Cum puteţi preda chimie folosind metoda IBL?
Ora de chimie este o călătorie profundă de descoperire a vieții. Profesorul la ora de chimie are responsabilitatea de a le oferi elevilor instrumentele optime de explorare a unei materii interesante.
În rândurile următoare, vă invităm să descoperiți cum metoda de predare IBL (Inquiry-Based Learning) vă poate ajuta la ora de chimie. Elevii vor deveni mici cercetători, tratând probleme reale, prin intermediul datelor și relațiilor cauzale.
Ce este IBL (Inquiry-Based Learning)?
Învățarea prin investigație (IBL) se bazează pe implicarea activă a elevilor în procesul de învățare. Aceștia nu vor primi informații într-un mod pasiv, ci sunt încurajați să pună întrebări, să investigheze cauzele problemelor cu care se confruntă și să descopere concepte și principii pe cont propriu.
IBL susține dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de rezolvare a problemelor, fiind concentrată pe puterea de înțelegere a elevului și pe experiențele acestuia.
Rolul învățării prin cooperare la clasă
Un aspect important al metodei IBL este învățarea prin cooperare. Elevii vor lucra în echipe, împărtășind idei, soluții și responsabilități, care le dezvoltă:
- Abilitățile academice;
- Competențele sociale.
Învățarea devine un proces colaborativ, unde fiecare membru al echipei are un rol valoros în atingerea obiectivelor. Succesul comun este un efort al echipei
IBL dezvoltă interesul elevilor pentru chimie
Unul dintre obiectivele principale ale metodei IBL este stârnirea curiozității și pasiunii elevilor pentru explorare. Ei nu doar că înțeleg concepte chimice, dar înțeleg și relevanța lor în viața de zi cu zi.
Prin experimentare și explorare, ei capătă o perspectivă unică asupra modului în care chimia influențează lumea din jurul lor.
Exemplu practic din manualul Intuitext de Chimie pentru clasa a VII-a
Un exemplu concret de aplicare a metodei IBL în predarea chimiei se regăsește în manualul Intuitext pentru clasa a VII-a, prin experimentul de observare a culorii fenolftaleinei și turnesolului în mediu neutru, acid și bazic.
Experiment: Observarea culorii fenolftaleinei și turnesolului în mediu neutru, acid și bazic
Substanțe necesare:
- Soluție de hidroxid de sodiu
- Soluție de acid clorhidric
- Fenolftaleină
- Turnesol
Ustensile necesare:
- Eprubete
- Pipete
- Stativ
Mod de lucru:
- Împărțiți sarcinile între membrii echipei!
- În patru eprubete notate A, B, C, D, introduceți câte 1-2 mL de soluție de hidroxid de sodiu (în eprubetele A și B), respectiv câte 1-2 mL de soluție de acid clorhidric (în eprubetele C și D).
- Adăugați cu pipeta câte o picătură de fenolftaleină în eprubetele A și C, respectiv câte o picătură de turnesol în eprubetele B și D.
- Observați și notați schimbările de culoare în fiecare eprubetă.
Metoda IBL a fost implementată cu succes în predarea științelor exacte în Germania, Portugalia și Polonia, cu rezultate pozitive.
Aceste țări sunt considerate exemple de bună practică datorită modului ingenios și eficient în care au reușit să implementeze IBL în curriculum-ul școlar, crescând considerabil interesul și performanțele elevilor la materii anterior dificile.
Folosiți manualul de chimie Intuitext, clasa a VII-a, ce include experimente inspirate din metoda IBL. Observați cum reacționează elevii dvs. și notați progresul lor în atingerea obiectivelor educaționale.
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: intuitext | 19.06.2024 13:03 | 465 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.