EDUCAȚIA NONFORMALĂ – REALITĂȚI ȘI PERSPECTIVE
Nume proiect: EDUCAȚIA NONFORMALĂ – REALITĂȚI ȘI PERSPECTIVE
Organizatori: ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR. 12 TIMIȘOARA
Perioadă înscriere: 23.03.2016 - 10.04.2016
Perioadă desfăşurare: 20.04.2016
Societatea actuală, aflată într-o permanentă schimbare, atrage după sine generații de elevii interesați de nou, de inovație și de explorare, motiv pentru care fiecare cadru didactic este pus în situația de a se reinventa, de a căuta noi metode și tehnici de predare, astfel încât să ajungă mult mai ușor la mintea și la sufletul elevului.
În acest sens ne vine în ajutor educația nonformală, un mod nou de educație, care se extinde din ce în ce mai mult, oferă tot mai multe oportunități și căi de acces spre o educație atractivă și interesantă.
Definită ca ”orice activitate educațională, intenționată și sistematică, desfășurată de obicei în afara școlii tradiționale, al cărei conținut este adaptat nevoilor individului și situațiilor speciale, cu scopul maximizării învățării și cunoașterii și al minimalizării problemelor cu care se confruntă aceasta în sistemul formal” ( J. Kleis), acest tip de educație capătă noi forme, adaptate societății actuale.
Plecând de la această idee și considerând-o o provocare continuă pentru cei angrenați în vechile metode, Simpozionul intejudețean ”Educația nonformală – realități și perspective” și-a propus să aducă în prim-plan o serie de exemple de bune practici care să devină modele pentru cei care își doresc o schimbare în propriul stil de predare și o posibilitate de îmbogățire a tehnicilor de predare nonformale.
Structurat pe cinci secțiuni, care să cuprindă cât mai multe zone educaționale, simpozionul a urmărit în primul rând o prezentare generală a ceea ce înseamnă educație nonformală. Astfel că au fost prezentate avantajele acestui tip de activitate: libertatea de organizare, entuziasmul profesorului-moderator, spațiul neconvențional, eliminarea stresului evaluării prin notare, dar și dezavantajele ei: perioada de derulare este de cele mai multe ori o problemă la care se caută soluții, și, uneori, ducerea în derizoriu a activității.
Pe de altă parte au fost prezentate o serie de activități nonformale derulate în mediul preșcolar, unde au avut un impact deosebit, deoarece copiii au manifestat interes și entuziasm, dar s-a remarcat și implicarea destul de mare a părinților. Activitățile au creat un spațiu concurențial, astfel încât fiecare participant, dorindu-și să se implice cât mai mult și să realizeze ceea ce și-a propus într-un mod cât mai atractiv. Au fost prezentate activități de realizare de obiecte, de jocuri de recunoaștere, de excursii în diferite zone care au permis descoperirea frumuseților înconjurătoare.
În ciclul primar activitățile nonformale par să se extindă cât mai mult și să contureze noi orizonturi de învățare, prin dorința cadrelor didactice de a se reinventa și de a pune bazele unei educații moderne de la primii pași în școală. Activități de modelare, cercuri de desen, de muzică instrumentală și vocală, activități cu caracter sportiv sunt doar câteva dintre exemplele prezentate la această întâlnire atât de generoasă în idei.
Activitățile nonformale la ciclul gimnazial se îndreaptă spre zone mult mai încărcate de cultură, de cunoștințe noi și de exemple care permit conturarea unor personalități complexe. Cercurile de teatru au la bază opere literare cunoscute, pline de semnificații, elevii intrând în roluri și traspunându-se efectiv pentru a da credibilitate personajelor, dezbaterile pe teme de comportament civic sunt adeseori pline de contradicții și promisiuni că vor face tot ce le stă în putere să creeze o societate mai bună, jocurile de cunoaștere permit dezvăluirea unor comportamente și sentimente ascunse, pentru ca apoi să realizeze conexiuni extraordinare între membrii colectivului.
Pe de altă parte s-au urmărit activitățile ecologice cu caracter nonformal, prin care au fost prezentate exemple de conduit ecologice formate de-a lungul timpului, dar toate acestea printr-o muncă susținută și derulată în permanență.
Provocarea cea mai mare a reprezentat-o ”Scoala altfel”, o perioadă în care s-au derulat o serie de activități cu caracter nonformal, dar pe care nu le-am conștientizat în acest sens. Pentru că de cele mai multe ori apare întrebarea ”Ce fac cu elevii mei în această perioadă?”, am avut șansa să aflăm extraordinar de multe posibilități de organizare a acestei perioade. Având la bază propunerile elevilor și ale părinților, dar și disponibilitatea și deschiderea profesorilor, ”Școala altfel” devine într-adevăr ALTFEL cu puțină creativitate, dorință și implicare, printre activitățile prezentate fiind: vizite la diverse centre culturale și schimburile de cunoștințe ale celor implicați în activități, realizare de obiecte, creații în aceste spații care oferă un cadrul favorabil imaginației și explorării sensibilității fiecăruia, activitățile sportive care pun în evidență ideea de echipă, de fair-paly, de toleranță, modelând astfel, chiar și puțin, caracterul fiecăruia.
Așadar, educația nonformală completează orizontul de cultură din diverse domenii al elevilor, cultivă înclinațiile și aptitudinile, creează condiții pentru formarea profesională într-un mod plăcut, atractiv și dinamic, așa cum își doresc elevii noștri.
Interes general | Toate disciplinele | Evenimente
Propus de: alina_elena25 | 04.05.2016 00:44 | 2334 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.