Şcoala cu
bune practici

70 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Emil Onea: „Evoluția tehnică, mai ales a comunicațiilor a schimbat radical profilul învățăcelului actual.“

Interviu Emil OneaTrăim vremuri digitale și, în acest context, nu pot să nu mă întreb: cum se văd elevii din perspectiva dvs., a cadrului didactic? Ce le reține atenția, ce le stârnește interesul, cum e comunicarea cu noile generații de elevi pasionați de mediul online? 

Dintotdeauna, o generație trecută privește critic o generație nouă și există o „normalitate” a contradicțiilor. Evoluția tehnică, mai ales a comunicațiilor a schimbat radical profilul învățăcelului actual. Explozia informațională i-a făcut pe elevi mai deschiși către lume, dar și mai expuși răului ieșit mai ușor la iveală. Elevul nou caută informația sau pur și simplu informația dă peste el! Preocuparea lui fundamentală este să scormonească și să comunice în spațiul virtual. De aceea putem considera școlarul și ca pe un vector de transmitere a ceea ce noi vrem să fie educația lui!

Dar profesorii cum sunt, domnule Onea? Integrează tehnologia în procesul de predare, folosesc manualele digitale, sunt deschiși la nou?

Profesorul este acum, vorbind de marea masă, un mare frustrat de tehnologie! Să nu luăm sensul peiorativ al expresiei. Profesorii, folosesc, cu sau fără voia lor tehnologia, dar de cele mai multe ori o folosesc incorect sau inconștient. Noi trebuie să facem din profesorul nou un fel de „cenzor“ sau moderator sau filtru al informației ce ajunge către elev. Tot noi trebuie să ajutăm educatorul să folosească tehnologia pentru o bună comunicare cu elevul și pentru a face educație și în afara canalelor obișnuite, directe. De aceea, el are extraordinarul avantaj de a fi permanent în legătură cu elevul. Evident, dacă va ști să folosească eficient acest mare avantaj bazat pe tehnologie.

Astăzi, asistăm mirați la o dezvoltare fără precedent a tehnologiei. Totul pare automatizat, viața noastră depinde în bună măsură de tehnologie. În ce privește educația, care sunt beneficiile tehnologiei în procesul de învățare? Cum îi ajută pe elevi?

Am spus mai înainte. Tehnologia aduce mari avantaje în relația educat-educator. Dar folosirea excesivă ar duce la ceea ce numim alienare. Tehnologia poate dezvolta spiritul de echipă, dar poate fi nocivă în sensul că poate izola indivizii chiar dacă poate exista masca unei comunități virtuale. De aceea, cred că noi educatorii trebuie să fim primii care înțelegem cât este educație și cât este manipulare pentru elevii noștri care, fără să vrea, au mai mulți „profesori” decât cei care le sunt atribuiți oficial sau natural (părinții).

În curând, Intuitext va lansa o aplicație de mobil ce va conține toate cele patrumanuale pentru clasa a V-a ale editurii: Limba și literatura română, Matematică, Biologie și Informatică. Intenția este de a apropia informația de elevi, de a le pune la dispoziție manualele oriunde, oricând. Credeți că îi va ajuta un astfel de instrument?

Categoric îi va ajuta pe elevi pentru că vor avea tot timpul manualul la ei și îl vor folosi ca pe un joculeț... Este visul meu de mai multă vreme, de când am văzut primul smartphone. Și dacă stau bine să mă gândesc, pot duce manualul de pe telefon pe smartTV-ul de acasă și aceasta va fi un alt mare beneficiu! Depinde de noi cum vom educa pe elevi, pe părinți, pe educatori în tehnologia folosirii manualului online! Deci, astfel de manual trebuie să apară împreună cu how to do sau know how!

Acest an școlar a început sub semnul unor schimbări radicale. Cum afectează procesul de învățare aceste viraje atât de bruște ale Ministerului Educației?

Trebuie să privim culorile schimbărilor din punctul de vedere al educatorilor. Ei nu gândesc întotdeauna ca noi și trebuie să îi înțelegem. Să luăm cele două mari probleme: 1. manualul unic 2. auxiliarele, să vedem cum au reacționat educatorii noștri la sondaje pe didactic.ro și să ne gândim ce soluții sunt.

La prima idee se pare că nu există instrumente clare pentru evaluarea a unui manual bun, dar nici o campanie de educare a educatorilor. Cei mai mulți aleg visceral, influențați de campania publicitară sau pur și simplu primesc ceea ce decid alții pentru ei... De aceea, mulți educatori doresc un manual unic...
În ceea ce privește a doua problemă, auxiliarele, acestea au invadat agresiv piața și nu există nici aici criterii clare de valoare. De aceea, credem că nu există un sistem concurențial bazat pe valoare, ci tot ceea ce am spus mai sus.

Intervenția brutală a Ministerului Educației în această zonă nu va rezolva problema valorii pentru că, în continuare, educatorii nu sunt educați să aleagă corect, pentru că nu există instrumente de măsurare a valorii și eficienței, pentru că mulți achiziționează auxiliarul pentru a reduce munca profesorului și nu pentru a îmbunătăți achizițiile, competențele dobândite de elev.

Ce e de făcut? Să fie lăsată piața să se regleze singură, dar să existe reguli clare de achiziție, exclusiv din bugetul alocat școlii, deschis și nu din banii părinților. Atunci educatorul implicat va trebui să dea socoteală pentru ceea ce a ales! Cât despre manuale, Ministerul poate produce un ghid propriu, gratuit, dar trebuie să existe alternative de manual, care să fie achiziționat descentralizat din bugetul școlii. Ar putea fi niște manuale auxiliare...

Ce înseamnă pentru dvs. un manual bun, un instrument bun de învățare?

Un manual bun ajută elevul să învețe și pe profesor să predea mai ușor. Să nu credem numai în ideea ca manualul se adresează exclusiv elevilor! 
Un manual bun este acela care este accesibil, ușor de parcurs, aproape de vârsta și preocupările elevilor, aproape de viața reală. Este un răspuns destul de standard. Nu-i așa?

Mai credeți în redresarea educației, dle Onea? În însănătoșirea ei?

Educația este într-o criză permanentă de mai bine de 15 ani. Sau mai bine zis, într-o stare de mediocritate pe care unii o observă doar în funcție de politică... Educația este în criză mai peste tot, chiar dacă noi aducem tot felul de modele ideale de prin țări care au tradiție de sute de ani în educație, în cultură, economie sănătoasă etc. 

Dacă suntem conștienți de anumite valori pe care trebuie să le păstrăm, dacă vom crea și vom folosi educatori adevărați și nu manipulatori media, dacă vom ști fiecare dintre noi să contribuim cu ceva, în loc să ne plângem sau să comentăm inutil, atunci lucrurile se vor îndrepta! Eu cred că educația nu este chiar atât de bolnavă pe cât se discută, cred că există educatori valoroși, cred că există generații de elevi buni și conștienți care vor deveni oameni de calitate ce vor face o educație mai bună!

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: Editura_Intuitext | 28.11.2017 17:07 | 2410 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Ce este fotbalul?

Metode alternative de educatie

Comentarii (2)

0 0

11.12.2017 09:59 ezragsit

- UN manual, O programă ... intră în contradicție cu varietatea „învățăceilor” și a mediilor în care aceștia se dezvoltă!

Cel mai bun (și recent) exemplu:
NOUA programă de TIC, gândită de colegi extrem de bine pregătiți, TOCMAI pentru că acești colegi lucrează uzual cu elevii cei mai buni și orientați către programare a REUȘIT să ignore cele mai elementare cerințe ale unei programe pentru PRIMUL AN de TIC: nevoia copilului de-a fi introdus „de la început” în domeniu.
Concret: NICĂIERI, nici în programă, nici în vreuna din variantele de manuale NOI, NU apare nimic despre CUM SĂ PORNEȘTI/OPREȘTI CALCULATORUL, nici despre CUM SĂ FOLOSEȘTI TASTATURA, nici despre CUM SĂ SCRII ROMÂNEȘTE.
Ori ... mulți (chiar adulți) nu știu să tasteze, scriu fără diacritice ... deși utilizează frecvent calculatorul.
Era NORMAL ca un curs NOU, pentru PRIMUL AN, să preîntâmpine aceste neștiințe, arătând de la început elevilor (din care mulți, foarte mulți, au primul contact cu un calculator abia la acest curs de TIC) cum să procedeze corect, să-i învețe ceea ce orice curs de dactilografie îi învăța pe elevi cu câțiva ani în urmă, cum să tasteze corect și -deloc neimportant- cum să scrie corect românește.
Se simte că autorii noilor programe de TIC, ieșiți -probabil- 100% dintr-o facultate cu profil de matematică sau informatică, au ignorat nevoile colegilor din alte arii curriculare, care au nevoie ca elevii să poată să scrie o compunere, sau să redacteze o lucrare, corect și eficient.
Cum va servi ignorarea tastării în noua programă de TIC colegilor de limba română, de limbi străine, de istorie, geografie ... care toți trimit elevii să editeze texte pe calculator?
Este această nouă programă de TIC conformă ideilor de interdisciplinaritate?
Asta fără să contestăm nici o clipă calitatea pregătirii și experiența remarcabilă a colegilor care au compus o programă bună ... pentru dânșii ...

Această situație ar putea fi evitată dacă ar exista mai multe programe, sau posibilitatea unor opțiuni, elevii care au experiență învățând atunci ceva în plus, cei fără, exact ceea ce trebuie ca să înceapă...

Și, remarcabil, cât timp manualul TREBUIE să fie conform programei UNICE, iată că deși avem „n” manuale, niciuna nu reușește să umple golul creat de lipsurile programei!!!

Soluția (IMHO):
- mai multe programe, alternative, toate cu UN manual PROPRIU, programele și manualele aferente fiind create în mod unitar de câte un creator (persoană sau grup) de „metodă”

0 0

11.12.2017 21:44 emil

Stimate coleg,
Vă mulțumim pentru intervenție. Înțelegem preocupările dvs., sugestiile, deschiderea către alternative de educație. Vom face tot posibilul să venim în întâmpinarea solicitărilor. Vă rog să fiți pe aproape de noi!

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

184 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN