Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Predarea matematicii în clasele primare în România. Raportul Romanian Primary Mathematics Study

Care sunt nevoile elevilor și cadrelor didactice când vine vorba de predarea matematicii în clasele primare? Care este nivelul cunoștințelor, care sunt cele mai frecvente tehnici de predare folosite și cum pot fi sprijinite cadrele didactice în viitor? Acestea au fost întrebările asupra cărora s-a concentrat Raportul realizat de British Council în colaborare cu Romanian-American Foundation. Cercetarea a fost supervizată academic de Universitatea din Bristol și realizată cu ajutorul a șapte experți români.

775 învățători au răspuns la chestionare, iar 41 dintre aceștia au fost observați și intervievați ulterior.

Diferențe semnificative între lecții și rezultate școlare

Concluziile generale ale raportului arată diferențe semnificative în ceea ce privește practicile de predare.

Lecțiile evaluate ca slabe au constat deseori în folosirea materialelor video de către profesori în locul predării și explicațiilor oferite de aceștia. În plus, exercițiile date elevilor erau deseori lipsite de provocări sau de necesitatea de a folosi abilitatea de rezolvare de probleme. În școlile cu rezultate slabe, nivelul de absenteism era ridicat, iar elevii nu aveau cunoștințele de bază de matematică.

În lecțiile evaluate ca superioare, conținutul acestora a fost prezentat într-o manieră coerentă și creativă, iar elevii au dat dovadă de implicare în exerciții și probleme care depășeau nivelul de abilități de bază.

Deși în zonele rurale școlile au un nivel de rezultate semnificativ mai scăzut la matematică decât în zonele urbane și deși au existat cifre care au indicat că în școlile de la sate au fost folosite metode de predare mai puțin eficiente, în ansamblu, nu a existat o corelație între eficiența metodelor de predare și zona urbană/ruralî sau între eficiența metodelor de predare și rezultatele generale ale școlii la matematică.

Lipsa materialelor didactice

O provocare frecventă a cadrelor didactice a fost lipsa resurselor de învățare – materiale didactice, resurse deigitale. Există o nevoie vizibilă de materiale de sprijin în predarea matematicii și o lipsă de acces la resurse digitale de calitate.                                                                         

Matematica, materia preferată a multor elevi

Elevii care au fost intervievați în cadrul cercetării au declarat deseori că matematica este materia lor preferată sau că este una dintre materiile lor preferate. Această concluzie a fost surprinzătoare pentru mulți dintre experții participanți la studiu, dar a atras atenția încă o dată asupra nevoii de resurse pentru predarea eficiantă a matematicii și de sprijin pentru combaterea absenteismului și a lipsei de implicare a părinților. De asemenea, autorii raportului arată că cele mai intense eforturi ar trebui îndreptate către elevii cu cele mai scăzute rezultate la matematică și către elevii cu un statut socioeconomic scăzut.

Pregătirea profesională a cadrelor didactice

Multe cadre didactice participante la studiu au declarat că ar dori să aibă acces la mai multe oportunități de dezvoltare profesională decât au la dispoziție în prezent. Există o nevoie ridicată de cursuri de predare a matematicii și de cursuri practice în care metodologia este vizibilă în acțiune. Deși există multe resurse disponibile pentru cadrele didactice, multe dintre acestea nu sunt relevante, iar profesorii nu pot alege în cunoștință de cauză, deoarece multe oferte de cursuri nu oferă o descriere clară, iar eficiența lor nu a fost testată.

Elevii scoși la tablă – cea mai frecventă practică în timpul lecțiilor de matematică

Studiul a arătat că ieșitul la tablă și rezolvarea de probleme în fața întregii clase este una dintre cele mai frecvente modalități de predare. Această tehnică funcționează bine în unele cazuri, când elevii au ocazia să își prezinte raționamentele într-o modalitate care îi ajută pe ceilalți elevi să învețe. În alte cazuri, elevul scos la clasă se angajează într-o conversație unu la unu cu cadrul didactic, în timp ce restul clasei așteaptă să copieze rezolvarea de pe tablă.

Autorii studiului arată că există un nivel scăzut de participare a elevilor – aceștia au puține oportunități de a-și explica raționamentele sau de a avea discuții care să le consolideze ideile. Când profesorii le cer elevilor să explice raționamentul matematic, aceștia din urmă nu sunt motivați să își prezinte procesul gândirii, însă sunt mai dispuși să explice colegilor felul în care au rezolvat o problemă. Cu toate acestea, oportunitățile de a lucra în grup sunt limitate. De asemenea, cadrele didactice au evaluat rareori nivelul de înțelegere al elevilor, cu scopul de a adapta modalitățile de predare.

71% dintre cadrele ddiactice participante la studiu au declarat că gestionarea elevilor cu diferite niveluri de abilitate matematică este dificilă.

De asemenea, studiul a indicat câteva nevoi generale de formare profesională pentru cadrele didactice:

  • Sprijinirea participării elevilor la clasă
  • Dezvoltarea instrumentele de evaluare a înțelegerii elevilor și a modalităților prin care pot fi sprijiniți elevii în funcție de nivelul la care se află
  • Sprijinirea cadrelor didactice în folosirea manualelor și stabilirea temelor pentru acasă.

Puteți descărca raportul complet în limba engleză de aici.

Sursa foto: Freepik.com

Propus de: webmaster | 31.03.2024 21:38 | 2360 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

De ce este necesara tristetea

Echilibrul emotional

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN