Şcoala cu
bune practici

47 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

,,Săptămâna verde”- necesitate sau nu?

Învăţământ primar | Educatie civica

Propus de: mariana_ramona | 29.03.2024 08:55 | Revista cadrelor didactice nr. 101/2024 | 191 vizualizări

Prin educaţie ecologică putem să cultivăm dragostea şi interesul elevilor pentru lumea înconjurătoare, pentru protejarea mediului şi a societăţii.

,,Săptămâna verde” - necesitate sau nu?
(articol)

Prof. Înv. Primar: Ignat Mariana-Ramona
Școala Gimnazială ,,Opsichie Cazacu” Seaca de Pădure

"Dacă vei trăi în conformitate cu natura, nu vei fi niciodată sărac; dacă vei trăi în conformitate cu părerile, nu vei niciodată bogat." [Seneca]
Protejarea mediului este fundamentală în zilele noastre. Trebuie să ne gândim atât la noi, cât şi la nevoile viitoarelor generaţii. În ultimii ani, modul de viaţă al oamenilor pune planeta la încercare. Se consumă tot mai mult din resursele naturale şi se pun în pericol sistemele de mediu (apa, solul şi aerul). Aceasta nu poate continua la nesfârşit, cu atât mai mult cu cât populaţia lumii continuă să crească. Dacă nu schimbăm comportamentul acum, viitorul nostru va fi mai puţin sigur şi tot mai mulţi oameni se vor lupta pentru resurse naturale din ce în ce mai reduse.
Prin educaţie ecologică putem să cultivăm dragostea şi interesul elevilor pentru lumea înconjurătoare, pentru protejarea mediului şi a societăţii, putem să formăm atitudini de dezprobare faţă de cei ce încalcă normele de păstrare a igienei mediului. Omul intervine asupra multor ecosisteme naturale, declanşând noi succesiuni ecologice.
Spre deosebire de plante şi animale, mediul de viaţă al omului cuprinde, pe lângă factori naturali, şi factori artificiali creaţi de om. Amenajările urbane şi industriale reprezintă tipul cel mai complex de mediu construit de om, în care activitatea industrială şi culturală domină elementele naturale. Din punct de vedere ecologic, dezvoltarea puternică a industriei şi urbanizarea prezintă numeroase dezavantaje, poluarea fiind procesul cel mai grav care afectează marile aglomerări urbane şi industriale, clima se modifică. Procesul de urbanizare şi industrializare se amplifică pe toată suprafaţa pământului, iar omul trebuie să înţeleagă că între mediul ecologic al naturii şi cel creat de el trebuie să existe un echilibru necesar existenţei vieţii. Desigur, nu se poate renunţa la extinderea oraşelor, la industrie şi transporturi, dar trebuie găsite tehnologii pentru evitarea poluării. În extinderea oraşelor trebuie avut în vedere raportul dintre spaţiul pentru locuinţe şi amenajări industriale. Spaţiul verde trebuie să domine orice amenajare urbană şi industrială.
Activitatea economică a omului este un factor hrănitor al producţiei vegetale. Omul trebuie să acţioneze chibzuit pentru a proteja solul şi celelalte medii de viaţă.
Deci, şcolii îi revine rolul important în educarea copiilor pentru păstrarea echilibrului ecologic. Considerăm că este de salutat faptul că, în structura anului școlar 2022-2023, a fost introdus Programul Național ,,Săptămâna Verde”, prin intermediul căruia, încă de la grădiniţă, copiii sunt familiarizaţi cu noţiunile de ecologie, sunt încurajaţi să ia parte la experimente în aer liber cum ar fi: grădinărit, excursii în natură sau acţiuni de recuperare a zonelor deteriorate. Este bine să extindem aceste experienţe care pot fi organizate mai aproape sau mai departe de activitățile școlare şi pot avea atât caracter educaţional cât şi recreativ.
În acest sens printr-o serie de activităţi desfăşurate în școală, trebuie captată atenţia copiilor asupra problemelor legate de efectele impactului omului asupra naturii, pentru ca aceştia să înţeleagă pericolele ce ameninţă planeta.
Realizarea unor obiective majore :
 dezvoltarea interesului şi curiozităţii faţă de orizontul înconjurător;
 trezirea curiozităţii şi interesului pentru natură prin activităţi ecologice;
dezvoltarea unui comportament adecvat în natură, evaluând corespunzător urmările posibile ale faptei lor;
 înţelegerea conexiunilor din natură şi a faptului că distrugerea acestora ar avea urmări negative pentru om;
formarea unei atitudini adecvate faţă de relaţiile omului cu natura;
 formarea capacităţii de a simţi şi înţelege factorii poluanţi şi efectele lor în natură;

Reguli pentru protejarea naturii:
1.Mențineți curățenia în jurul apelor!
2.Reduceți, reutilizați, reciclați!
3.Plantați un copac!
4.Folosiți cumpătat folosirea aerului condiționat!
5.Alegeți becurile economice!
6.Protejați animalele și plantele ocrotite prin lege!
7.Alegeți energia verde!
8.Nu aruncați deșeuri la întâmplare!
9.Nu aprindeți focul în preajma pădurilor!
10.Păstrați parcurile curate!
11. Economisiți energia electrică!
12.Utilizați mijloacele de transport noninvazive pentru mediu!

Bibliografie:

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ,,Dobrogea” pentru gestionarea integrată a deșeurilor menajere în județul Constanța;
 Wikipedia enciclopedia liberă
C. Pârvu, „Ecologie generală”, Editura Tehnică, Bucureşti, 2001;
Goki.ro – Curiozități interesante despre Pământ;

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 34 evenimente

«MAI 2024»
LuMaMiJoViSaDu
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

428 voturi | 7 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN