Ce spun studiile despre motivația pentru profesia de cadru didactic
Motivația pentru cariera aleasă este esențială pentru performanța profesională în orice domeniu. Pentru domeniile profesionale solicitante, cu un risc ridicat de epuizare, motivația joacă un rol și mai important, mai ales când vine vorba de decizia de a renunța la o carieră. Ce spun studiile despre motivația pentru cariera didactică și cum este măsurată aceasta?
Majoritatea cercetărilor pe tema motivației pentru cariera didactică au identificat o serie de factori care determină tinerii să urmeze această cale profesională: stabilitatea locului de muncă, pasiunea pentru materia predată, influența pozitivă în viața elevilor, pasiunea pentru predare și pentru lucrul cu copiii.
Iată câteva concluzii ale cercetărilor pe această temă:
Principalele motive pentru care tinerii aleg să devină cadre didactice, indiferent de gen, sunt: influența asupra educației copiilor, valoarea intrinsecă a acestei profesii, faptul că o carieră didactică aduce contribuții societății sau motivația de a lucra cu copiii. Majoritatea tinerilor participanți la studiu au declarat că profesia de cadru didactic este solicitantă și că sunt mulțumiți cu alegerea făcută. Cei mai importanți factori care influențează alegerea carierei didactice sunt asociați cu motivația intrinsecă și cu vocația, mai puțin cu factori externi precum recunoașterea socială sau recompensele financiare. (Sursa: Frontiers.org)
Perioada imediat următoare calificării este perioada în care cele mai multe cadre didactice decid să renunțe la această carieră. Cu alte cuvinte, primii ani la catedră sunt cei mai dificili. Printre factorii asociați cu decizia de a continua această carieră se numără sentimentul de eficiență profesională (obținerea de rezultate la clasă) și un nivel ridicat de implicare profesională. Acești doi factori sunt invers proporționali cu epuizarea profesională și cu intenția de a demisiona.
Motivele pentru care cadrele didactice decid să continue această profesie includ: un sentiment puternic al vocației profesionale, o pasiune pentru activitatea didactică, dorința de a aduce o schimbare pozitivă în viețile elevilor, satisfacția profesională și aprecierea recompenselor pe care le aduce această carieră.
Potrivit Raportului TALIS 2018, cariera didactică este prima alegere profesională pentru 2 din 3 cadre didactice din țările OCDE, dar reprezintă prima alegere pentru doar 59% dintre bărbați, față de 70% dintre femei.
Motivația pentru profesia de cadru didactic este măsurată de cele mai multe ori cu ajutorul scalei Factors Influencing Teaching Choice (FIT-Choice – Factorii care influențează alegerea carierei didactice), care cuprinde în total 12 factori motivaționali:
- Lucrul cu copiii
- Îmbunătățirea egalității sociale
- Influența asupra viitorului copiilor
- Contribuția socială
- Stabilitatea profesională
- Mobilitate profesională
- Echilibru între viața profesională și viața personală
- Valoarea intrinsecă a carierei
- Abilitatea didactică perceptută (aptitudinea de a preda)
- Experiențe anterioare de predare
- Influențe sociale
- Cariera didactică – a doua alegere profesională
Și 6 factori care se referă la felul în care este percepută profesia de cadru didactic:
- O formare profesională solicitantă
- O profesie solicitantă
- Salariul
- Statutul social
- Satisfacția profesională
- Percepția socială asupra carierei.
Sursa foto: Freepik.com
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 24.11.2024 17:16 | 234 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.