Karl Schäffer– începutul din anul 1890 a ceea ce noi gândim acum a face
Clasa a 5-a
Centrul Scolar pentru Educaţie Incluziva "P.P.Neveanu" Timisoara, Timisoara, Timis
Spiritul de observaţie al directorului Alexander Venus a intuit în persoana lui Karl Schäffer, pe entuziastul şi neobositul căutător din domeniul învăţământului. Astfel, după un an petrecut de Schäffer ca învăţător alături de fratele său (la Merţişoara), Alexander Venus îl cheamă la Viena, la institutul pe care îl conducea. În acest fel, în anul şcolar 1861-1862, Karl Schäffer predă ca învăţător la Institutul de Surdomuţi din capitala imperiului. Schäffer profită de prezenţa sa aici pentru a-şi complecta studiile. În acest an îşi ia diploma de „profesor de gimnastică a gurii” .
Implicarea lui Karl Schäffer pentru înfiinţarea şcolilor dedicate copiilor aflaţi în dificultate s-a făcut cu devotament şi a fost consecventă.
Pentru copiii cu disabilitaţi privind auzul, vorbirea şi văzul, demersurile de înfiinţare de şcoli speciale a fost încununat de succes şi ca urmare a faptului că performanţele elevilor, progresele copiilor erau evidente, copiii se implicau conştient pentru a învăţa. În cazul copiilor cu retard mintal, cu tulburări de învăţare, cu dificultăţi scris– citit– socotit [tulburări instrumentale] rezultatele nu erau uşor de evidenţiat iar investiţiile autorităţilor din Timişoara pentru astfel de şcoli era minime sau chiar nu se aprobau. Poate că şi efortul lui Karl Schäffer era mai puţin intens pentru această categorie de elevi, el implicându-se cel mai mult în sprijinul educaţional şi crearea de şcoli şi instituţii şcolare pentru copii cu deficienţe auditive. Dacă încă din 1864 se înfiinţaseră clase de elevi pentru educarea surzilor (chiar
Karl Schäffer le-a fost dascăl la catedră), pentru copiii cu deficienţă de vedere în 1875, prima clasă de elevi cu dificultăţi de învăţare, cu retard mintal abia în 1906-1907. În anul şcolar 1907-1908, Asociaţia pentru Copii Crucea Albă din Banat închiriază o casă în cartierul Elisabetin şi înfiinţează aici o clasă compusă din 6 elevi debili mintali. Învăţătorul desemnat pentru educarea lor este Stanczel János de la Institutul de Surdomuţi. Acesta este primul cadru didactic din Timişoara care s-a ocupat cu educarea si instruirea copiilor debili mintali. Cu această ocazie, Consiliul Orăşenesc anunţă că a hotărât să acorde acestei şcoli o subvenţie anuală de 500 de koroane, începând cu anul 1908.
Înfiinţarea primei scoli speciale dedicate debililor mintali s-a făcut cu aprobarea Ministerului Învăţământului si Cultelor, care în 1908 emite Ordinul nr. 29.403/27.martie prin care îl însărcinează pe Stanczel János cu înfiinţarea si organizarea, la Timişoara, a unui Institut pentru Debili Mintali subordonat Asociaţiei Crucea Albă din Banat. La 29 mai 1908, ministerul revine cu Ordinul nr. 51.216 prin care anunţă organizarea unui concurs pentru redactarea de manuale şcolare destinate claselor I-IV din institutele pentru debili mintali. În anul 1909 se precizează că la Institutul pentru Debili Mintali din Timişoara au fost repartizaţi 62 de elevi, clasele I– VIII precum şi o şcoală pentru învăţarea unei meserii.
Meritele lui Karl Schäffer au fost unanim recunoscute. În domeniul învăţământului special a fost considerat un adevărat vizionar si deschizător de drumuri. Ordonat si meticulos, cu un ascuţit spirit de observaţie, „Schäffer bácsi” (nenea Schäffer) a ştiut să insufle entuziasm tuturor celor din jur adunând şi formând specialişti din rândul cadrelor didactice din Timişoara care au făcut pionerat în învăţământul special şi integrare educaţională.
Propus de: corn3liu | 17.12.2014 11:52
0 comentarii
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.