Activități care ajută la dezvoltarea socio-emoțională a elevilor pentru noul an școlar
Relațiile sociale dintre elevi și nivelul lor de dezvoltare socio-emoțională sunt factori importanți când vine vorba de disciplina din timpul orelor și de comunicarea cu cadrele didactice. În noul an școlar, puteți îmbunătăți dezvoltarea socio-emoțională a copiilor și relațiile sociale ale acestora prin câteva activități ușor și rapid de pus în aplicare. Iată câteva idei.
Clasele primare
Reflecție la sfârșit de săptămână
10 minute de reflecție în fiecare vineri asupra săptămânii care se încheie poate fi o modalitate de a-i încuraja pe copii să se exprime în clasă, să își dezvolte un sentiment al apartenenței la grup, dar și să înțeleagă mai bine experiențele colegilor lor. Iată câteva întrebări pe care le puteți adresa copiilor la sfârșit de săptămână – este important ca toți elevii să participe la această activitate:
- Care a fost momentul preferat și care a fost momentul cel mai dificil pentru tine în această săptămână?
- Ce gest de bunătate al unei alte persoane (din clasă sau din afara ei) ai remarcat în această săptămână? (Puteți adăuga și un gest de bunătate/generozitate pe care copilul l-a făcut în această săptămână)
- Pe cine ai admirat în această săptămână și de ce? (Poate fi vorba de colegii de clasă, de cadrele didactice sau de cineva din afara școlii)
Clasele gimnaziale – ora de dirigenție
Exercițiu de empatie
O activitate care durează mai mult, dar care poate fi interesantă pentru copii este următorul exercițiu de empatie. În perechi, fiecare copil povestește pe scurt o întâmplare din săptămâna care se încheie – de exemplu, un conflict cu un alt coleg, o dezamăgire, o conversație interesantă cu părinții etc. Copilul care ascultă povestea încearcă să ghicească emoțiile trăite de celălalt copil în situația povestită, iar copilul povestitor confirmă sau infirmă felul în care copilul cu rol de ascultător a înțeles situația. De exemplu, Primul copil spune:“Săptămâna aceasta, fratele meu mai mic mi-a rupt cartea mea preferată.” Al doilea copil: “Ah, cred că asta te-a enervat foarte tare și te-a întristat.”. Apoi rolurile se schimbă ????.
Când copiii fac acest exercițiu în fiecare săptămână cu un alt coleg, poate fi o ocazie de a se cunoaște mai bine și de a crea relații de prietenie diverse. Abilitatea de a înțelege perspectiva și emoțiile altei persoane este esnțială pentru toate relațiile sociale ale copiilor – la școală, acasă sau la locul de joacă.
Activitatea “Trandafir – boboc - spin”
Acest exercițiu îi ajută pe copii să identifice trei aspecte importante din viața lor:
- Trandafirul – un lucru pozitiv care s-a întâmplat, care merită apreciere sau care poate fi sărbătorit (de exemplu, o notă bună, un proiect reușit, o întâlnire plăcută cu prietenii etc)
- Bobocul – un lucru/eveniment pe care copilul abia îl așteaptă – îl anticipă cu nerăbdare (o excursie, un cadou, un film nou – orice le aduce copiilor bucurie)
- Spinul – un obstacol sau o activitate dificilă pentru care copilul are nevoie de ajutor.
Exercițiile care îi ajută pe copii să își exprime emoțiile, dorințele sau opiniile în fața colegilor și să înțeleagă diferențele și asemănările dintre ei, contribuie în timp la o atmosferă armonioasă în sala de clasă și la un nivel de conștientizare emoțională mai ridicat.
Sursa foto: Freepik.com
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 12.09.2024 20:08 | 387 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.