Şcoala cu
bune practici

49 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Criterii pentru selecția unui manual de Limba și Literatura Română pentru clasele gimnaziale

Florentina Sâmihăian, în lucrarea sa "O didactică a limbii și literaturii române - Provocări actuale pentru profesori și elevi", 2014, pag. 79-80 prezintă un set de criterii esențiale pe care profesorii ar trebui să le ia în considerare atunci când aleg manualele școlare pentru orele de Limba și Literatura Română la clasele gimnaziale.

Selecția manualului de Limba și literatura romănă trebuie să urmărească:

  1. Concordanța cu programa școlară 

Manualele trebuie să includă toate conținuturile obligatorii ale programei. Acestea trebuie să conducă eficient la realizarea obiectivelor și competențelor programei, respectând atât litera, cât și spiritul acesteia.

  1. Adecvarea la grupul țintă

Manualele trebuie să fie accesibile, atractive și eficiente pentruelevii cărora li se adresează. Este esențial ca materialele să fie potrivitepentru nivelul de înțelegere și interesele elevilor.

  1. Demers didactic

Abordarea textului trebuie să fie structurată coerent și consecvent, utilizând metode activ-participative și stimulând gândirea creativă și autonomia elevilor. Parcurgerea tuturor etapelor  unei lecții de predare  asigură învățarea formativă:

Amintește-ți! – face referire la concepte/noțiuni studiate în anii anteriori punându-le într-un context ludic/interdisciplinar/din viața cotidiană a copilului.

Descoperă! – o serie de exerciții/situații problematice, din care elevul sa desprindă/gaseasca informația nouă, printr-un efort personal.

Important – prezinta informația nouă (idei, definitii etc.) concis, cât se poate de vizual și cu exemple, astfel încât să fie ușor înțeles și reținut de către elev.

Exersează! – solicită elevului să aplice ceea ce a învățat.

Explorează lumea textului! – conține activități care te ajută să înțelegi textul. Descoperă orizontul textului! – conține exerciții care te pregătesc să intri în lumea textului.

Experimentează dincolo de text! – conține sarcini pentru a căror rezolvare elevul se folosește de creativitate.

Folosește-ți cunoștințele! – conține sarcini ce verifică capacitatea elevul de a folosi achizițiile anterioare.

  1. Selecția textelor

Textele incluse în manual trebuie să fie atent selectate pentru a-i atrage pe elevi spre lectură, să fie în concordanță cu interesele lor, ajutând profesorul să abordeze literatura ca act de comunicare, în care elevul are rol activ, construind sensurile textului și exprimându-și cu argumente din text opniile. Achizițiile din domeniul limbii sunt folosite pentru a comunica mai eficient, nuanțat.

  1. Conținutul stiințific

Manualele trebuie să asigure acuratețea și actualitatea conținutului științific. Informațiile prezentate trebuie să fie corecte și relevante.

  1. Calitățile tehnice

Calitatea hârtiei și modul de legare sunt importante pentru durabilitatea manualelor. Materialele trebuie să fie bine realizate din punct de vedere tehnic pentru a rezista la utilizare zilnică.

  1. Prestigiul autorilor sau al editurii de interes

Prestigiul autorilor și al editurii poate fi un indicator al calității manualului. Experiența și recunoașterea profesională a autorilor contribuie la credibilitatea materialului și eficiența sa la clasă. 

  1. Manualul se integrează într-o serie coerentă

Este important ca manualul să fie parte a unei serii coerente, care să asigure continuitatea și progresia logică a conținuturilor de la un an la altul. Aceasta facilitează atât predarea, cât și învățarea, oferind un fir logic pe parcursul ciclului gimnazial.

  1. Manualul include sugestii utile pentru evaluarea formativă și sumativă

Manualul trebuie să conțină sugestii și metode pentru evaluarea formativă și sumativă, ajutând astfel profesorii să monitorizeze și să evalueze progresul elevilor. Aceste sugestii sunt esențiale pentru a adapta predarea la nevoile individuale ale elevilor și pentru a asigura o evaluare corectă și comprehensivă ca de exemplu:

  • Portofoliu – apare ca formă alternativă de evaluare. Este însoțit întotdeauna de indicații pentru autoevaluare.
  • Proiect – este prezent ca activitate complexă la anumite unități de învățare. Este însoțit întotdeauna de indicații pentru autoevaluare sau interevaluare. Investigație- Cercetezi o situație urmând instrucțiunile și dovedindu-ți  priceperea pentru a reuși… - corelat cu proiectul.
  • Auotevaluare- Îți apreciezi rezultatele. Identifici dificultățile întâmpinate.
  • Observ! - Apreciezi ceea ce ai lucrat și cum te-ai comportat.

Alegerea manualului de limba și literatura română pentru clasele gimnaziale este un proces complex care necesită atenție la numeroase detalii.

Prin aplicarea acestor criterii, profesorii se pot asigura că elevii beneficiază de resurse educaționale de înaltă calitate, care să îi ajute să-și dezvolte competențele lingvistice și literare într-un mod eficient și plăcut.

Răsfoiţi manualul de Limba şi Literatura Romană pentru clasa a VII-a de la Intuitext aici

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: intuitext | 25.06.2024 18:07 | 378 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Munca invizibila a mamelor

Echilibrul emotional

10 intrebari pentru sfarsitul de an scolar

Motivatia pentru invatare

Parentingul constient

Comunicarea parinte - copil

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IUNIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

623 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN