Şcoala cu
bune practici

49 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Despre efectele fără cauze sau răţuşca cea urâtă

Despre învăţământul rural se vorbeşte pe cât de mult pe atât de „subţire”, adică, dacă în toate celelalte subiecte legate de învăţământ şi de educaţie aproape oricine poate emite judecăţi de valoare (care să fie şi viabile...), aici lucrurile stau cu totul altfel.

Ar trebui să începem prin a vorbi puţin despre, mai nou, o specie de „bau-bau” care – aşa cum se înţelege destul de clar de pe ici şi colo şi anume din presa timpului – îşi pune nefericit şi ireversibil amprenta asupra viitorului României: profesorul de la ţară. Acesta este – aşa cum reiese din opiniile mai sus menţionate – un personaj destul de dubios, cu apucături imprevizile (aici fost ceapist, aici mânuitor de cuvinte frumos sunătoare) care dezvoltă abil în comunitate cultul personalităţii, care influenţează relativ uşor şi sigur orientarea electoratului destul de puţin cititor de Marin Sorescu şi care îşi ia leafa simultan cu trecerea timpului… În ceea ce priveşte pregătirea sa profesională, dascălul rural, sfidând tradiţia conform căreia, atunci când „dascălul” trecea pe stradă, se ridicau în picioare toate babele spunând „săru’ mâna!”, acum este un tip cu foarte multă economie de piaţă capitalistă în cap – dobândită, evident, în urma cursurilor cu frecvenţă redusă la şcoala vieţii – şi care adaptează (într-un ritm pubertin-adolescentin) stiluri de predare amintite vag din cele ale foştilor săi profesori, condimentându-şi periodic demersurile didactice cu pilde despre „bătaia ruptă din rai” sau „respectul care era odată” sau „ce mult munceam noi pe vremea noastră!” Dacă, între timp se mai face şi câte o neînsemnată remarcă de genul „conspectaţi de la pagina… la pagina…”, atunci chiar că feed-back-ul a fost realizat, iar obiectivele lecţiei şi, deci ale educaţiei au fost atinse strălucit!!!
Ei bine, domnilor, nu este chiar aşa! Am putea spune, mai exact: „de trei ori nu!”.
În primul rând, astfel de „aprecieri” – din nefericire frecvent întâlnite în media – sunt rezultatul uşurinţei cu care persoane [care nu au mai multe legături cu mediul rural decât are bătrâna cu mitraliera n.n.] fac analize sofisticate pe baza statisticilor (atât de mult la modă că par să ne conducă viaţa!...) şi a rapoartelor primite de la factori de decizie (inspectori, directori, etc.) care se încadrează în una dintre situaţiile: 1. nu s-au plimbat niciodată la ţară decât cu degetul pe hartă sau 2. alcătuiesc rapoarte cu răspunsuri aşa cum ştiu că „le aşteptă cei de sus”. Iar cei direct îndreptăţiţi să vorbească despre ceea ce se întâmplă la rural zac în continuare în promiscuitatea în care i-au îmbrâncit, pe de o parte logoreea analiştilor frumos vorbitori de pe scaun, iar pe de alta acceptarea tacită a unei asemenea situaţii, a tăcerii pe care nejustificat şi mioritic au adoptat-o.
Pe ce ne bazăm tăria cu care susţinem acest lucru? Răspundem sintetic:
1. Pe experienţa anilor de predare la ţară în care – şi nimeni dintre „ceilalţi” nu ştie acest lucru! – dacă te implici prea mult emoţional, rişti să îmbătrâneşti mai devreme şi mai adânc. E o altă lume, cu multă suferinţă, cu visuri îngropate din faşă, cu multă muncă de Sisif pe o bucată mică şi rece de pământ, cu alcool şi violenţă domestică. E o lume a ridurilor premature, a sufletelor crăpate ca şi pământul secetos care le dă ce vrea, când vrea…
2. Pe viaţa în imediata vecinătate a „profesorilor de ţară”, în mijlocul lor, de fapt, unde am învăţat că adevăratul părinte al copiilor de la ţară este profesorul său, localnic sau navetist, tânăr sau mai puţin tânăr.
3. Pe bunul simţ pe care îl are profesorul de la ţară care, deşi creştin, a înţeles greşit cuvintele lui Iisus despre întors şi celălalt obraz.
4. Pe cuvintele despre veşnicie ale lui Blaga şi pe puritatea şi inocenţa pe care încă o au cei de aici.
5. Pe ajutorul aproape de zero al părinţilor în devenirea copiilor lor, pe îndărătnicia cu care cred în faptul că, odată ajunşi la şcoală, elevul este în directa şi exclusiva responsabilitate a şcolii, deci a profesorului.
6. Pe modul în care profesorul a ajuns aici, adică: înainte de revoluţie, prin repartiţie, în urma absolvirii unei şcoli, iar după, promovând un concurs de competenţă, unde – cu excepţia a vreo trei ani – trebuia obţinut minim şapte! În ceea ce priveşte suplinitorii, nu este vina lor că sistemul trebuie să-i accepte…
7. Pe posibilităţile de trai reduse ale majorităţii de aici, fapt ce duce prematur la renunţarea continuării studiilor – acestea însemnând, de cele mai multe ori, navetă adică…bani.
8. Pe puţinele variante privind cariera pe care oamenii de la ţară le văd sau le cred, cu excepţia muncii „la negru” în ţările care au nevoie de servitori în casă şi în vecinătatea casei…

Nu trebuie să ne acuzaţi că suntem subiectivi, căci nu suntem mai mult decât este normal şi necesar! Dar credem cu tărie că, dacă la „talk-show” sunt invitaţi psihologi, inspectori şi miniştrii ar trebui chemaţi şi cei despre care se vorbeşte atât de pedant şi amănunţit. Analizele – care, între noi fie vorba înseamnă puerile constatări aproape exclusiv pe baze statistice – sunt irelevante şi/sau false. Se prezintă efecte, se dau spre pildă două-trei cazuri pe care opinia publică le înghite ca un animal de pradă flămând de senzaţie şi din care se generează concluzii cu pretenţii exhaustive!
La examene, rezultatele de la rural iarăşi foarte slabe!
În învăţământul superior merg doar 1% dintre absolvenţii de la ţară!
Suplinitorii fac ravagii!
Profesorii pensionari s-au decrepit şi uită de ce au venit la oră!
Mica mită – roşii, castraveţi, câte o pasăre (sănătoasă!...) şi astfel note mari, medii mari, statistici pozitive…

De ce toate astea? Comentariile se opresc întotdeauna înaintea acestei întrebări. Nu interesează cauzele? Nu trebuie pornit de la cauze ca să ştim ce să tratăm? Sau asta ar duce la cercetare la faţa locului şi există riscul de a călca în noroi sau de a inhala mirosul puternic al animalelor care ne dau lăptic şi brânză topită? Sau asta înseamnă să se vorbească despre profesorul de la ţară, cu profesorul de la ţară. Sau…

Aşteptând „rata” în staţia din faţa Primăriei, profesorul priveşte spre capătul drumului asfaltat pe alocuri şi îşi mişcă monedele în buzunar. Dacă are noroc, poate trece vreo cunoştinţă…


Prof. Cătălin Mîinescu
Prof. Corina Mîinescu

apărut în Tribuna Învăţământului cu ceva timp în urmă (şi cu aceeaşi autori…)

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: cmiinescu | 20.11.2007 16:45 | 2105 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Munca invizibila a mamelor

Echilibrul emotional

Comentarii (13)

0 0

21.11.2007 11:15 georgesculum_ct

Din pacate aveti intrutotul dreptate. Eu locuiesc in sat si predau la scoala din sat de aproape 20 de ani. Stiti ce am observat? Ca profesorii de la tara sunt mult mai sufletisti ca cei care predau in oras. Sunt mult mai apropiati de copii si pentru ca le cunosc foarte bine situatia de acasa. Mama meam a fost invatatoare. A avut elevi carorra le ducea de mancare la scoala pentru ca stia ca acasa nu aveau ce manca. Si cu toate ca noi ne implicam si emotional foarte mult, am observat ca tot noi suntem cei mai hulit, trebuie sa ne supunem altor reguli decat cei din oras.Daca in oras se ia vacanta cu o zi sau doua inainte, cei de la tara sunt verificati chiar si la ultima ora de curs din ultima zi dinainte de vacanta. Profesorii din oras au dreptul sa puna note de la 1 la 10. Dar daca la tara se noteaza astfel suntem luati la puricat de nu se poate si tot noi suntem vinovati. Din nefericire mai sunt multe adevaruri de spus pe aceasta tema, dar nu le asculta/citeste cine trebuie.

0 0

21.11.2007 11:24 floarebernad

vorbesc in cunostinta de cauza, ca unul ce a inceput acest drum la tara si l-a strabatut de multe ori la picior mai multi km zilnic. cu toate astea, am trudit mult, am pus tot sufletul si puterea mea in educarea acelor copii. cred ca am reusit, spun asta pt. ca ma recunosc si dupa 30 de ani,si am avut multe satisfactii in munca mea de acolo,atat peofesionale cat si spirituale.jos palaria in fata celor care lucreaza la sate, acelora care fac aceasta meserie din drag

0 0

21.11.2007 16:20 ioncicu

Felicitari DOMNILOR PROFESORI.

Emotionant si adevarat ceea ce spuneti.

Nu mai sunt profesor de tara (am fost cindva), dar imi aduc aminte cu placere de acei ani. Chiar si in cancelarie era altfel.

0 0

21.11.2007 20:10 pope

Primii ani de invatamant i-am petrecut la tara,la peste 40Km de orasul in care locuiam,dar au fost si vor ramane cei mai frumosi ani ai vietii de dascal.Totul era altfel,dar cu atata incarcatura emotionala incat mi se parea ca traiesc un vis ,dar un vis frumos,care azi nu mai are grade de comparatie.Dascalul era "DASCAL"si asta insemna ceva,ce azi nu mai este,din pacate.

0 0

21.11.2007 20:12 pope

Primii ani de invatamant i-am petrecut la tara,la peste 40Km de orasul in care locuiam,dar au fost si vor ramane cei mai frumosi ani ai vietii de dascal.Totul era altfel,dar cu atata incarcatura emotionala incat mi se parea ca traiesc un vis ,dar un vis frumos,care azi nu mai are grade de comparatie.Dascalul era "DASCAL"si asta insemna ceva,ce azi nu mai este,din pacate.

0 0

22.11.2007 00:51 manafumariana

FELICITARI PENTRU ARTICOL, M-A EMOTIONAT MAI ALES CA SUNT TANAR PROFESOR INTR-O SCOALA DE SAT, DE APROAPE 8 ANI. ESTE GREU, ASA E, DAR ESTE SI FRUMOS! MIE IMI PLACE CE FAC SI NU MI-E RUSINE SA SPUN CA PREDAU IN MEDIUL RURAL! DIN PACATE EXISTA SI DEZAVANTAJE, INSA, NOI, CEI TINERI NU TREBUIE SA NE OPRIM AICI...

AM SA PRINTEZ ACEST ARTICOL SI AM SA-L CITESC COLEGELOR MELE "CU MAI MULTA EXPERIENTA", CA SA NU SPUN MAI IN VARSTA.

MULT SUCCES IN ACTIVITATEA DVS

0 0

22.11.2007 10:15 alina_30091978

Bravo, bravo si iar bravo!

Pacat ca tot noi cei ce lucram la tara citim si comentam un astfel de articol deosebit scris, cu siguranta, de oameni deosebiti. Eu cred ca cei ce nu lucreaza la tara macar un an, nu stiu ce inseamna cu adevarat sa fii dascal.Felicitari!!!

0 0

22.11.2007 11:51 andreea_claudia

eu fac naveta la 15 km de iasi, o naveta usoara, dar tot naveta se chiama. am avut ani in care aveam 10 copii in clasa, ff slabi, proveniti din familii dezinteresate,greu de scos performanta de la ei, performanta dupa care se pune problema sa fim platiti(in comparatie cu cei de la oras care isi selecteaza copiii la intrarea in clasa I).Problema nu ar fi numai asta, cu care ne-am obisnuit si lucram si cu asfel de copii, ca ne e meseria draga.DAR, problema e ca, spre noile tendinte ale invatamantului romanesc, eu ca invatator-institutor, intr-o scoala mica de tara, nu pot sa-mi vad doar de munca la clasa, ci trebuie sa ma implic mult in activitati extrascolare, ca sa adun puncte la dosar. Anul trecut scolar am fost in scoala, pe langa invatatoarea clasei a III a, bibliotecar- neplatit, bineinteles, administrator de retea in laboratorul de informatica- neplatit, am redactat doua reviste scolare, a clasei si a scolii, fiind coordonator, am participat la cursuri de formare profesionala: curs pt administratori de retea, evaluarea in invatamantul primar, consiliere si orientare, curs pt utilizarea AEL-ului in scoala, am tinut lectie la comisie metodica, am facut rost de sponsori pt zilele scolii, am adus mobilier si haine donate pt copiii scolii, am postat materiale didactice pe didactic. ro, am publicat aricol in revista de specialitate si poate ca r mai fi... dar nu mai conteaza. Sunt multe de facut intr-o scoala de la tara, si numai pentru 7 mil lei vechi, minus naveta...sau din pasiune...

0 0

22.11.2007 11:53 andreea_claudia

naveta se cheama

0 0

22.11.2007 11:54 andreea_claudia

astfel de copii

0 0

24.11.2007 19:29 madagascar

dragi colegi,este mult adevar in ceea ce spuneti.Dar spre surprinderea si uimirea mea,multe scoli de tara arata acum ca niste palate(cu caldura din calorifere,cu geamuri termopane,cu laboratoare dotate,cu profesori specializati si dornici de multe schimbari),iar scoli din centrul unui oras...nu dau nume...nici nu te poti uita la ele(peretii exteriori coscoviti de vant si ploi,geamuri care stau sa cada,tigle mutate de vant,sobe de teracota crapate si mult prea vechi pentru a da caldura,sunt clase unde temp.este de 10 grade C la amiaza,table de lemn ciuruite si crapate).Acestea fiind doar o parte din problemele unei scoli de oras...si va intreb...Unde ar fi mai bine?

0 0

26.11.2007 08:03 girbeagaby

in scolile din mediul rural ar fi foarte bine daca profesorii ar avea "voie" sa-si evalueze elevii conform descriptorilor si nu nevoilor scolii (nr. de elevi, clase multe,etc.).eu sunt la o scoala unde nu am nici laborator, nici material didactic si nici sprijinul celor in drept pt obtinerea acestor minime cerinte. tot ceea ce intereseaza aici e doar promovabilitatea cat mai mare si nu calitatea celor promovati.din acest motiv apar comentariile la adresa profesorilor de la tara, pt ca in scolile din mediul ori esti de-al lor ori nu. restul cred ca e de la sine inteles.

0 0

01.12.2007 12:02 stavarache

nu pot vedea aceste neajunsuri decat cei care se lovesc de ele..decat cei care lucreza acolo...uitati-va in ochii copiilor...ochi lor stralucesc de suferinta si de ...munca

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 14 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

643 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN