Sentimentul de apartenență școlară scade riscul bullying-ului sau hărțuirii în rândul elevilor
La nivel global, 1 din 3 copii sunt victime ale bullying-ului sau hărțuirii la școală, în ciuda inițiativelor și programelor de reducere sau prevenire a acestui fenomen. Cercetările arată însă că factorii de mediu și cei psihologici pot avea un rol important în reducerea bullying-ului școlar.
Sentimentul de apartenență este unul dintre acești factori, arată o cercetare realizată în cadrul Universității din Missouri. Copiii care simt că aparțin (sunt acceptați, apreciați și atașați emoțional de cei din jur) în grupul de prieteni, în familie și la școală au o probabilitate mai scăzută de a adopta comportamente de hărțuire față de alți copii.
Asemenea concluzii atrag atenția asupra rolului pe care părinții și cadrele didactice îl pot juca în prevenirea bullying-ului, prin crearea unui mediu cald și sigur acasă și la școală.
La studiu au participat peste 900 de elevi de clase gimnaziale din SUA, care au răspuns la întrebări despre sentimentul de apartenență și comportamentele de bullying – de exemplu, dacă obișnuiesc să îi supere pe cei din jur doar pentru amuzament sau dacă le place să răspândească zvonuri despre alți copii.
Rezultatele au arătat că elevii care au un sentiment de apartenență ridicat în relație cu prietenii și familia, au șanse mai ridicate să aibă un sentiment de apartenență la școală. În plus, cu cât copiii simt că aparțin mediului școlar, cu atât mai scăzut este riscul de a adopta comportamente de bullying față de colegi.
Astfel, părinții ar putea juca un rol esențial în prevenirea și reducerea fenomenului de bullying, prin încurajarea unui mediu familial în care copiii se simt în siguranță și acceptați.
O modalitate prin care părinții pot face acest lucru este organizarea de activități bazate pe interesele specifice ale fiecărui copil din familie – de exemplu, participarea întregii familii la un eveniment care este de interes pentru unul dintre copii, apoi participarea întregii familii la un eveniment de interes pentru celălalt copil etc. “Încurajând frații să se sprijine reciproc, părinții îi ajută pe copii să simtă că interesele și pasiunile lor sunt acceptate de familie și că sunt parte din familie.”, arată autorii studiului.
Când vine vorba de apartenența la școală, cadrele didactice pot organiza cluburi de activități pentru diferite interese ale copiilor, deschiderea la comunicarea cu elevii care au nevoie de sprijin emoțional și organizarea de evenimente care încurajează comunicarea și implicarea întregii comunități.
“Studiul nostru arată că percepția elevilor asupra sprijinului și acceptării pe care le primesc la școală poate schimba comportamentul de bullying.”
Alte studii arată că efectele hărțuirii la școală pe termen lung sunt variate:
- Elevii victime ale bullying-ului sau hărțuirii la școală riscă să obțină rezultate școlare mai scăzute
- Elevii care au fost victime ale bullying-ului în ciclul gimnazial au un risc cu 40% mai ridicat de a avea probleme de sănătate mintală la vârsta de 25 ani
- Copiii care sunt agresori la școală tind să fie agresori și acasă, față de frații sau surorile lor
Descoperiți materiale pe această temă propuse de utilizatorii Didactic.ro:
Fenomenul bullying - formă de abuz emoțional și fizic
Strategii de prevenire a bullying-ului
Sursa: ScienceDaily.com
*Sursa foto: Freepik.com
Învăţământ gimnazial | Toate disciplinele | Ştiri
Propus de: webmaster | 05.11.2024 17:21 | 255 vizualizări
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.