Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Legile Educatiei au ajuns la final

Legile Educaţiei au ajuns la final

de Melania MANDAS VERGU | 11 SEPTEMBRIE 2007



Dezbaterile „fierbinţi” pe marginea patrimoniului, finanţării şi desemnării conducerii universităţilor din România au atins, la sfârşitul săptă¬mânii trecute, punctul culminant, dar, din fericire, şi-au găsit cel puţin deo¬camdată şi o rezolvare.

Întâlnirea de la Costineşti, la care au participat liderii organizaţiilor studenţeşti, biroul CNR, liderii „Alma Mater” şi, bineînţeles, conducerea MECT, s-a finalizat „măcar cu un punct de vedere comun asupra principiilor, pe care se va axa viitoarea lege a învăţământului superior”, după cum spunea ministrul Adomniţei.

Sâmbătă, timp de 12 ore, cei 10 repre¬zentanţi ai ANSOR şi UNSR „au dialogat” constructiv cu cei 10 reprezentanţi ai Consiliului Rectorilor, dar şi cu ministrul şi secretarul de stat, chiar dacă studenţii de la UNSR cer demisia acestuia din urmă. N-au lipsit, evident, nervii întinşi, săgeţile mai mult sau mai puţin ascuţite, ca şi părăsirea mesei de către secretarul de stat Dumitru Miron, din cauză de meci.

Dacă despre dezbateri s-ar putea spune câte-n lună şi-n stele, despre textele finale ale articolelor de lege nu se poate spune altceva decât ceea ce a reieşit şi s-a adjudecat, ca formă finală.



Conducerea executivă a universităţilor – şi prin vot, şi prin concurs

Adepţi ai desemnării conducerii uni¬versităţilor prin vot s-au dovedit a fi, în principal, reprezentanţii „Almei Mater”.

Răzvan Bobulescu, liderul federaţiei sindicale, spune că doar această ma¬nieră poate asigura un management performant. De cealaltă parte, unii dintre rectorii prezenţi au spus că, totuşi, concursul poate duce la o profesionalizare a acestei funcţii.

MECT a susţinut în continuare varianta desemnării prin concurs a conducerii executive, dar, până la urmă, s-a optat pentru ca această dilemă să fie rezolvată de Carta universitară, care va decide cum se desemnează conducerea executivă, adică rectorul, prorectorul, biroul executiv al universităţii, facultăţii, catedrei sau departamentului. De asemenea, s-a decis că pentru funcţia de rector pot candida numai cadrele didactice cu titlul de profesor, din ţară, dar şi din străinătate, că numirea acestuia este confirmată de către Senat şi că acesta încheie cu reprezentantul desemnat al Senatului contractul de performanţă şi contractul de muncă. Rectorul poate fi demis cu votul a 2/3 din Senat.

Pentru funcţiile de prorectori, decani, directori de departamente, şefi de catedre pot opta numai cadrele didactice cu titlu de profesor sau conferenţiar.

Un consens aproape total a întrunit şi numărul de mandate pe care îl poate exercita cel ales în funcţiile de conducere executivă: 4 ani, nu mai mult de 2 legislaturi consecutive. În Senatul unei universităţi, studenţii vor reprezenta 25% din numărul total al membrilor. De asemenea, Senatul se alege pentru o perioadă de 4 ani.



Finanţarea universităţilor – pe cicluri de studii, finanţarea studenţilor – prin credite bancare

Preşedinta CNR, Ecaterina Andro¬nes¬cu, a susţinut punctul de vedere al rectorilor, pledând pentru o finanţare pe cicluri universitare, deşi nici actualul tip de finanţare, anual, nu reprezintă un impediment în calea mobilităţii studenţilor. Finanţarea se va face din veniturile proprii ale universităţilor, care venituri pot proveni din fonduri publice şi din alte fonduri.

Din păcate, nu s-a lămurit în nici un fel obligativitatea existenţei fondurilor direct de la bugetul de stat. Conform proiectului de lege, pentru finanţarea învăţământului superior se constituie 10 fonduri, dintre care fondul pentru finanţarea grantu¬rilor de studiu (n.m. – unde nu se face nici o precizare pri¬vind obligativitatea constituirii acestui fond prin contribuţia bugetului de stat) şi fondul de garantare a creditelor obţinute de studenţi de la bănci, pentru finanţarea programelor de studiu. Adomniţei a promis studenţilor că se va înfiinţa chiar şi o agenţie de garantare a acestor împrumuturi, când aceştia au obiectat că, până acum, deşi această prevedere există, nici o bancă din România nu a acordat credite pentru studii vreunui student. Deocamdată, la MECT, nu este foarte clar cum va funcţiona această agenţie, dar există voinţa de a fi înfiinţată. Grantul de studiu înseamnă „suma de bani alocată universităţii, per student, din fonduri publice pentru întreaga durată a ciclului de studii, pentru acoperirea unui program de studiu”. Nu s-a lămurit nici acum, la această discuţie, obligativitatea statului de a finanţa un număr de granturi de studii, în schimb s-a renunţat la acordarea parţială a grantului de studii, adică la împărţirea banilor veniţi din fonduri publice pentru un student, la mai mulţi studenţi.

Într-o confuzie totală, proiectul vor¬beşte despre posibilitatea transferurilor granturilor de cercetare de la o universitate la alta, la propunerea directorului de grant, fără a face distincţia necesară între grantul de studii şi grantul de cercetare.



Universităţile particulare sunt nemulţumite de proiect

Cei mai nemulţumiţi de forma actuală a proiectului sunt reprezentanţii învăţământului particular acreditat.

Dna Corina Dumitrescu, rector al Universităţii Creştine „Dimitrie Can¬temir”, prezentă la Costineşti, pentru a susţine punctul de vedere al uni¬ver¬sităţilor particulare, a declarat că aceste instituţii nu pot accepta prevederile proiectului legate de patrimoniu, fiindcă nu sunt preluate prevederile actuale ale legii, care spun că, în cazul dizolvării unei universităţi, fon¬datorii pot dispune de întregul patri-moniu, nu doar de cel iniţial. De asemenea, nici prevederea pensionării la 65 de ani şi a obţinerii dreptului de a preda, dar nu ca titular, ci ca pro¬fesor emerit, şi inexistenţa unei prevederi exprese despre preşedintele universităţii, ca ordonator de credite, nu sunt acceptabile, din punctul de vedere al universităţilor particulare.

Deşi, duminică la prânz, toată lumea a plecat de la Costineşti cât de cât mulţumită, ieri, liderul „Alma Mater” a declarat că nu e mulţumit că desemnarea rectorului nu se face doar prin vot, iar liderul UNSR, deşi a participat împreună cu reprezentanţii ANOSR la capitolul special rezervat studenţilor, a declarat că este nemulţumit că MECT cere studenţilor să-şi prezinte punctele de vedere în scris.



Profesorii care primesc „nesatisfăcător” de două ori în 5 ani pot fi daţi afară din învăţământ

În urma discuţiilor de la Costineşti, au apărut noi modificări şi în proiectul Statutului Personalului Didactic. Dacă până acum sporul de stabilitate era acordat cadrelor didactice cu 10 ani vechime, în noua variantă sporul se acordă şi cadrelor didactice cu o vechime de 5 ani la catedră, sporul fiind în valoare de 10% din salariu. După 10 ani, sporul ajunge la 15% din salariu. Prima de instalare creşte de la nivelul unui salariu la trei.

Prima de vacanţă va fi acordată cu o lună înainte de concediu, având valoarea unui salariu de bază. Orele de dirigenţie urmează să intre în norma didactică a profesorului, sporul de 10%, ce era până acum acordat dascălilor pentru dirigenţie, urmând să fie acordat pentru alte activităţi, cum ar fi organizarea şedinţelor cu părinţii.

Consiliul local va plăti chiria profesorilor, care predau în altă localitate decât cea în care locuiesc, dacă aceştia nu pot face naveta. În ceea ce priveşte distincţiile şi premiile, banii pentru acestea vor fi prevăzuţi în bugetul MECT.

Până acum, profesorii premiaţi aşteptau banii de la consiliile locale. Se propune, pentru creşterea calităţii procesului educaţional, salarizarea diferenţiată. Sindicatele au propus ca profesorii performanţi să poată primi un salariu cu până la 50% mai mare. Apar, însă, şi noi sancţiuni. Unui cadru didactic care a obţinut de două ori, în interval de 5 ani, calificativul „nesatisfăcător” i se va putea desface contractul de muncă. (M.C.)

melania.vergu@gandul.info

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: oanamihaela | 11.09.2007 10:34 | 6449 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Tristetea sau depresia de sarbatori

Momente de sarbatoare

Comentarii (21)

0 0

12.09.2007 13:40 professorbujor

Extrem de interesanta chestia cu diferentierea salarizarii;sa vedem cum vor fi ganditi indicatorii.Caci sunt scoli,licee cu "firma"unde se aduna elita scolareasca si rezultatele sunt de exceptie,dar sunt mai multe din categorii "inferioare" unde profesorul poate munci de 2-3 ori mai mult fara a ului lumea prin rezultate.Si atunci,te intreaba si socoate:ce e rau si ce e bine?!

0 0

12.09.2007 15:17 pisoias

Am si eu o intrebare, cine stie sa ma lamureasca si pe mine? sunt profesoara titulara de lb. franceza la 2 scoli generale si am terminat Institutori lb franceza de 3 ani la zi. Cum trebuie sa fiu platita pt ca la fiecare scoala sunt platita in alt fel. Rog seriozitate pt. cine mi-ar putea da un raspuns convingator. Predau la gimnaziu si 2 ore la ciclul primar. Raspundeti-mi pe vmailciobanu@yahoo.com. Muultumesc!

0 0

12.09.2007 15:31 pisoias

Am si eu o intrebare, cine stie sa ma lamureasca si pe mine? sunt profesoara titulara de lb. franceza la 2 scoli generale si am terminat Institutori lb franceza de 3 ani la zi. Cum trebuie sa fiu platita pt ca la fiecare scoala sunt platita in alt fel. Rog seriozitate pt. cine mi-ar putea da un raspuns convingator. Predau la gimnaziu si 2 ore la ciclul primar. Raspundeti-mi pe cmailciobanu@yahoo.com. Muultumesc!

0 0

12.09.2007 15:32 pisoias

Am si eu o intrebare, cine stie sa ma lamureasca si pe mine? sunt profesoara titulara de lb. franceza la 2 scoli generale si am terminat Institutori lb franceza de 3 ani la zi. Cum trebuie sa fiu platita pt ca la fiecare scoala sunt platita in alt fel. Rog seriozitate pt. cine mi-ar putea da un raspuns convingator. Predau la gimnaziu si 2 ore la ciclul primar. Raspundeti-mi pe cmailciobanu@yahoo.com. Muultumesc!

0 0

12.09.2007 15:32 professorbujor

De asemenea,extrem de interesanta chestia cu desfacerea contractului de munca;si aici ramane de vazut cum se va acorda calificativul insuficient.Ramane o intrebare de pus :"Cand se vor lua masuri similare in toate sectoarele?" Inclusiv in politie,justitie,administratie,medicina,etc.Caci astazi adevarul din Romania este in exil.

0 0

12.09.2007 20:05 dama

Iar desfiinţarea dirigenţiei şi a sporului său lăsând totul la latitudinea directorilor este o greşeală.

0 0

12.09.2007 20:10 lia_dr

Interesant !Auzi > profesorii performanţi să poată primi un salariu cu până la 50% mai mare > Va tine cineva seama de cata munca e sa ridici un elev de la nota 4 la 6 sau 7, pentru ca respectivul atat poate (si 7 neinsemnand desigur performanta) fata de munca necesara pentru a ajuta un elev sa ajunga de la 9 la 10 (cei de 10 fiind performantii)?! Si fie vorba intre noi > cei care stiu sa invete de 9, se descurca singuri pe mai departe ca sa ia si 10, iar pentru profesori misiunea nu numai ca e simpla, dar incepe sa devina si foarte placuta, mai ales daca primeste si spor la salariu...

0 0

12.09.2007 20:26 dascal



Dar cei care avem elevi mai multi decat 25?

0 0

13.09.2007 11:40 floarebernad

adevăr grăieşte profesorbujor;

mai apare apoi problema dacă faci parte din anturajul imediat al evaluatorului, că de nu..........În fiecare unitate sunt probleme specifice, de exemplu la noi vin copii de alte etnii (mulţi maghiari) pe care trebuie să-i învăţăm lba. română; aceasta nu este o problemă dar munca este titanică, având în vedere că este vorba de preşcolari; mă gândesc numai la materiale ilustrate realizate în mare parte de dascăl, ori cumpărate, tot în mare parte, din buzunarul propriu.

0 0

14.09.2007 13:46 popanmc

Mi se pare corect.Ne mptivează perfecţionarea în activitate şi ne trimite practic, la doleanţele părinţilor.Poate că , va fi bine odată şi odată şi pentru dascăli.E cazul. Ce ziceţi?

0 0

14.09.2007 13:51 popanmc

În legătură cu elita şcolărească: asemeni morilor de vânt, treptat dispare şi aceasta.Nimeni şi nimic nu- i bătut în cui.Dragi colegi,fiţi voi înşi -vă şi , bazându- vă pe motivul care stă la baza meseriei alese de voi, veţi reuşi ce v- aţi propus.Succes în noul an şcolar şi fruntea sus!Suntem şi noi oameni între oameni.

0 0

14.09.2007 18:58 rodrigo

halal lideri de sindicat care sustin ca ne reprezinta.Stau la taclale degeaba ca oricum nu obtin nimik.O sa fie vai de noi la mana directorului si a parintilor.Sper sa nu fie aprobata aceasta lege ca daca nu ne vom duce la cules de capsuni..............



0 0

14.09.2007 19:57 laurian

invatatorii care au terminat o facultate, au urmat modulul pedagogic desi au urmat cursurile liceului pedagogic 5ani oare de ce nu sunt platiti conform noi legi ca profesori in invatamantul primar ci ca institutori ,nu au destula scoala?

0 0

15.09.2007 11:30 vaellsy

Cred ca cei de la DNA sunt

fff competenti... !



.....vad mafia politica din scoli

pe banii contribuabililor ?



100 de euro se da

DOAR PE CRITERII POLITICE ....?



sau ....



ajutorul gratuit pentru rechizite se da doar celor care primesc

mii de euro din strainatate si nu isi declara afacerile .....?



sau ....



banii de liceu ....?



Noi platim taxele si impozitele la zi

pentru ca altii sa BENEFICIEZE caci

sunt TAREEEE SARACI ....?



Poate..

trebuie sa semnam

ADEZIUNI pentru candidatii

propusi de catre PNL IASI

la alegerile europarlamentare

si astfel vom vedea suta de euro.....?



sau vom vedea stelutele domnului MINISTRU ??

0 0

15.09.2007 15:30 pescarusul

cred ca este cea mai proasta negociere a sindicatelor cu ministerul de cand exista invatamantul.Domnule ministru si domnilor sindicalisti mai bine ati veni in teritorii si ati constata problemele reale ale invatamantului,decat sa va plimbati la mare.Introduceti prima de vacanta ,dar pe de alta parte de la anu nu mai asigurati bilete de odihna.Asa ca n o sa mai avem nici macar bilete prin sindicat.Ce aveti cu orele de dirigentie? sau pt toate hartoagele pe care le facem considerati ca nu meritam sa fim platiti.In ceea ce priveste performanta in invatamant,nu observati cati analfabeti avem?

Mai bine insistati sa nu mai fie politizat invatamantul ca ne am saturat sa fie schimbati directorii dupa criterii politice

0 0

15.09.2007 21:56 mihaim

Care dascal este oare mai performant? Cel care lucreaza numai cu elita sau cel care are in clasa 4-5 elevi cu CES si nu are nici dascal de sprijin, nici psiholog,iar colectivul clasei este de 28 elevi ?

0 0

15.09.2007 22:17 alina_30091978

Pentru profesorbujor si pisoias:

pentru salarii intrebati pe forumul site-ului www.edu.ro, pe prof. Kotai Csaba.

0 0

16.09.2007 00:11 cut

Sunt director,dar nu agreez atata"autoritate si autonomie,mana libera"directorilor.Atunci sa vedeti"mafie","pile",coruptie",contestari,reclamatii,dispute.Pentru ce?Pentru un salariu si asa vai de el,si niste ani in cartea de munca pentru pensie?Pai,chiar sperati in conditiile"reformei"sa o mai apucam,stimati colegi???

0 0

16.09.2007 13:01 rubin

Este adevarat ca s-au scos gradatiile de merit si salariile de merit?

daca da, ce rost mai are sa ne zbatem pentru performante la catedra?

Bunica avea o vorba:,,Burta nu stie carte, maica!"

0 0

16.09.2007 16:35 77udi

Ce se intampla cu acei dascali care lucreaza cu 75% din clasa romi. Nu e o problema asta, ci faptul ca provin din familii sarace, familii care dupa ore ii duc pe copii la munca. acei copii nu invata nimic acasa, vin la scoala pentru prezenta, alucatie si "laptele si cornul. Mai pui faptul ca in clasa a III-a inveti cu ei literele pe care nu le stapanescbine. Ma gandeam cum este evaluat acel dascal, care-i sunt performantele lui, dupa standardele oferide de cei de sus? La cei care lucreaza cu acesti copii, copii care nu au nici o vina, nu se gandeste nimeni. Satisfactia este, asa cum spunea un inspector, sa-i facem sa cunoasca literele si cifrele pana in clasa a IV-a. Probabil ca acei dascali trebuie vazuti mai bine. E usor sa dai olimpici, dar e greu sa faci un copil sa asimileze strictul necesar.

0 0

26.09.2007 18:27 laurian

Cred ca am gresit se pare ca invatatorii care au licenta in cadrul unei universitati gen geografie , istorie , lb. romana , muzica sunt platiti ca profesori sau aveti alta opinie?

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN