Cum va schimba noul ministru al Educatiei sistemul de invatamant din 2015
Intr-un interviu acordat Agerpres, ministrul Educatiei a prezentat in detaliu prioritatule pentru toate cele trei mari domenii de activitate: invatamantul preuniversitar, invatamantul superior si activitatea de cercetare.
La nivelul invatamantului preuniversitar ne concentram pe accelerarea procesului de revizuire a curriculei in sensul simplificarii acesteia si pe tot ceea ce decurge din acest obiectiv prioritar. Si anume obtinerea unei curricule pe de o parte corespunzatoare nivelului actual de dezvoltare, pe de alta parte o curricula adaptata la nevoile elevilor din aceasta perioada. Pe de alta parte este extrem de importanta pregatirea resursei umane care sa poata sa implementeze intr-o maniera inteligenta aceasta noua curricula.
Din punct de vedere administrativ, este bine cunoscuta problema, din pacate, a manualelor si a procedurilor prin care aceste manuale pot fi achizitionate la nivelul invatamantului preuniversitar. In acest sens pot spune ca am reusit sa deblocam cu o intarziere regretabila de un semestru manualul de clasa I - Abecedarul, toate cele sase variante. La inceputul saptamanii viitoare el va fi disponibil in toate scolile din Romania. Este vorba de un numar de circa 190.000 de manuale, in cele sase versiuni", subliniaza Cimpeanu.
"Am decis la nivelul ministerului sa ne asumam raspunderea pentru continuarea procedurii. In perioada 23 - 28 ianuarie, fiecare a optat pentru varianta de abecedar, pe 29 ianuarie au fost centralizate aceste solicitari, 30 ianuarie semnarea contractelor subsecvente. Deci, simplificarea curriculei este un obiectiv prioritar cu tot ceea ce decurge, respectiv curricula de calitate, manuale la dispozitie si, nu in ultimul rand, extrem de important, pregatirea resursei umane pentru implementarea acestei curricule. Tot la nivel de invatamant preuniversitar, o prioritate esentiala o constituie sustinerea invatamantului profesional si tehnic, inclusiv prin forma de organizare invatamant dual.
Consideram si la nivel institutional si la nivel personal ca este veriga principala de legatura prin care se poate asigura acea mult dorita si mult asteptata legatura dintre sistemul educatiei si lumea reala, piata muncii. Am adaugat o noua forma de organizare - aceea a invatamantului dual, care este destinata absolventilor de invatamant obligatoriu de 10 clase peste cele doua forme: invatamant profesional cu durata de doi si trei ani care deja existau si se adresau absolventilor de clasa a VIII-a, respectiv absolventilor de clasa a IX-a. In acest fel, consideram ca am creat, fara sa pretind ca este finalizata, crearea cadrului care sa asigure dezvoltarea invatamantului profesional si tehnic si, pe cale de consecinta, legatura dintre educatie si piata muncii, am creat cadrul prin care elevii, fie la nivelul clasei a VIII-a, fie la nivelul clasei a IX-a, fie pentru absolventii clasei a X-a, pot opta pentru aceasta forma de invatamant.
Trebuie sa functioneze si legatura dintre scoli si agentii economici, urmatorul pas pe care il avem in vedere este acela al identificarii posibilitatilor de cointeresare a agentilor economici, de motivare, pentru a veni in intampinarea scolilor pentru semnarea acestor parteneriate intre scoli si agentii economici prin care elevii sa isi poata consolida obtinerea de abilitati si competente relevante pe piata muncii. Toate acestea se inscriu in prioritatea de crestere a calitatii invatamantului preuniversitar, care sa fie cuantificata si prin imbunatatirea rezultatelor la examenele nationale, clasa a VIII-a si Bacalaureat.
O prioritate esentiala este aceea a obtinerii autorizatiei sanitare de functionare pentru toate cele 2.520 de scoli din Romania care nu au in acest moment autorizatie sanitara de functionare", spune ministrul Educatiei.
Ministrul Educatiei a prezentat si prioritatile pentru sistemul universitar:
"In invatamantul universitar exista o asteptare confirmata la nivelul Consiliului National al Rectorilor din Romania, care cuprinde rectorii celor 92 de universitati acreditate din tara, 55 de universitati publice, inclusiv cele militare, si 37 de universitati private, o asteptare cu privire la clasificarea universitatilor, o clasificare care sa fie facuta pe baza unor parametri general acceptati, in al doilea rand a unor parametri care sa fie obiectivi si relevanti pentru aprecierea activitatii unei anumite universitati. Alaturi de cercetare, partea de educatie este la fel de importanta, sunt importanti de asemenea parametrii care tin de internationalizarea activitatii universitatilor romanesti si in acest sens sustinem universitatile in promovarea unei oferte educationale in limba engleza sau alte limbi de circulatie internationala, care sa poata sa atraga studentii straini inclusiv din tari non UE si, nu in ultimul rand, este prioritara legatura dintre invatamant si piata muncii, criteriul angajabilitatii absolventilor de invatamant superior sa fie criteriul cu o pondere importanta in clasificarea universitatilor", a declarat Cimpeanu.
De asemenea, sistemul de invatamant din 2015 prevede modificari si la nivelul cercetarii.
"La nivelul cercetarii sigur ca trebuie continuate marile proiecte, este vorba in primul rand de proiectul ELI, este vorba de proiectul "Rauri, delte, mari", este vorba si de alte proiecte importante care trebuie continuate. Ne dorim si la nivelul cercetarii, cu resursele financiare pe care le avem la dispozitie, sa stimulam demararea celor mai importante competitii si in acest sens as vrea sa mentionez faptul ca a fost lansata competitia pentru echipe de tineri cercetatori si realitatea a intrecut de patru ori asteptarile colegilor care se ocupa de activitatea de cercetare, care estimau un numar de 700-800 de cereri de finantare, ele au fost 3.000", a adaugat ministrul.
Sursa: Agerpres
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: cdiasimi | 06.02.2015 08:33 | 7030 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.