Interdisciplinaritatea o putem regăsi în cadrul unor secvenţe integrate din rândul diferitelor discipline şcolare, a unor lecţii de recapitulare programate pentru o oră/o zi sau a unor proiecte tematice derulate pe parcursul unei săptămâni.
Abordarea interdisciplinară a conţinuturilor
Învăţământ primar | Toate disciplinele
Propus de: haricleea | 20.04.2015 23:36 | Revista cadrelor didactice nr. 12/2015 | 3062 vizualizări
ABORDAREA INTERDISCIPLINARĂ A CONŢINUTURILOR ÎNVĂŢĂRII
Haricleea Diugan,
Liceul Teoretic “Mihai Eminescu” Cluj-Napoca
1.DEFINIREA TERMENULUI INTERDICIPLINARITATE
(în literatura de specialitate)
- Interacţiune existentă între două sau mai multe discipline – poate merge de la simpla comunicare de idei până la cercetare
- Modalitate de organizare a conţinuturilor învăţării (cu implicări asupra întregii strategii de proiectare a curriculum-ului ) oferind o imagine unitară asupra fenomenelor şi proceselor studiate şi facilitând contextualizarea şi aplicarea cunoştinţelor şcolare în diferite situaţii de viaţă
- Formă de cooperare între discipline diferite cu privire la o problematică a cărei complexitate nu poate fi surprinsă decât printr-o combinare a mai multor puncte de vedere
2.SCOPUL ABORDĂRII INTERDISCIPLNARE A CONŢINUTURILOR
- Pentru studierea unei teme, a unei probleme
- Pentru dezvoltarea unor competenţe:
a) integrate b) competenţe generale
transversale competenţe cognitive
cheie atitudine pozitivă
cross-curriculare competenţe pragmatice
3.APLICAŢII
a) conectarea conţinuturilor în perspectivă interdisciplinară – programe
- manuale
b) proiectarea şi organizarea procesului didactic în viziune interdisciplinară:
- secvenţe interdisciplinare integrate în cadrul diferitelor disciplinelor şcolare
- lecţii de recapitulare şi sistematizare programate pentru o oră de curs
- activitate integrată proiectată pentru o zi
-proiecte tematice derulate pe parcursul unei săptămâni
4.ROLUL ABORDĂRII INTERDISCIPLINARE A CONŢINUTURILOR
- Contribuţie la - eficientizarea procesului de învăţământ
- dezvoltarea competenţelor elevilor
-Familiarizarea elevilor cu cunoştinţele integrate în contexte foarte diverse
- Formarea unor deprinderi de – învăţare activă şi autonomă
- structurare a informaţiei
- afirmare a comportamentului
5.LECŢIE DE CONSOLIDARE LA LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Capitolul Toamnă mândră, darnică...
Discipline corelate- conţinuturi integrate
- mediu Plante care cresc la câmpie şi munte
- matematică Numerele de la 0-100 adunări şi scăderi fără trecere peste ordin
- ed.plastică Culori calde – reci sau tema: nuanţe
- ab. practice Colaj din frunze uscate
Momentele principale ale activităţii şi desfăşurare
Ora 8-9
1. Joc de descoperire a temei Toamna (poate fi rebus; sub formă de ghicitori; socoteli cu rezultate ordonate crescător)
2. Alegerea grupelor (după culori sau forma frunzei)
Ora 9-11,30
3. Explicarea cerinţelor
4. Munca în echipă, în perechi sau individual la alegerea înv.
Ora 11,30- 12
5. Evaluarea (prezentarea de către copii a ceea ce au lucrat, aprecieri ale înv.)
6.Tema Familia
Lecţie tematică pe durata unei săptămâni
Desfăşurare
1.Se respectă orarul
2.Se realizează le fiecare disciplină texte, probleme, exerciţii, teme legate de familie
3.La începutul zilei există un moment: Să ne cunoaştem mai bine! dedicat acelui copil care doreşte să îşi prezinte familia şi care a adus poze sau alte materiale- moment în care se pun întrebări exersându-se dialogul
4.Evaluare: realizarea de expoziţii cu lucrările copiilor
Exemple:
Limba şi lit. română:
Semne de punctuaţie (texte despre familie, ex. de completare a semnelor, jocuri de interpretare de rol pe diferite aspecte din viaţa unei familii, rebusuri cu denumirile relaţiilor de rudenie, citire expresivă, proverbe, interpretare de roluri din poveşti Dumbrava minunată ş.a.)
Matematică
Exerciţii şi probleme (jocuri, probleme şi exerciţii legate de vârstă, numărul de membri dintr-o familie, cumpărături-calcule, ş.a.)
Cunoaşterea mediului (arborele genealogic- cu ajutorul părinţilor, munci agricole la bunici – strângerea recoltelor toamna, ghicitori, familii de animale-plante de la munte, câmpie ş.a.)
Ed. plastică (Autoportret, Familia mea, Familia într-o zi de sărbătoare, În vacanţă ş.a)
Ed. muzicală (diverse cântece unde sunt prezentate elemente dintr-o familie )
7.100 de zile de şcoală , proiect interdiciplinar, activitate extraşcolară – MEM, clasa I
Argumente: de ce 100?
Pentru că elevii sunt fascinaţi de numărul 100 în clasa I şi vorbesc tot timpul de momentul când vor ajunge să numere, să scrie, să socotească cu 100
Când se desfăşoară?
Se realizează în clasa I
Cum poate fi valorificată această activitate?
Această activitate este o tradiţie a Programului Alternativ Step by Step
Poate fi privită ca o sărbătoare-activitate extraşcolară, proiect interdisciplinar la clasă sau între clase
Este privit ca şi un parteneriat între familie şi şcoală, deoarece poate fi implicată în diverse acţiuni
În ce constă?
Activităţi interdisciplinare legate de numărul 100
Desfăşurare
1. Se numără cele 100 de zile de şcoală fără a se socoti sâmbetele şi duminicile sau vacanţele (variante: melc, şarpe, petalele unei flori, beţişoare, broască ţestoasă, căsuţă, ş.a)
2. Se anunţă de la început la primele întâlniri cu părinţii despre această activitate pentru a se implica şi ei
3. Copiii vor trebui sa realizeze o colecţie de 100 de obiecte până la data respectivă
( timbre,cărţi de joc, jucării din kinder suprise, şerveţele, ş.a.)
4.Ziua debutează cu un mesaj care introduce activităţile specifice temei“100 de zile de şcoală”–“100 de...ceva”
(exemple: semne de primăvară, animale, flori, paşi, etc.)
6. Prezentarea colecţiilor şi expoziţie
7. Evaluare: strângerea lucrărilor într-o carte
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.