Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ABORDAREA ARMONIZĂRII RELAȚIILOR COPII-PĂRINȚI ȘI A CLIMATULUI FAMILIAL CA PRODUS AL CONSILIERII EDUCAȚIONALE

Învăţământ primar | Toate disciplinele

Propus de: 16703101880 | 28.12.2023 00:11 | Revista cadrelor didactice nr. 98/2023 | 155 vizualizări

În familie începe și se dezvoltă educația și formarea personalității copilului. Consilierea educațională armonizează relațiile copii-părinți sprijinind familia prin optimizarea comunicării și relațiilor intrafamiliale.

ABORDAREA ARMONIZĂRII RELAȚIILOR COPII-PĂRINȚI ȘI A CLIMATULUI FAMILIAL CA PRODUS AL CONSILIERII EDUCAȚIONALE

Prof. înv. primar: Cosacu Dorinel
Școala Gimnazială Ruget, Roșia de Amaradia, Gorj

Educația și formarea personalității începe în familie, în cadrul căreia trebuie să domine o armonie, modele comportamentale etice și un climat moral pozitiv.
Odată cu creșterea și dezvoltarea copilului, familia apelează la diferiți specialiști și instituții, ca de exemplu: centre de sănătate, grădinița de copii, școala, centre de creație etc.
Totuși familia, rămâne cea mai importantă instituție socială ce poate asigura o concepere planificată, formarea și dezvoltarea optimă a copilului și inserția lui socială. În familie, sub influența educativă a părinților se manifestă primele semne de adaptare socio-culturală, de conturare a unei conduite umane, precum are loc și plăsmuirea modului personal de percepție și gândire a copilului, de comportare prin intermediul căruia se construiește, se modelează și se valorifică personalitatea omului.
De multe ori familia nu reușește să facă față problemelor de creștere, educare și dezvoltare a urmașilor. În acest context, este necesar ca familia actuală, mai mult ca oricând, are nevoie de un ajutor psihopedagogic calificat, un suport moral și o atitudine competentă și fermă pentru a face față problemelor apărute.
Aspectul sporirii eficienței relațiilor copii-părinți devine unul dificil și important din cauza particularităților de vârstă, a manifestării crizei respective. Este necesară o muncă perseverentă de cercetare, în scopul fundamentării teoretice a acțiunilor și strategiilor practice de optimizare și armonizare a relațiilor copii-părinți, și de implimentare-promovare a acestora la nivelul educației familiei și consilierii copiilor.
Consilierea educațională ca factor de armonizare a relațiilor copii-părinți, nu poate fi desfășurată fără aplicarea unui complex de acțiuni și activități, care sprijină familia și intervine în mecanismele de favorizare și optimizare a comunicării și relațiilor intrafamiliale. Consilierea familiei reprezintă modalitatea de susținere și inițiere a părinților în armonizarea relațiilor copii-părinți, de formare a abilităților și competențelor parentale.
Cercetătoarea Larisa Cuznețov precizează că nivelul optim de funcționare a personalității părinților în familie și societate, este atins atunci când fiecare persoană deține competențe și deprinderi funcționale necesare rezolvării cu succes a problemelor vieții familiale de orice natură, dar, mai cu seamă, a depășirii dificultăților în educația, comunicarea și relaționarea cu copii lor.
Așadar, consilierea familiei reprezintă o formă de sprijinire socială și psihopedagogică, acordată familiilor care traversează o situaţie problematică, situaţie ce reclamă mobilizarea resurselor individuale a părinților în direcția eficientizării educației familiale a copiilor.
Influențele parentale și acțiunile educative intenționate formează personalitatea copilului.
Studiile sociologice din ultimele decenii au demonstrat că orice copil crește mai bine în familia sa dacă aceasta este ajutată de către școală, centrele specializate în asistență medicală și în consilierea familiei, de asociațiile nonguvernamentale și alți actori comunitari.
În aceste condiții, părinții pot deveni mai activi, mai iubitori, mai toleranţi, mai atenți și flexibili; mult mai eficienţi în formarea propriilor copii și mai împliniţi în ceea ce privește viața familială și relația lor cu copiii. Armonia și stabilitatea relației dintre membrii familiei reprezintă cheia succesului în educarea și formarea copiilor, inclusiv, reprezintă produsul unei educații familiale reușite și factorul coeziunii și fericirii familiei.
De aceea, școala este obligată să ofere ajutor și suport consultativ în fortificarea funcțiilor educativă și culturală a familiei, care ar înnobila mediul familial și ar reprezenta o sursă importantă a trăirilor afective, ar deveni un izvor al amintirilor valoroase și ar contribui la armonizarea relațiilor copii-părinți.
Consilierea educațională reprezintă un proces de sfătuire, orientare a persoanei, care are, în același timp de soluționat obiective de natură psihologică și pedagogică.
Un rol primordial în formarea personalității copilului îl are modelul comportamental al părinților și stilul educativ adoptat și explorat în familie. Pentru formarea personalității copilului, stilul educativ trebuie să fie unul centrat pe valorile morale, echilibrat, bazat pe colaborare și cooperare cu copilul.
Evident că în familiile armonioase, predomină iubirea față de aproapele său, stima și încrederea reciprocă, colaborarea și parteneriatul funcțional.
Chiar dacă apar unele neînțelegeri, conflicte, acestea sunt depășite sau pot fi preîntâmpinate prin intermediul comunicării, răbdării, valorificării dialogului și a unor discuții. În viziunea mai multor cercetători, tinerii care provin din familia de origine în care domina pacea și înțelegerea, sunt apți de aș edifica, la rândul lor, familii armonioase; promovează valori ca: dragostea, toleranța, compasiunea, hărnicia, altruismul, răbdarea și perseverența.
Condițiile psihopedagogice de armonizare a relațiilor familiale copii-părinți sunt: axarea pe perfecționarea parentală continuă; respectarea drepturilor copilului; excluderea formalismului, a poziției autoritare sau despotice și centrarea pe respectarea eticii, a tactului relațional; respectarea personalității și a unor decizii pe care le-a luat independent copilul; respectarea spațiului personal și oferirea unei autonomii relaționale; implicarea copilului în activități centrate pe interesele personale ale acestuia, cât și în activități de caritate; orientarea și ghidarea rezonabilă în cariera școlară cu implicarea palierelor vocaționale.
Ideal ar fi ca aceste condiții să fie respectate în cadrul familiei, începând cu vârsta fragedă a copiilor. Pentru aceasta este necesar de activizat parteneriatul școală-familie, de organizat un șir de activități speciale de consiliere educațională a familiei și elevilor, de exersat subiecții (ambele părți) în conștientizarea și corectarea scăpărilor, erorilor, greșelilor, cognițiilor, inclusiv a atitudinilor, comportamentelor incorecte și învățarea unor noi structuri cognitiv-comportamentale prin elaborarea și exersarea strategiilor și a scenariilor noi eficiente și adecvate situației.
Soluția de bază în armonizarea relațiilor copii-părinți rezidă în autoperfecționarea parentală, desfășurată într-un mod sistematic și sistemic și orientarea adulților spre cunoașterea copiilor.
În concluzie, o familie armonioasă este și o familie sănătoasă. Este cea în care toți membrii ei se simt înțeleși, în care fiecărui membru, fie adult sau minor, îi pasă de binele celuilalt.

Bibliografie:
1. Cuznețov L., Consilierea parentală. Ghid metodologic, Editura Primex-com SRL, Chişinău, 2013;
2. Vrăsmaș E. A., Consilierea şi educaţia părinţilor, Editura Aramis, Bucureşti, 2002.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 18 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN