Raport OCDE. Profesia de cadru didactic în țările membre OCDE: condiții de lucru, calificare și percepția asupra profesiei
OCDE a lansat la sfârșitul lunii noiembrie 2024 raportul Education Policy Outlook 2024, care prezintă o privire de ansamblu asupra provocărilor cu care se confruntă cadrele didactice în țările membre OCDE, asupra strategiilor necesare pentru sprijinirea profesorilor în depășirea acestora și pentru sprijinirea performanței școlare a elevilor. Deficitul de cadre didactice, inechitatea și integrarea inteligenței articifiale în predarea și în formarea profesională a cadrelor didactice sunt câteva dintre subiectele abordate în raport.
Iată câteva cifre despre profesia de cadru didactic în țările OCDE:
În 2022, aproape jumătate dintre directorii de școli au raportat că deficitul de cadre didactice împiedica educația la nivelul gimnazial, un nivel crescut de la 25% în 2015. Schimbări demografice precum îmbătrânirea populației și o rată scăzută a natalității indică faptul că deficitul de cadre didactice se va intensifica în viitor.
În 2022, 41% dintre profesorii care predau la liceu aveau vârsta de 50 sau mai mult, față de 38% dintre aceștia în 2013.
Majoritatea cadrelor didactice sunt în continuare femei. În învățământul primar, 83% dintre cadrele didactice sunt femei, în învățământul gimnazial, 68% dintre cadrele didactice sunt femei, iar în învțământul liceal, 60%.
Condițiile de lucru
În medie, profesorii de liceu au lucrat aproximativ 1577 ore în 2023, variind între 1197 de ore în Luxemburg și 1980 de ore în Chile.
Salariile cadrelor didactice au crescut în general din 2015, dar de multe ori sunt mai scăzute decât cele ale angajaților din alte domenii cu un nivel de educație similar.
Numărul de elevi din clasele primare este în medie de 21 de elevi, dar acest număr variază în funcție de țară, de la 15 la 31 de elevi în 2022. Numărul de elevi din clasă a scăzut în perioada 2013-2022 în țările OCDE.
Abilități și calificare
În medie, 78% dintre cadrele didactice care predau elevilor cu vârsta de 15 ani aveau o diplomă de licență în 2022. În același an, doar 44% dintre aceștia aveau o diplomă de master.
Abilități digitale: În 2022, potrivit raportului PISA, în medie 87.6% dintre elevi învățau în școli ai căror directori declară că profeosrii au abilitățile tehnice și pedagogice necesare pentru a integra insturmente digitale în predare. Cu toate acestea, directorii de școli consideră că profesorii au timp suficient pentru a pregăti lecții cu ajutorul instrumentelor digitale pentru mai puțin de jumătate dintre elevii participanți la cercetarea PISA.
Percepția asupra profesiei
Satisfacția profesională a cadrelor didactice. Potrivit raportului TALIS 2018, majoritatea cadrelor didactice se declară satisfăcute cu profesia lor, 76% declarând că avantajele profesiei depășesc în mod clar dezavantajele. Cu toate acestea, doar 26% dintre profesori sunt de acord că profesia de cadru didactice este apreciată la nivel social.
Nivelul de stres. Potrivit raportului TALIS 2018, 18% dintre profesori declară că trăiesc un nivel ridicat de stres la școală. Stresul este de cele mai multe ori asociat cu un volum ridicat de muncă, sarcini administrative și responsabilitatea pentru performanța elevilor.
Autonomia profesională. În medie, la nivelul OCDE, 85% dintre profesori consideră că au control asupra conținutului predat și 96% asupra alegerii metodelor de predare. Profesorii care au un nivel mai ridicat de autonomie în clasă au un nivel mai ridicat de satisfacție profesională.
Sursa: OECD.org
Sursa foto: Freepik.com
Interes general | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 09.12.2024 14:08 | 95 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.