Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Cum pot recunoaște cadrele didactice elevii afectați de evenimente traumatice?

Pentru a-i putea ajuta pe elevi să obțină cele mai bune rezultate la școală, este esențial ca profesorii să aibă cât mai multe informații utile despre viața copiilor în afara școlii. De exemplu, despărțirea părinților, pierderea unui membru al familiei sau dificultățile financiare prin care trece o familie pot afecta performanța și participarea copilului la clasă. Deseori, aceste informații nu sunt disponibile, iar în lipsa lor, cadrele didactice sunt în situația dificilă de a ghici sau presupune care sunt nevoile elevilor atunci când rezultatele lor școlare încep să scadă.

Comportamente dificile, schimbări în dispoziția emoțională, scăderea interesului pentru învățare sau dificultăți de concentrare a atenției – toate acestea pot fi semne prin care se manifestă urmările unui eveniment traumatic asupra copiilor. Deși aceste schimbări pot avea și alte cauze, este important pentru cadrele didactice să aibă în vedere posibilitatea ca acestea să fie consecința unor evenimente sau situații dificile prin care trec sau au trecut elevii lor.

Trauma se referă la reacția emoțională care apare în urma unei situații sau unui eveniment care ne pun siguranța (emoțională sau fizică) în pericol. Aceste situații sunt deseori percepute ca fiind imposibil de controlat, depășind abilitățile persoanei de a gestiona stresul resimțit. Abuzul fizic sau emoțional, dezastrele naturale, accidentele, războaiele, incendiile sau decesul brusc al unei persoane apropiate pot avea efecte traumatice asupra adulților și copiilor care trec prin aceste situații. Reacția fiecărei persoane la un eveniment cu potențial traumatic depinde de caracteristicile personale, dar și de contextul social – de exemplu, nivelul de siguranță emoțională din familie, școală sau alte medii sociale.

 

Semne ale traumei în rândul elevilor din clasele primare

Trauma în rândul copiilor de vârste mici se poate manifesta prin nevoia de a vorbi despre eveniment în mod repetat sau, dimpotrivă, prin tendința de izolare. Iată alte semne care pot apărea în clasă:

  • Desene sau joacă prin care copilul recreează situația traumatizantă
  • Un număr mai ridicat de probleme fizice, care nu au o explicație medicală – dureri de stomac sau de cap, de exemplu
  • Un comportament vizibil mai agresiv
  • Schimbări în dispoziția emoțională – tristețe, izolare față de colegi și profesori
  • Comportament mai copilăros decât de obicei – copilul are nevoie de afecțiune, atenție sau ajutor mai mult decât de obicei

Semne ale traumei în rânudl elevilor din clasele gimnaziale

În clasele gimnaziale, unul dintre efectele traumei constă în regresia comportamentală – copiii adoptă comportamente mai copilăroase decât cele specifice vârstei.

Alte semne ale traumei în rândul copiilor de gimnaziu:

  • Schimbări în comportament: dificultăți de concentrare a atenției, crize de furie, iritabilitate ridicată, izolare sau refuzul de a participa la activități
  • Probleme fiziologice mai frecvente, care nu pot fi explicate medical
  • Absența emoțională – copilul nu pare să aibă reacții emoționale la ceea ce se întâmplă în jur sau în interacțiunile cu ceilalți
  • Reacții intense la zgomote sau alte experiențe care îi amintesc de evenimentul traumatic
  • Un nivel ridicat de frică sau îngrijorare față de siguranța proprie sau a celor din jur – de exemplu, îngrijorare excesivă față de sănătatea altor persoane sau față de riscul de accidente etc.

Semne ale traumei în rândul elevilor de liceu

Adolescenții pot manifesta comportamente mai vizibile ca urmare a experiențelor traumatice, în special refuzul de a coopera la clasă.

Alte semne ale traumei în rândul elevilor de liceu:

  • Dificultăți de memorie și atenție – chiar și când vine vorba de informație deja învățată sau menționată cu scurt timp înainte
  • Refuzul de a participa la lecții
  • Retragere față de colegi și activitățile școlare – care poate fi etichetată deseori ca lipsă de motivație sau “lene”
  • Teme incomplete sau absente
  • Absenteism ridicat

*Sursă foto: Freepik.com

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: webmaster | 30.09.2024 14:54 | 241 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Tristetea sau depresia de sarbatori

Momente de sarbatoare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN