Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Optimismul școlar - factor esențial pentru performanța școlară a elevilor

Cât de mult influențează mediul școlar rezultatele academice ale copiilor? Această întrebare a fost subiectul studiilor începând cu anii ‘60, când cercetările inițiale au negat importanța factorilor asociați cu școala în performanța școlară a elevilor.

Treptat însă au fost identificate caracteristicile școlilor care contribuie la performanța școlară ridicată: o conducere a școlii eficientă, așteptări ridicate legate de rezultatele școlare ale elevilor, accentul pus pe abilități fundamentale pentru învățare, un mediu ordonat și previzibil și evaluări sistematice și regulate ale elevilor.

Recent, trei factori care sunt interconectați au devenit subiectul cercetărilor asupra performanței în educație: accentul pus pe rezultatele școlare, eficiența colectivă a școlii și încrederea școlii în elevi și profesori. Acești factori se influențează reciproc și formează împreună conceptul de optimism școlar sau academic și contribuie la rezultatele bune ale elevilor indiferent de statutul socioeconomic al familiilor acestora.

Accentul pus pe rezultatele școlare și învățare în școală se manifestă prin:

  • Așteptări ridicate, dar realiste, față de progresul școlar al elevilor
  • Un mediu de învățare ordonat și serios
  • Motivarea elevilor pentru a depune efort în învățare
  • Respect al elevilor pentru performanța școlară

Accentul pus pe performanța școlară a fost asociat cu rezultate bune ale elevilor, indiferent de statutul socioeconomic al familiilor lor, atât în clasele primare, cât și la nivel gimnazial și liceal.

Eficiența colectivă a școlii poate fi definită ca percepția sau reprezentarea colectivă despre capacitatea întregii școli de a funcționa la un nivel înalt. Cu alte cuvinte, felul în care cadrele didactice evaluează capacitatea școlii de a organiza și realiza acțiunile care sunt necesare pentru ca elevii să aibă rezultate școlare bune, dar și felul în care cadrele didactice își evaluează propriile abilități necesare pentru a obține rezultate bune la clasă formează eficiența colectivă a școlii.

Cu cât cadrele didactice au un sentiment mai ridicat al eficienței colective (au convingerea că școala în care lucrează poate oferi copiilor condițiile necesare pentru performanță școlară ridicată), cu atât rezultatele școlare ale elevilor sunt mai ridicate. Cu cât cadrele didactice au mai multe îndoieli legate de eficiența școlară colectivă, cu atât rezultatele elevilor sunt mai scăzute.

Încrederea școlii în părinți și elevi este definită ca nivelul colectiv de încredere al cadrelor didactice și al conducerii școlii față de intențiile părinților și elevilor. Încrederea a fost definită ca având cel puțin cinci aspecte: bunăvoința, competența, onestitatea, deschiderea și siguranța. Cu alte cuvinte, când nivelul de încredere față de părinți și elevi este ridicat, cadrele didactice se așteaptă ca aceștia să se comporte în feluri care sunt benefice, competente, deschise, sincere și sigure. Studiile arată că încrederea colectivă a școlii în părinți și elevi este asociată cu rezultate școlare bune atât în clasele primare, cât și în clasele gimnaziale și liceale. Deoarece  învățarea este un proces bazat pe cooperare, încrederea este un aspect fundamental – lipsa de încredere face învățarea aproape imposibilă.

Acești trei factori, analizați la nivel colectiv, influențează regulile la nivelul școlii și așteptările față de elevi. De exemplu, când o școală acordă importanță la nivel colectiv performanței școlare a elevilor, comportamentele cadrelor didactice care nu depun eforturi constante pentru a-i sprijini pe copii să învețe vor fi sancționate.

Relațiile dintre cele trei dimensiuni majore ale optimismului școlar sunt de interdependență:

Încrederea școlii în părinți și elevi încurajează un nivel mai ridicat de încredere în eficiența colectivă a lcolii, iar eficiența colectivă a școlii încurajează și consolidează încrederea în părinți și elevi.

De asemenea, când școala are încredere în părinți, cadrele didactice pot susține standarde academice mai înalte, cu încrederea că acestea nu vor fi subminate de câtre părinți, iar standardele academice înalte vor încuraja la rândul lor încrederea în părinți și elevi.

Când cadrele didactice au încredere în eficiența școlii de a oferi copiilor condițiile necesare pentru a obține rezultat școlare bune, este mai ușor și mai probabil ca accentul să fie pus pe performanța școlară a elevilor. Accentul pus pe performanța școlară va crește la rândul său convingerea că eficiența școlii este ridicată.

Sursa: ResearchGate

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: webmaster | 20.10.2024 16:39 | 243 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Tristetea sau depresia de sarbatori

Momente de sarbatoare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN