care se vor da respectivele teze cu subiect unic vor fi limba si literatura romana, matematica si un obiect stabilit prin metodologie.

Cel mai probabil, este vorba despre o materie pe domeniile competentei, diferita in fiecare semestru. Metodologia de trecere a absolventilor de clasa a VIII-a intr-a IX-a se va publica la inceputul noului an scolar.

„Nu trebuie sa apara subiectivitatea”

Principala problema a tezelor cu subiect unic este ca ele trebuie sa permita „o apreciere obiectiva si unitara”, considera Gheorghe Lazarescu, profesor de limba si literatura romana la Colegiul National „Sfantul Sava”.

„E o problema de evaluare, de concepere si mai ales de aplicare, nu trebuie sa apara subiectivitatea unor profesori care predau la clasele evaluate”, crede Gheorghe Lazarescu.

In viziunea fostului ministru Mircea Miclea, hotararea este una pripita: „S-a luat o decizie in privinta evaluarii inaintea uneia privind curricula. Trebuie mai intai sa stabilim care sunt competentele pe care ne centram”, arata Miclea.

El considera ca este nevoie de Teste Nationale de tip PISA, centrate pe dobandirea de catre elev a competentelor necesare pe durata vietii si, in special, pe cele cerute de piata muncii. „Un asemenea sistem ar diagnostica in primul rand sistemul. Se pare insa ca lumea nu vrea sa citeasca si sa vada cum stau lucrurile”, observa Miclea.

Elevul scapa de „presiunile externe”

Fostul ministru Mihail Hardau considera ca masura este benefica si ca a avut si el aceasta dorinta in timpul mandatului sau. „Testele Nationale aveau o influenta negativa asupra copiilor: insemnau prea putine probe, iar fraudarea era concentrata. Faceau o clasificare la nivel national si nu puteau fi verificate”, explica Hardau.

El spune ca obiectivul ministerului trebuie sa fie acordarea unei libertati cat mai mari elevului, astfel incat acesta sa se concentreze doar pe materiile care ii plac.

„Prin tezele cu subiect unic se elimina o parte din presiunile exterioare asupra elevului. Va fi aplicata aceeasi unitate de masura, in acelasi timp, timpul de evaluare va fi scurt, elevul va sta in aceeasi banca si nu are de-a face cu profesori straini”, enumera el motivele pentru care sustine noua metoda de evaluare.

Introducerea unei astfel de metode de evaluare trebuie sa fie insotita si de o metodologie bine pusa la punct, arata Mihaela Guna, presedintele Federatiei Nationale a Asociatiilor de Parinti.

„Noi am fost de acord cu tezele cu subiect unic, dar cu o metodologie mult imbunatatita, pentru ca pot fi fraudate. Se pot vinde, nu este reglementata partea cu asigurarea secretizarii subiectelor. Pana nu se pun la punct aceste carente, e bine sa nu se puna in aplicare. Poate ar fi mai bine ca evaluarea sa se faca la sfarsitul ciclului de studiu”, spune Mihaela Guna.

Transformari

De la treapta la teze cu subiect unic

Pana in 1990 existau doua examene de treapta, unul la terminarea gimnaziului, iar celalalt - dupa terminarea clasei a X-a. Examenele erau organizate de fiecare unitate de invatamant in parte, cei respinsi putand sa se orienteze catre alte institutii.

Andrei Marga a fost primul ministru al educatiei postdecembrist care a zguduit sistemul: el a fost cel care a introdus in 1999 examenul de Capacitate, care era prevazut ca o testare la finalul unui ciclu de invatamant.

Modelul a fost preluat din perioada interbelica, atunci cand elevii erau testati la matematica, romana, istorie si geografie. Dupa aceasta prima modificare, a urmat guvernarea social-democrata si Ecaterina Andronescu, actualul rector al Politehnicii bucurestene, care a introdus repartizarea computerizata pentru licee.

Odata cu trecerea la invatamantul obligatoriu de zece ani s-a renuntat la examenul de Capacitate. Dupa venirea la conducerea ministerului a lui Alexandru Athanasiu, in 2004, s-au introdus Testele Nationale, similar cu cel de Capacitate in ceea ce priveste continutul.

Mihail Hardau a introdus ca experiment tezele cu subiect unic, insa elevii erau asigurati la momentul respectiv ca acestea nu vor conta pentru admitere.
Sursa:Evenimentul zilei

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cdiasimi | 30.08.2007 19:58 | 2072 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Comentarii (8)

0 0

30.08.2007 21:42 professorbujor

Cand dai interviu la o firma ,pentru angajare ,esti intrebat daca ai luat calificativul "F.Bine" la teza cu subiect unic de la purtare din clasa x.Prin urmare ,"Jos teste nationale,sus teze cu subiect unic"Cand se schimba guvernul,schimbam lozinca!

0 0

31.08.2007 12:12 tirloaga

Este o idee f buna cu conditia sa se dea subiecte acceptabile doar ceva mior ca punctaj ptr departajare.Problema e a treia disciplina :de ce sa dea istorie sau geografie daca elevul da la limbi straine sau stiinte ale naturii ?

Elevul ar trebui sa opteze ptr ce are nevoie ,muzica,desen ,fizica sau chimie daca da la stiinte ale naturii sau limbi .

0 0

31.08.2007 12:41 floarebernad

din experienţe în experienţe ?

0 0

31.08.2007 16:59 otto

Draga tarloaga, daca geografia nu se incadreaza la sectiunea stiinte ale naturii, iar muzica, desenul fac parte, e bine.. Sa deie din astea, doamne da! Cu un stres mai putin, numai bine.

0 0

31.08.2007 21:23 sorinborodi

Colega tirloaga ,problema majora nu este ca subiectele sa fie ACCEPTABILE...,ci cu totul alta:examenul sa fie unul corect.La noi,in judetul Cluj,in foarte multe centre,la Teza Unica elevii au fost lasati sa copieze cu o nesimtire demna de un teatru al absurdului.

La d-voastra cum a fost ?

0 0

31.08.2007 21:47 mihaimdl

De ce sa nu se dea "balet si maniere elegante"??? Ce nevoie e de matematica, fizica, chimie, limba romana, limbi straine, geografie, istorie, etc sau in general e nevoie de educatie si cultura??? Din cate se pare nu prea! Daca va uitati (cand aveti timp si CURAJ) la niste emisiuni (alegeti cum vreti programul si moderatorii) veti vedea un palid exemplu a ceea ce va deveni cultura in viitor cu actualele experimente anuale din domeniul educatiei. Cum se spunea mai demult: din victorie in victorie pana la dezastrul final!

0 0

02.09.2007 18:12 magdytzi

Ce se-ntampla cu cei din seria anterioara, care nu si-au luat Testele Nationale ? Nu e clar nimic!!! Sunt elevi care, totusi, ar dori sa intre la un liceu chiar daca mai fac o data clasa a IX-a. Unii au picat un examen, avand note mari la celelalte!!!

0 0

02.09.2007 21:50 landreea93

ok, ok. toate bune si frumoase.dar as vrea si eu sa aflu metodologia tezelor.unde o pot gasi? pe edu? timpul e de 50 de minute?daca da, mi se pare mult prea putin. anul trecut, la matematica cel putin, din cauza faptului ca m-am grabit, am zis ca 20 patrat = 200, ceea ce mi-a scazut nota la 9, 40. nu radeti, dar chiar mi se pare o problema serioasa cea a timpului, care pe multi dintre noi ne poate panica. daca vor fi tot 11 subiecte ca si anul trecut, chiar si de nivel mediu, nu vom avea timp suficient nici sa transcriem ciornele...

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

2 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN