Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ACTIVITĂȚI ȘI JOCURI PENTRU ÎNV. PRIMAR

Învăţământ primar | Limba şi literatura română

Propus de: Anisoara67 | 10.07.2022 22:20 | Revista cadrelor didactice nr. 86/2022 | 921 vizualizări

ARTICOLUL PREZINTĂ JOCURI PENTRU DIFERITE ACTIVITĂȚI , REALIZATE
CU COPII.

Activități și jocuri specifice învățământului primar


Noua programă şcolară a înlocuit conţinuturile teoretice cu o
varietate de contexte problematice care au menirea de a dezvolta
capacităţi și competențe la elevi prin elaborarea şi folosirea
de strategii în rezolvarea diferitelor situatii şcolare. Accentul
cade pe activitatea de explorare-investigare, prin stimularea
atitudinii de cooperare, iar învăţătorul devine un organizator
de activităţi variate de învăţare, pentru toţi copiii,
respectând nivelul şi ritmul propriu de dezvoltare al fiecăruia,
stimulându-i să lucreze, evaluându-i după progresul individual.
Pentru ca fiecare elev să fie implicat, direct în actul
învăţării, la nivelul posibilităţilor sale, este folosit
frecvent jocul didactic, drept strategie didactică interactivă,
centrată pe elev.
a) Detectivul emoțiilor
Scop: dezvoltarea capacității de a recunoaște emoțiile
Obiective: recunoașterea emoțiilor transmise prin mimă, gestică
și vorbă
Material didactic: eșarfă
Desfășurarea jocului:
Jocul are mai multe nivele, aflate la un grad de
dificultate tot mai mare. Primul nivel este un joc de mimă a
emoţiilor. Astfel, un copil va mima o emoţie, luând o postură
şi făcând gesturi cât mai expresive. Ceilalți trebuie să
ghicească despre ce emoţie este vorba. Se mimează 4-5 emoţii,
şi apoi se trece la nivelul doi. Nivelul 2 presupune mimarea unor
emoţii folosind doar postura corporală. Pentru asta, va trebui ca
cel ce mimează emoția să își acopere faţa cu o eşarfă. Când
reușesc să ghicească emoţiile, se poate trece la nivelul 3.
Nivelul 3 presupune recunoastrea emoţiilor celuilalt fără
ajutorul mimicii şi gesturilor, ci doar din felul în care
vorbeşte. Copilul se așază pe un scaun și va spune o propoziţie
neutră, de exemplu: Afară este soare şi să transmită o emoţie
prin felul în care o spune. Copiii trebuie să ghicească emoţia
din spatele propoziţiei. Dacă reuşesc să treacă şi de acest
nivel, elevii sunt declarați adevăraţi detectivi ai emoţiilor,
care reuşesc să recunoască ce e cel mai greu de ghicit: emoţii.
Copiii au nevoie de ajutor ca să-și dezvolte limbajul și să-și
îmbogățească vocabularul cu noi cuvinte.
b) Crocodilul
Scop: dezvoltarea limbajului, dezvoltarea capacității de
autocunoaștere, dezvoltarea
spiritului de observație
Obiective: cunoașterea trăsăturilor fizice proprii
Material didactic: copii
Desfășurarea jocului:
Învățătorul va fi crocodilul. Participanţii formează
o linie ca şi cum ar sta pe malul unui râu lung şi îi cer
crocodilului permisiunea de a trece râul: Domnule crocodil, dă-ne
voie să trecem râul tău frumos! Crocodilul răspunde: Pot să
treacă toţi cei care...şi de fiecare dată zice o altă
caracteristică, de exemplu: ..poartă maiou roşu, au ochi verzi,
poartă fundițe, au ochelari etc. Crocodilul va încerca să
prindă pe cineva. Dacă cel prins corespunde descrierii date, va fi
eliberat, dacă nu – va deveni noul crocodil. Ca alternativă, cei
prinşi pot deveni şi ei crocodili, astfel vor prinde mai mulţi
participanţi.

c) Descoperă cuvântul !
Scop: dezvoltarea vocabularului, dezvoltarea spiritului de
observație și a atenției,
antrenarea memoriei
Obiective: formarea de cuvinte noi cu ajutorul literelor date
Material didactic: creioane, hârtie
Desfășurarea jocului:
Copiii, lucrând în pereche, primesc câte un jeton pe
care este scris un cuvânt lung. Aceștia trebuie să încerce să
compună cât mai multe cuvinte pe baza literelor cuvântului lung.
Câștigă perechea care alcătuiește cele mai multe cuvinte.
Câteva reguli: cuvintele formate trebuie să conțină
cel puțin trei litere, o literă poate fi folosită mai mult de o
singură dată doar dacă cuvântul de bază conține litera
respectivă de cel puțin două ori, se impune o limită de timp,
poate 10 minute.
Exemplu: din cuvântul PRIMĂVARA se pot forma: VARA, PRIMĂ, RIMĂ,
VAR, ARA.
d) Simon spune...
Scop: dezvoltarea atenției, dezvoltarea răbdării, dezvoltarea
fizică armonioasă, crearea
unei stări de bună dispoziție
Obiective: menținerea echilibrului, cunoașterea părților
componente ale corpului uman
Material didactic: spațiu de joacă
Desfășurarea jocului:
Învățătorul va explica regulile jocului de la
început. Ei vor primi instrucțiuni, însă ei nu le vor urma
decât dacă aud: Simon spune.... Așadar dacă învățătorul
spune „Puneți mânile la ceafă!”, copiii trebuie să rămână
nemișcați până când aud comanda „Simon spune să puneți
mâinile la ceafă!”
Jucătorii sunt eliminați dacă procedează greșit. Ultimul
jucător rămas în joc poate da ordinele în jocul următor.
Pentru a face mai dificil jocul, învățătorul va exemplifica,
greșind uneori intenționat partea corpului numită. Copiii care-l
imită și nu arată partea corectă a corpului sunt eliminați.

f) Jocul de-a dimineața
Acest joc transformă comunicarea în acțiune, învățarea
devenind mai ușoară, conform
Luciei Munteanu (2011).
Scop: fixarea regulilor de igienă personală, stimularea
comportamentului privind bunele
maniere la masă, dezvoltarea motricității
Obiective: realizarea gesturile potrivite întrebărilor
Material didactic: spațiu de joacă
Desfășurarea jocului:
Învățătorul va spune prima dată poezia, repetându-se de 3-4
ori pentru a fi învățată. Apoi se va spune de învățător
singur, iar ca răspuns copiii vor exemplifica.
Cum îmi spăl eu obrăjorii?
Uite- așa!
Cum îmi frec eu dințișorii?
Uite- așa!
Cum mă pieptăn cu răbdare?
Uite- așa!
Cum fac eu înviorare?
Uite- așa!
Cum îmi pun eu ciorăpeii?
Uite- așa!
Cum se-ncheie năstureii?
Uite- așa!
Cum mănânc frumos la masă?
Uite- așa!
Cum salut când plec de acasă?
Uite- așa!

g) Salata de povești
Scop: dezvoltarea creativității, a atenției, consolidarea
deprinderii de exprimare orală
corectă
Obiective: compunerea unei povești noi, originale
Material didactic: culori, foi albe
Desfășurarea jocului:
Învățătorul începe o poveste, după care se oprește și
invită copiii să continue povestea într-un mod original. Elevii
trebuie să creeze o poveste nouă prin amestecarea personajelor și
a evenimentelor din poveștile cunoscute, realizând un nou fir
narativ.
O altă variantă: Copiii sunt încurajați să realizeze desene în
care se întâlnesc personaje din basme/ povești diferite.
O noutate pentru învățământul românesc o reprezintă
curriculum-ul pentru învățământul primar specific clasei
pregătiroare. Concepută pentru a asigura continuitatea între
nivelurile sistemului de învățământ dar și în vederea
atingerii nivelului de performanță elementar în formarea
competențelor care determină profilul de formare al elevului,
educația timpurie contribuie la egalizarea șanselor copiilor,
creșterea ratei de școlarizare și reducerea abandonului școlar.

Bibliografie:
1. Bane C, Bună dimineața! Mă bucur că ești aici! Manualul
cadrului didactic pentru întâlnirea de dimineață, C.E.D.P. Step
by Step, Bucureșt, 2004.
2. Barbu H, Popescu E, Șerban F, Activități de joc și
recreativ-distractive, E.D.P., București, 1993.
3. Blaga L, Poemele Luminii, Tiparul Cartea Românească,
București, 1919.
4. Branga D, Mujicicov C, Jocuri pentru copii și tineret, Editura
Tineretului, 1956.
5. Breben S, Jocuri pentru dezvoltarea inteligenței emoționale la
vârsta preșcolară și școlară mică, Editura Reprograpf,
Craiova, 2010.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

4 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN