PROIECT EDUCAŢIONAL JUDEŢEAN " TRADIŢII ŞI OBICEIURI LOCALE"
Nume proiect: TTRADIŢII ŞI OBICEIURI LOCALE
Organizatori: ORGANIZATOR: LICEUL TEHNOLOGIC „AL. MACEDONSKI” MELINEŞTI COORDONATORI: Prof. înv.primar, Vasile Ecater
Condiţii de participare: a. Înscrierea participanţilor Se pot înscrie la concurs elevi ai claselor pregătitoare și I-IV din toată ţara. Lucrările elevilor vor fi realizate pe format A4, folosind tehnica de lucru la alegere. În colţul din dreapta, jo
Perioadă înscriere: 18.03.2015 - 18.04.2015
Perioadă desfăşurare: 17.03.2015 - 15.06.2015
PROIECT EDUCAȚIONAL JUDEȚEAN
„TRADIȚII ȘI OBICEIURI LOCALE”
2014-2015
EDIȚIA I
Motto:
,, SĂ NE ŢINEM DE TRADIŢIE, EA POATE SĂ NE SCAPE DE PIEIRE.” (Mihail Sadoveanu)
ARGUMENT:
Unul dintre principalele obiective ale Consiliului Europei este punerea în valoare a identitățiiculturale europene, definite, în primul rând, de diversitatea sa. Integrarea europeană nu înseamnă renunțarea la identitatea națională ci dimpotrivă promorvarea tradițiilor, obiceiurilor și valorilor culturale specifice românești.
Proiectul TRADIȚII ȘI OBICEIURI LOCALE” își propune să aducă în atenție tradiții și obiceiuri din zona noastră, care fac parte din patrimoniul cultural al zonei.
Izvorând din viaţă şi fiind reflectarea acesteia, folclorul, este, prin excelenţă, o artă realistă. Identitatea distinctivă şi inconfundabillă a fiecărei zone (geografice) este determinată de o serie de bunuri materiale şi spirituale ce reprezintă zestrea moştenită şi transmisă din generaţie în generaţie, supusă unei evoluţii istorice. Ea trebuie să fie făcută cunoscută, cultivată şi promovată, ea este cartea de identitate a noastră în faţa lumii. Pentru a ne consolida rădăcinile înfipte în acest pământ binecuvântat, pentru a ne îmbogăţi sufletul e neapărat nevoie să ne susţinem patrimoniul popular. Deci cine sunt cei îndreptăţiţi să cunoască şi să promoveze această zestre? Cu siguranţă... copiii noştri.
Alegerea acestui proiect are la bază trei motivaţii, atât de natură obiectivă, cât şi subiectivă. Primul motiv este reprezentat de faptul că, datorită evoluţiei societăţii contemporane asistăm la procesul de pierdere a tradiţiei în favoarea modernităţii. Consider că mentalitatea tradiţională este foarte mult afectată de pătrunderea modernităţii în societatea contemporană. Aspectul asupra căruia voi insista este faptul că noi toţi, dar mai ales oamenii de specialitate, trebuie să încerce să reactualizeze elementele ce au puterea de-a afirma şi a defini o identitate.
În al doilea rând alegerea acestui proiect este efectul unei tendinţe generale, chiar universale, de întoarcere spre trecutul magico – ritualic, în încercarea indivizilor de a-şi regăsi echilibrul, de a redescoperi adevăratele sensuri ale Lumii căreia îi aparţin. Într-o lume a globalizării se dovedeşte a fi o necesitate încercarea de redescoperire a identităţii naţionale, mai ales pe latura culturală.
În al treilea rând locuiesc într-o zonă folclorică pe care o consider încă conservatoare, mai ales în ceea ce priveşte relaţia omului cu Lumea, cu care încearcă să intre în permanenţă într-o relaţie de comunicare. Pentru a putea cu adevărat intra în interiorul lucrurilor am considerat că este necesar ca tematica acestui proiect să se realizeze ca o reconstituire a ritualurilor culese şi observate de-a lungul mai multor ani. Toate acestea sunt raportate la un context pentru că evaluarea finală a proiectului este de fapt aceea de a ne apropia de un mod de a fi al omului din satul românesc.
Datinile şi credinţele, lirica şi muzica populară, meşteşugurile şi arta populară constituie patrimoniul spiritual inestimabil. Pornind de la ideea înţelegerii creaţiei populare autentice, printr-o experienţă directă în cadrul proiectului copilul regăseşte frumosul folcloric, elemente de limbaj popular, iar însuşirea acestui limbaj are ca scop receptarea creaţiei populare. Cunoaşterea tezaurului folcloric, păstrarea şi transmiterea este o datorie a noastră pentru a păstra viu specificul satului nostru.
În era internetului când navigăm cu pasiune căutând să stabilim contacte cu oameni din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii, uităm uneori de cei care ne stau aproape şi care ne reprezintă ca indivizi şi neam. Uitând că „veşnicia s-a născut la sat”, ne îndepărtăm de obârşii, de balade şi doine, de frumuseţea basmelor româneşti, de înţelepciunea pe care bătrânii satelor au păstrat-o cu trudă de-a lungul veacurilor.
O cunoaştere mai profundă şi o receptare mai atentă a folclorului de către ,,,micuţii căutători de frumos”, vor contribui mai eficient la educaţia estetică a acestora, vor asigura legătura cu pământul pe care trăiesc, cu tradiţiile locale, cu poporul şi arta acestuia.
ORGANIZATOR:
LICEUL TEHNOLOGIC „AL. MACEDONSKI” MELINEŞTI
Un cadru didactic îndrumător poate participa cu un număr maxim de 3 lucrări, compoziţii ale elevilor, format A4.
Taxă de participare nu se percepe. Se va trimite obligatoriu un plic timbrat și autoadresat format A4.
Cadrele didactice îndrumatoare vor trimite plicul recomandat, cu lucrările elevilor până la data de 18 aprilie 2015, data poştei, pe adresa:
VASILE ECATERINA
LICEUL TEHNOLOGIC „ALEXANDRU MACEDONSKI”, MELINEŞTI – NR. 208, COD 207385 – JUDEŢUL DOLJ – cu menţiunea:
Pentru concursul „SĂRBĂTOAREA PAŞTELUI ÎN SUFLETUL MEU”
Plicul cu lucrările elevilor poate fi predat şi personal la cadrele didactice organizatoare.
c. Redactarea lucrărilor:
Lucrările elevilor vor fi realizate pe format A4, folosind tehnica de lucru la alegere.
În colţul din dreapta, jos, se vor scrie, pe etichetă următoarele: titlul lucrării, numele şi prenumele elevului, clasa, şcoala, numele şi prenumele cadrului didactic îndrumător, localitatea, judeţul, telefon, e-mail.
Se vor descalifica lucrările care nu îndeplinesc toate criteriile de participare.
Propus de: maria_voinicu | 17.03.2015 22:06 | 3292 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.