În primul rând, elevilor li se arată poziția corectă în bancă necesară scrierii.
Așezarea corectă în bancă și poziția corectă a mâinii în vederea scrierii
Învăţământ primar | Limba şi literatura română
Propus de: Ella906 | 08.12.2019 15:43 | Revista cadrelor didactice nr. 61/2019 | 2657 vizualizări
În acest scop, copilul trebuie să respecte următoarele reguli: să stea drept, fără a apleca pieptul pe bancă să nu fie o distanță mai mică de 3 cm.
Scaunul sau banca să nu fie prea înalte în raport cu înălțimea copilului. Picioarele copilului să nu atârne, ci să se rezeme pe podea. Scaunul și banca să nu fie nici prea scunde, deoarece femurul și tibia s-ar găsi sub un unghi prea ascuțit, ceea ce îngreunează circulația sângelui.
Atenția învățătorului trebuie să se îndrepte asupra întregului corp al copilului- umerii să fie ținuți la aceeași înălțime, iar mâinile (antebrațele) să stea pe bancă, mâna dreaptă pentru scris, iar stânga pentru sprijin. Coatele nu trebuie să atingă corpul. Între coate și corp să rămână o distanță de 10- 15 cm. Copiii trebuie să- și fixeze coatele la extremitatea respectivă a băncii, mâna dreaptă putându- se mișca liber de la stânga la dreapta. Capul trebuie ținut astfel încât distanța de la ochi la vârful creionului să nu fie mai mică de 30 cm.
Cercetările au arătat că, dacă elevii încovoaie prea mult corpul, se îngreunează respirația și se înrăutățește circulația sângelui. De asemenea înclinarea prea mult a capului îngreunează circulația sângelui în regiunea cefii și dă naștere unei acumulări de sânge în regiunea ochilor.
Nerespectarea regulilor igienice ale scrisului poate duce la înrăutățirea vederii și la curbarea șirei spinării.
Tot ca o cerință igienică se impune prevenirea copiilor ca în efectuarea temelor scrise de acasă să se așeze în așa fel la masa de lucru încât lumina să le vină din partea stângă.
Cum se familiarizează elevii cu aceste reguli ?
În primul rând, li se arată elevilor poziția corectă necesară scrisului. După ce învățătorul face acest lucru de câteva ori, câțiva elevi demonstrează poziția corectă, într-o bancă, în fața clasei.
Pentru a ajuta elevii să memoreze aceste reguli e recomandabil să se expună pe un perete al clasei un tablou ce înfățișează un copil care stă corect în bancă în timpul scrierii.
Bibliografie:
Berca, Ion- METODICA PREDĂRII LIMBII ROMÂNE (citit- scris, citire), Ed. Didactică și Pedagogică- București, 1966
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.