Şcoala cu
bune practici

71 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Abordarea strategiilor ,,top down” şi ,,bottom up” în predarea limbii engleze - competențe de receptare audio

Învăţământ gimnazial | Limbi moderne

Propus de: profpopescuiuli | 26.02.2015 16:58 | Revista cadrelor didactice nr. 9/2015 | 2571 vizualizări

Deși considerată activitate pasivă, receptarea mesajelor
antrenează o varietate de procese cognitive.

În practica predării, profesorul foloseşte o varietate de metode
şi tehnici care să dirijeze învăţarea în situaţii optime
însuşirii noilor cunoştinţe, formării priceperilor şi
deprinderilor. Obiectivele profesorului de limba engleză sau de
limbă străină, în general, este să dezvolte competenţele
lingvistice de bază necesare pentru o comunicare completă:
receptarea mesajelor scrise şi a celor orale, şi producerea
mesajelor scrise şi a celor orale.
Deşi considerată activitate pasivă, receptarea mesajelor
antrenează o varietate de procese cognitive. Teoriile despre
procesele cognitive implicate în receptarea şi înţelegerea
mesajului scris sau audiat, pun accentul pe modul în care
receptorul, adică individul ,,prelucrează”, analizează mesajul
pentru a ajunge la înţelegerea acestuia. Modelul cibernetic din
psihologia cognitivă diferenţiază două tipuri de analiză:
analiza ascendentă – bottom-up approach – strategie
determinată de caracteristicile stimulului , deci din afara
individului, şi analiza descendentă – top- down approach –
strategie determinată de baza de cunostinţe a individului.
În practică, procesul de receptare efectivă a mesajelor
presupune o combinare a celor două tipuri de strategii in mod
interactiv. De exemplu, cititorul format începe să citească
folosind strategia top down - îşi formează o vedere generală
asupra mesajului activându-şi schemele mentale ale experienţelor
şi cunoştinţelor pe care le posedă pentru a anticipa ceeace
urmează să citească sau să asculte şi parcurge mesajul până
când întâlneşte elemente noi – cuvinte sau expresii
necunoscute, sensuri noi, emoţii – şi este nevoit să le
decodeze folosind strategia bottom-up.
Abilităţile lingvistice de folosire a limbii materne sunt
transferate pentru folosirea limbii străine iar rolul profesorului
este de ajuta elevii să-şi folosească aceste abilităţi pe care
ei le au deja formate. Transferul acestora nu se realizează în mod
automat. Elevii trebuie ajutaţi să-şi dezvolte o serie de
abilităţi în folosirea strategiilor de abordare a mesajului
receptat potrivite fiecărei situaţii.
Chiar dacă în primii ani de studiere a limbii engleze se pune
accent pe dezvoltarea abilitătilor de tip bottom-up în receptarea
mesajului – de exemplu, discriminarea dintre fonemele /d/, /t/,
/θ/, /ð/, recunoaşterea formelor scurte sau a intonaţiei
specifice limbii engleze – este important să existe un echilibru
între dezvoltarea celor două tipuri de strategii.
În cartea sa, Learning Teaching, Jim Scrivener prezintă o
diagramă a textului ascultat plecând de la nivelul sunetelor şi
urcând treptat spre cuvinte, propoziţii, fraze, secţiuni mai
lungi de text, până la nivelul cel mai de sus , cel al textului
integral, nivel care se prelungeşte dincolo de text prin fondul de
cunostinţele şi experienţe al receptorului legat de lume, tema
şi genul textului. El propune o rută a secvenţelor unei lecţii
în care textul este descrifat plecând de la nivelul superior,
ceeace face ca elevii să recunoască mai uşor conţinutul textului
şi să poată trece la înţelegerea părţilor mai mici, a
amănuntelor si a detaliilor.
O lecţie care urmăreşte dezvoltarea abilităţilor de receptare
a mesajelor transmise oral trebuie să permită elevilor să
utilizeze o gama variată de strategii pentru îndeplinirea unor
sarcini de lucru autentice. Redau secvenţele unei lecţii propuse
pentru înţelegerea unui dialog între mai multe personaje în
timpul unei petreceri. Primele două activităţi sunt abordari de
tip top-down iar cea de-a treia, de tip bottom up. Materialul a
fost folosit pentru clasa a v-a, limba engleză 2:
Activity 1 Lead-in
Aims: to introduce the new topic;
to create expectation and arouse the students
’interest in the topic of the listening text;
Procedure:
Teacher asks students about pupils and teachers from
Kingsway Highschool they know, and about their trip to the zoo.
Teacher then, shows a picture with a party and asks students to
recognise what animals represent their costumes and which pupils are
in disguise. These are written on the board:
Jenny tiger
Sally
tortoise
Nick monkey
Debbie rabbit
Sita lion
Sanjay cock
Ben
crocodile (‘snark’)
Mr. Martin black cat
Miss Hunt

Activity 2 Listening to confirm expectation
Aim: to listen to identify key information needed in solving a
task;
Procedure:
STEP 1 Teacher directs comprehension task.
Teacher asks students to close their textbook and they are
going to listen to a tape with the end-of-term party at Kingsway
Highschool. They are grouped in pairs and they have to complete a
“True- False” exercise while they are listening. The text is
divided in six sequences. After each sequences the tape is stopped
and replayed if necessary.
Students get the worksheets.
Teacher asks one student to read aloud the sentence and makes sure
students understand what they are going to do.
STEP 2 Students listen for the task
Students listen to the tape. Teacher plays the tape twice
for each sequence and stops the tape after each sequence as students
complete their task.
STEP 3 Teacher directs feed-back
Students check their answer with each other first in
pairs. Teacher helps them if necessary. Teacher may play
the text again for sequences student do not find the right answer.

Activity 3 Listening for recognising words, discriminate between
word boundaries
Aim: to identify the listening words in a written text
Procedure:
STEP 1 Teacher instructs students they have to listen again
the first part of the tape and they have to identify the wrong words
from the tapescript they get.

It’s Monday night at Kingsway High School – a very special
Sunday night. It’s the beginning-of-term party. Tickets are
L5.10. The money is for animals at the farms. It’s a fancy-dress
party, so all the kids are wearing uniforms – school costumes. And
there’s cake for the best costume.

STEP2 Students listen to the tape and perform their task.
STEP 3 Students check their answers in pairs and discuss
their choice. They then, check their answer in the textbook.



Bibliografie:

Jeremy Harmer,2001, The Practice of English Language Teaching,
Longman
Mircea Miclea, 2003 Psihologie Cognitivă Iași: Polirom
Jim Scrivener, 2005 Learning Teaching , Macmillan

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 5 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

7 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN