Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Reziliența școlară. Ce înseamnă și cum o putem încuraja la clasă

reziliența școlară

Succesul școlar al copiilor depinde, așa cum cadrele didactice știu din experiență, de o mulțime de factori – unii aflați în controlul profesorilor, alții în afara controlului acestora. Factorii socio-economici sunt deseori extrem de importanți când vine vorba de performanța școlară a copiilor.

Reziliența școlară este capacitatea de a obține rezultate școlare bune în ciuda circumstanțelor adverse cu care se confruntă elevii. Cu alte cuvinte, elevii rezilienți pot face față obstacolelor, stresului și anxietății legate de școală și învățare. Copiii își pot consolida nivelul de reziliență atunci când mediul în care trăiesc le oferă sprijin în acest sens. De aceea, cadrele didactice pot jua un rol esențial în creșterea rezilienței școlare a copiilor.

Ce spun studiile despre factorii care influențează reziliența școlară?

Iată câțiva factori care sunt asociați cu reziliența școlară:

  • Optimismul academic la nivelul școlii – un concept care include accentul pus pe excelența academică în școală, încrederea colectivă în eficiența școlii (cât de multă încredere au cadrele didactice în felul în care funcționează școala ca organizație) și încrederea școli în elevi și familiile acestora. Cu cât acești factori sunt prezenți la un nivel mai ridicat, cu atât reziliența școlară crește.
  • Încrederea elevilor în propriile abilități de a învăța
  • Sprijinul emoțional din partea cadrelor didactice
  • Abilități de reglare emoțională a elevilor
  • Un mediu școlar pozitiv.

Reziliența școlară definită de cercetătorii Angie Hart, Derek Blincow și Helen Thomas cuprinde următoarele aspecte:

Elementele de bază

  • Condiții decente de locuire
  • Siguranță financiară și fizică
  • Acces la transport
  • Stil de viață sănătos: alimentație, mișcare fizică, somn
  • Siguranță emoțională
  • Joacă și hobby-uri

Sentimentul de apartenență

  • Relații sociale armonioase: copilul petrece timp cu persoane pozitive, în locuri cu impact pozitiv asupra acestuia
  • Apartenența în lume: copilul simte că are un loc și un rol pe lume
  • Locuri în care copilul simte că aparține și este în siguranță
  • Cu cât numărul relațiilor sociale armonioase este mai ridicat, cu atât mai bine
  • Copilul poate petrece timp cu persoane de încredere
  • Responsabilități și obligații: copilul este îcurajat să fie responsabil
  • Concentrarea atenției asupra momentelor și locurilor frumoase
  • Înțelegerea evenimentelor importante din viața copilului
  • Așteptări pozitive față de experiențe sau persoane noi
  • Oportunități de socializare și deschidere față de a cunoaște noi persoane

Învățarea

  • Copilul face tot ce poate pentru a avea o experiență pozitivă la școală
  • Interacțiunea cu mentori – cadre didactice sau alți adulți care îi pot ajuta pe copil să învețe
  • Planuri pentru viitor – copilul/adolescentul se poate gândi la viitorul lui academic și profesional
  • Abilități de organizare – esențiale pentru planificarea temelor, pregătirii pentru examene etc
  • Accentul pus pe reușite – sărbătorirea progresului sau a succesului poate crește încrederea în sine a copiilor
  • Dezvoltarea abilităților de viață – abilitățile de care copilul are nevoie pentru a deveni autonom

Strategii de coping/gestionarea dificultăților

  • Înțelegerea diferenței dintre bine și rău
  • Încercarea de a fi curajos
  • Abilități de rezolvare a problemelor
  • Concentrarea atenției asupra lucrurilor pozitive
  • Timp dedicat intereselor și pasiunilor
  • Abilități de calmare și de gestionare a emoțiilor dificile
  • Răbdare și speranță: “Și mâine este o zi.”
  • Abilitatea de a cere și de a primi ajutor când este nevoie
  • Abilitatea de a râde și de a se amuza

Imaginea de sine

  • Dezvoltarea speranței
  • Înțelegerea emoțiilor altor persoane
  • Înțelegerea și cunoașterea propriei persoane
  • Asumarea responsabilității pentru propria persoană (îngrijire, învățare, etc.)
  • Dezvoltarea talentelor și aptitudinilor
  • Abilitatea de a găsi soluții sau ajutor deja existent pentru o problemă

Descoperiți materiale pe această temă propuse de utilizatorii noștri:

Strategii de dezvoltare a rezilienței școlare

Împotriva tuturor provocărilor. Analiza fenomenului de reziliență

Traumă și reziliență în mediul educațional

Reziliența la copii

Interes general | Toate disciplinele | Ştiri

Propus de: webmaster | 07.10.2024 15:32 | 383 vizualizări

Articole recomandate de comunitatea SuntParinte.ro

Tristetea sau depresia de sarbatori

Momente de sarbatoare

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN