„Educația a devenit un fel de fotbal; la ea se pricepe toată lumea“ – declarația unui profesor renumit din România
În ultima perioadă s-a vorbit tot mai mult despre pasiunea noilor generații de copii pentru mediul online. În ce măsură a modificat acest interes pentru digital relația copiilor cu școala, cu învățarea?
Pentru copiii de astăzi mediul online este o a doua natură. În viziunea lor, un profesor care nu folosește Facebook sau alte aplicații este un profesor depășit. Faptul că își pot lua informația foarte repede și ușor din mediu online îi face pe copiii de astăzi mai interesați nu de noțiunile în sine, ci de ce se poate face cu acele noțiuni.
În acest context, manualele digitale au venit ca un instrument ce apropie informația de copii, prin animații, exerciții inedite și activități interactive. Contribuie aceste resurse educaționale moderne la evoluția învățământului românesc?
Contribuția acestor resurse la modificarea învățământului românesc este benefică în măsura în care sunt bine realizate. Asta presupune ca animația sau activitatea interactivă să poată fi ușor transferată în realitate (vezi trusa de geometrie din CD-urile „Geometrie pentru nota 10“), să fie ușor de interacționat cu aplicația. De asemenea, este important ca aplicația să arate, în principal, cum se pot utiliza noțiunile și cunoștințele dintr-un domeniu în rezolvarea unor probleme practice.
În curând, Intuitext va lansa o aplicație de mobil ce va conține toate cele patru manuale pentru clasa a V-a. Intenția este de a le pune elevilor la dispoziție manualele oriunde, oricând. Credeți că îi va ajuta un astfel de instrument?
În primul rând, o astfel de aplicație le va ușura ghiozdanul și așa prea greu pentru vârsta lor. Cu siguranță această aplicație va fi utilă. Să ne gândim la timpul petrecut de acasă până la școală cu transportul în comun sau cu mașina părinților. Acest timp este mort, folosind o astfel de aplicație acest timp poate deveni util. Îmi amintesc că un părinte îmi povestea cum copilul său își xeroxează paginile din manual pentru ca pe drumul de acasă până la școală să mai poată repeta. Acum, cu o astfel de aplicație, această operațiune devine inutilă.
Ce înseamnă pentru profesori aceste produse educaționale moderne (manuale digitale, aplicații, produse educaționale online, CD-uri)? În ce fel îmbunătățesc activitatea la clasă a cadrului didactic?
Sunt multe avantajele unor astfel de aplicații. Cel puțin la matematică sunt o serie de algoritmi pe care un elev trebuie să îi învețe (împărțirea, înmulțirea, extragerea rădăcinii pătrate, construcția bisectoarei unui unghi etc.) A scrie toate etapele, toți pașii, pe tablă este o pierdere de timp.
O aplicație care arată acești pași acordă profesorului un plus de timp pentru alte activități, iar copiilor le dă posibilitatea să repete de câte ori simt nevoia să o facă. La alte discipline, cum ar fi chimia sau fizica, să ne gândim la o serie de experimente pe care nu le putem realiza totdeauna la clasă. Cred că sunt suficiente argumente pentru a convinge că astfel de instrumente chiar sunt utile în procesul de învățare.
Dvs. sunteți unul dintre autorii manualului Intuitext de Matematică pentru clasa a V-a. Ce nevoi ale cadrelor didactice ați avut în vedere atunci când ați creat acest manual? Cum ați gândit abordarea matematicii astfel încât lecțiile să fie plăcute atât pentru copii, cât și pentru profesori?
Manualul se adresează în primul rând elevului, dar am avut în vedere și sprijinirea profesorului în pregătirea lecției.
Pentru elevi am urmărit, și am realizat acest lucru, ca noțiunile și competențele din cadrul unei lecții să fie structurate pe două pagini în oglindă pentru a avea în față, permanent, întreg conținutul. Introducerea noțiunilor pornește de la exemple din natură, exemple din viața de zi cu zi a elevului. Fiecare tip de exercițiu are un model de rezolvare, iar în interiorul fiecărei lecții există exerciții rezolvate care să-l ajute să învețe cum trebuie redactată soluția unei probleme. Problemele propuse spre rezolvare acoperă toate necesitățile, de la elevi cu mai puțină înclinație pentru matematică până la elevii care urmăresc performanța în matematică.
Pentru profesori, împărțirea lecțiilor pe unități de învățare le dă o sugestie despre cum să-și alcătuiască planificarea calendaristică. În aceeași idee sau dacă vreți cu același scop, la începutul fiecărei unități de învățare sunt trecute competențele de realizat prin unitatea respectivă. Existența unui capitol de probleme recapitulative îl ajută să pregătească evaluarea de la finalul unei unități de învățare, iar ultimul capitol de probleme este util atât pentru a corecta unele lipsuri constatate la evaluare, cât și pentru a asigura celor interesați, probleme cu grad mărit de dificultate.
Cum vedeți dvs. viitorul educației în România?
În acest moment educația în România este în cădere liberă. Educația a devenit un fel de fotbal; la ea se pricepe toată lumea. Sunt foarte mulți factori, fără competență și expertiză în domeniul educației care își dau cu părerea și iau decizii. Prioritatea numărul unu ar trebui să fie pregătirea viitorilor profesori.
Apoi o salarizare care să facă atractiv acest domeniu. O legislație simplă și clară. Mai puține hârtii și mai multă activitate la clasă. Responsabilitatea încadrării cu personal de specialitate să revină consiliilor de administrație din unitățile de învățământ. O mai mare stabilitate a cadrelor didactice pe posturi. Sunt multe de spus... Fără o decizie radicală, care să modifice total actuala viziune despre școală nu prevăd un viitor prea bun educației din România.
Cum pot părinții să contribuie la educația copiilor? Ce sfaturi le-ați da, astfel încât familia să completeze în mod natural și eficient eforturile școlii?
Pentru părinți am un singur sfat. Să-i învețe pe copii lucrurile de bun simț: „Bună ziua“, „Mulțumesc“, „Vă rog“, „Îmi cer scuze“ etc. În ceea ce privește formarea competențelor prin parcurgerea unor materii să îi lase pe profesori să se ocupe, pentru că știu mai bine ce au de făcut. Și le mai dau un sfat: dacă vor binele copiilor lor, să îi lase să se descurce singuri.
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: Editura_Intuitext | 28.11.2017 17:12 | 3093 vizualizări
Comentarii (1)
12.01.2018 21:33 artenililiana
INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN VASLUI
ŞCOALA GIMNAZIALĂ
“Manolache Costache Epureanu“
BÂRLAD
Str. Aleea Parc nr. 1, Cod poştal 731129
Telefon/fax: 0235/413001; Telefon: 0335/415876
e-mail: epureanu2002@yahoo.co.uk
Regulamnet Simpozionul ,, Dialog pentru educație”
Ediția a II-a
,, Educaţia e floarea culturii trecută prin suflet.”
(Marin Voiculescu)
1.ARGUMENT Simpozionul va constitui un bun prilej pentru diseminarea şi promovarea rezultatelor cadrelor didactice, cunoaşterea celor mai noi realizări în domeniul tematicii abordate, schimbul de bune practici, menţinerea contactului între specialişti, identificarea posibilităţilor de realizare a unor colaborări şi parteneriate valoroase, în vederea abordării unor proiecte şi participării la programe europene.
2. OBIECTIVUL GENERAL:
Creşterea calităţii educaţiei şi dezvoltarea relaţiilor de comunicare şi cooperare la nivel național prin implicarea elevilor şi cadrelor didactice în realizarea de materiale/proiecte ştiinţifice care contribuie la stimularea creativităţii, dezvoltarea gândirii ştiinţifice, cultivarea şi dezvoltarea spiritului de competiţie, optimizarea relației dintre școală și familie.
3.OBIECTIVE SPECIFICE
• descoperirea și implemnetarea unor noi norme de cooperare între cadrele didactice și părinți în vederea eficeintizării educației copilului;
• atragerea elevilor şi cadrelor didactice într-un spaţiu educativ plăcut unde îşi pot pune în aplicaţie ideile creative şi inovatoare;
• educarea elevilor pentru a deveni buni cetăţeni şi, în viitorul apropiat, cetăţeni de ,,tip european”;
• crearea mediului educaţional optim pentru stimularea intereselor pe plan cognitiv, lingvistic, socio-afectiv şi atitudinal;
• pregătirea elevilor pentru o lume în schimbare, formându-le capacităţi, deprinderi şi competenţe care să le permită să-şi găsească locul şi menirea;
4. CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR
Nr. crt. Denumirea activităţii Durata acţiunii
1 Organizarea programului de lucru şi lansarea Simpozionului 15.10. 2017-30.11.2017
2 Elaborarea şi editarea de materiale informative pentru Simpozion 11.11.2017 – 15 02 2018
3 Desfășurarea lucrărilor simpozionului 26 02.2018
5. LOCUL DESFĂȘURĂRII:
Școala Gimnazială Manolache Costache Epureanu” / Cercul Militar Bârlad
6. DATA: 26 februarie 2018
7.GRUP ŢINTĂ:
a) beneficiari direcţi: cadre didactice, elevi, studenți, părinți
b) beneficiari indirecţi: elevi, părinţi, profesori, comunitatea locală.
8. INFORMAŢII PRIVIND ÎNSCRIEREA:
• Înscrierile se fac prin completarea fişei de înscriere (Anexa 1) şi expedierea acesteia împreună cu lucrarea tehnoredactată pe adresa de e-mail: byutza2@gmail.com
• până la data de 15 februarie 2018. Vă rugăm să completaţi cu atenţie datele personale şi poştale, pentru a putea beneficia de diploma de participare în cazul neprezentării dvs. la susţinerea lucrării.
• Taxa de participare este de 20 lei pentru cadrele didactice. Taxa de participare se va trimite în plic pe adresa: prof. Oana Samson Școala Gimnazială Manolache Costache Epureanu Bârlad, strada Aleea Parc Nr. Cod poştal 731129, la care veți adăuga și plicul autoadresat pentru expedierea Cd-ului și a celorlalte documente.
La această activitate nu se percep taxe de participare pentru elevii.
Sunt admise pentru participare directă şi persoane interesate de tema simpozionului, care nu doresc să susţină o lucrare.
• PERSOANE DE CONTACT:
Prof. Oana Samson adresa de e-mail byutza2@gmail.com Nr de telefon 0764474716
Prof. Arteni Liliana (artenililiana@gmail.com -Telefon 07432702620
9. CONDIŢII DE PARTICIPARE:
SECŢIUNEA I : Școala și familia în dialog- pentru promovarea și prețuirea valorilor naționale
( referate, lucrări științifice, eseuri)
SECŢIUNEA a II-a: Școala incluzivă între vorbe și fapte ( studii de caz, lucrări științifice, referate)
SECȚIUNEA a III-a: Exemple de bunã practicã în întâmpinarea Centenarului Marii Uniri (proiecte didactice, proiecte educaționale, activități școlare și extrașcolare).
SECȚIUNEA a IV –a:,,Mândria de a fi român”- Educația mă reprezintă Concurs (desene, benzi colorate, PTT-uri, reviste, postere, albume, fotografii, filmulețe, creații literare, eseuri).
Perioadă înscriere: 30.11.2017- 15.02.2018
10. CONDIŢII DE REDACTARE PENTRU PUBLICARE:
• Redactarea lucrării va fi făcută pe format A4, la un rând, cu margini egale de 20 mm (text aliniat „justified”) cu caractere româneşti (cu diacritice)
• Titlul va fi scris cu majuscule (Times New Roman 14 Bold), centrat
• Autorul şi instituţia se vor scrie la două rânduri sub titlu (Times New Roman 12), aliniat la dreapta
• La două rânduri de numele autorului se începe scrierea textului (Times New Roman 12)
• Numărul de pagini al lucrărilor să fie 2 sau 4
• La redactarea lucrării, vă rugăm să nu introduceţi note de subsol şi să nu numerotaţi paginile !
Important: dacă nu primiți confirmare de primirea materialului scris înseamnă că nu a ajuns și trebuie să contactați organizatorii. Materialele expediate nu sunt returnabile
Lucrările elevilor:
• înregistrate pe CD ( în cazul materialelor video);
• în format A 4 (pentru desen, eseuri, creații literare, reviste )
• în format A3 postere
Se va trimite și un plic autoadresat pentru expedirea diplomelor și a adeverințelor.
11. INFORMAŢII PRIVIND PARTICIPAREA:
• Participarea la simpozion constă în redactarea unei lucrări cu conţinut care să reflecte tema și obiectivele menţionate în apel( Se admit și 2 autori pentru o lucrare)
• Toate lucrările care îndeplinesc cerinţele şi au acordul autorului/autorilor vor fi publicate într-un DVD cu ISBN.
• Participarea poate fi directă sau indirectă:
Participanţii direcţi au dreptul să îşi susţină lucrarea şi/sau să participe la dezbateri pe marginea materialelor prezentate. Prezentarea nu va depăşi 10 minute (se poate utiliza prezentare PowerPoint). Fiecare participant, în mod direct, va primi mapa de participare cuprinzând:
• diplomă/ adeverinţă de participare;
• DVD cu ISBN, dacă doreşte publicarea lucrării.
Sunt admise pentru participare directă şi persoane interesate de tema simpozionului, care nu doresc să susţină o lucrare.
Participanţii indirecţi participă cu lucrări tehnoredactate şi expediate prin e-mailbyutza2@gmail.com. Fiecare participant, în mod indirect, va primi :
• diplomă de participare;
• volum/CD cu ISBN, dacă doreşte publicarea lucrării.
Persoanele care nu participă direct la simpozion vor primi documentele prin poştă până la data 1 iunie 2018 ( în plicul autoadresat)
• Respectarea tematicii concursului
• Expresivitatea artistică
• Originalitatea și creativitate
• Mesajul transmis
12. . PROGRAMUL SIMPOZIONULUI
Lucrările simpozionului se vor desfăşura la Școala Gimnazială,, Manolache Costache Epureanu” Bârlad,/Cercul Militar Bârlad având următorul program:
10,00 – 10,30 Primirea invitaților
10,30 – 11,00 Festivitatea de deschidere
11,00 – 13,30 Desfăşurarea lucrărilor pe secţiuni
13,30 – 14,00 Bilanţ, dialoguri interactive, feed-back
14,00 – 14,30 Vizitarea expoziţiei de postere, afişe, colaje, pliante, desene
15,00 _ Concluzii
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.