Metoda fonetică, analitico-sintetică: Secretul unui cititor competent
Primii pași în învățarea cititului sunt importanți pentru dezvoltarea abilităților de lectură și înțelegere ale copiilor. Cu sprijinul învățătorilor, elevii pășesc cu încredere în această etapă educațională și, de cele mai multe ori, dezvoltă o pasiune pentru studiul literelor.
Aici intervine metoda fonetică, analitico-sintetică – o abordare tradițională în învățământul primar din România, folosită pentru a crea o legătură solidă între sunete și litere. Aceasta este esențială pentru a ajuta copiii să facă trecerea de la sunete individuale la cuvinte și propoziții, punând astfel bazele unor cititori competenți.
Metoda fonetică, analitico-sintetică se desfășoară în două etape:
Prima etapă este cea în care elevii învață să recunoască sunetele și să le combine pentru a forma silabe și cuvinte. Astfel, ei își construiesc încrederea în propriile abilități de citire.
A doua etapă pune accent pe înțelegerea și orientarea în text. Cititul devine mai mult decât un proces mecanic – devine o sursă de bucurie și dezvoltare intelectuală.
Această metodă vine cu multe avantaje. Dezvoltă abilități solide de analiză fonetică, crește încrederea copiilor în capacitatea lor de a citi și se adaptează ușor nevoilor fiecărui elev, permițând ajustări în funcție de ritmul de învățare. Studiile confirmă că elevii care învață prin metoda fonetică au mai multe șanse de a deveni cititori competenți.
Pentru a maximiza beneficiile acestei metode, profesorii pot folosi materiale vizuale și audio, sesiuni scurte de învățare, feedback constant și activități interactive. Aceste sfaturi pot transforma procesul de învățare într-o experiență plăcută și eficientă pentru cei mici.
Doriți să aflați mai multe despre cum metoda fonetică, analitico-sintetică poate transforma orele de citire în experiențe memorabile pentru copii?
Vă invităm să citiți articolul complet pe blogul Școala Intuitext!
Surse:
„Metodica predării Limbii Române în învățământul primar”, Mariana Norel
”Comunicare în limba română, clasa I”, Parcearcă, Ștefan, Mihăescu, Mirela et all, Ed. Intuitext, 2023
Institutul de Științe ale Educației – https://www.ise.ro
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: intuitext | 12.11.2024 12:27 | 283 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.