Şcoala cu
bune practici

77 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

ACTIVITĂŢILE EXTRCURRICULARE–MIJLOC DE DEZVOLTARE A CREATIVITĂŢII

Învăţământ primar | Alte discipline

Propus de: asivio66 | 17.12.2014 22:52 | Revista cadrelor didactice nr. 5/2015 | 3430 vizualizări

Activitățile extracuriculare sunt activităţii complementare care
urmăresc îmbogăţirea informaţiilor primite în
cadrul activităţii didactice, cultivă interesul, atrag elevul la
folosirea timpului liber într-un mod plăcut şi util.

ACTIVITĂŢILE EXTRCURRICULARE–MIJLOC DE DEZVOLTARE A
CREATIVITĂŢII

Activităţiile care-i motivează pe elevi şi le atrag interesul de
a participa cu plăcere sunt activităţile extracurriculare.
În şcoală eficienţa educaţiei depinde de gradul în care se
pregăteşte elevul pentru participarea la dezvoltarea de sine şi
de măsura în care reuşeşte profesorul pentru învățământul
primar să pună bazele formării personalităţii copiilor în
acest cadru.
Activităvile extracuriculare sunt activităţii complementare,
activităţi de învăţare realizate la clasă şi urmăreşte
îmbogăţirea informaţiilor primite în cadrul activităţii
didactice, cultivă interesul pentru desfăşurarea anumitor
domenii, atrag elevul la integrarea în viaţa socială, la
folosirea timpului liber într-un mod plăcut şi util, contribuind
în felul acesta la formarea personalităţii elevilor.
Activităţi pe care le-am desfăşurat la clasă pot aminti :
serbări desfăşurate cu diferite ocazii Crăciun, sfârşit de an
, desfăşurarea unor concursuri în școală : Cangurul ,Fii
inteligent la matematică,Comunicare în limba română activităţi
de desene pe asfalt cu ocazia zilei de 1 iunie , activităţi
desfăşurate cu ocazia zilelor de 1 Decembrie, 24 Ianuarie ,
activităţi desfăşurate în parteneriat cu alte școlii şi alte
activităţi.
Jocul este o activitate recreativ-instructivă, prilej de activizare
şi dezvoltarea a creativităţii şi imaginaţiei.El favorizează
dezvoltarea aptitudinilor imaginative, a capacităţilor de creare a
unui sistem de imagini generalizate despre obiecte şi fenomene,
posibilitatea de a opera mintal cu reprezentări după modelul
acţiunilor concrete cu obiectele în timpul jocului.
În procesul instructiv-educativ activităţile extracurriculare îl
atrag pe copil să participe cu plăcere şi să fie interesat de
activităţile propuse.În cadrul acestor activităţi se transmit
copiilor , în mod sistematic şi organizat informaţii din toate
domeniile de activitate:muzicale , literare, plastice accesibile ,
formându-se astfel anumite competenţe : de a audia anumite piese
muzicale , de a interpreta roluri . Interpretând diferite roluri,
copilul reproduce modele de conduită şi le asimilează în propria
lui comportare. Trăsătura cea mai importantă a interpretării
unor roluri este originalitatea şi creativitatea copilului în
redarea impresiilor proprii despre realitatea înconjurătoare,
spontaneitatea şi intensitatea trăirilor exprimate în joc.Are un
pronunţat caracter activ –participativ, permiţând copilului să
construiască relaţii sociale, să-şi exerseze şi să-şi
perfecţioneze limbajul, să rezolve probleme, să negocieze, să
coopereze, să utilizeze simboluri. Fiind cea mai pură formă a
gândirii simbolice, are o contribuţie maj
oră în dezvoltarea intelectuală.
Toate activităţile extracuriculare desfăşurate cu copiii au
rolul lor în dezvoltarea ca persoane inteligente, sigure pe ele
capabile să se descurce în orice situaţie, bogate din punct de
vedere cultural în această societate plină de pseudo-cultură.
În cadrul activităţilor didactice şi extracuriculare, alături
de îndrumătorii lor, aceștia dovedesc creativitate, imaginaţie,
atitudine, talent, afirmându-şi în mod original personalitate.
Serbările, şezătorile, scenetele tematice, prin specificul lor
oferă posibilitatea educatorilor să-i ajute să se implice,
să-şi cunoască foarte bine colegii de grupă, să colaboreze şi
să se afirme în faţa colectivului prin mijloace proprii.Totodată
serbările pregătite susţinute cu ocazia anumitor evenimente devin
un mijloc de educare a voinţei, a încrederii în forţele proprii,
dar şi a posibilităţii de a se transpune prin interpretarea unor
roluri de teatru.
Activităţile extracuriculare bine pregătite, atractive ,
uşurându-le acumularea de cunoştinţe, chiar dacă presupun un
efort suplinemtar.
În cadrul acestor activităţii sunt atraşii şi copii timizi, dar
şi cei impulsivi,ajutăndu-i astfel să se tempereze în preajma
colegilor lor –“copilul care este lăudat învaţă la rându-i
să aprecieze” (D.I. Nolte)
Activităţile extraşcolare joacă un rol deosebit de important în
dezvoltarea fizică şi psihică a unui copil, spun
psihoterapeuţii. Prin intermediul acestora, copilulva învăţa să
interacţioneze mai uşor cu cei din jur şi va putea să exceleze
în anumite domenii spre care are înclinaţii.
Un alt aspect important este legat de numărul activităţilor
extraşcolare, care nu ar trebui să fie mai mult de două. Aşadar,
este de dorit ca acestea să nu-i ocupe tot timpul liber, ci să-i
rămână un interval şi pentru relaxare şi pentru joc.
Obiectivele pe care le-am avut în vedere prin activităţiile
extracuriculare propuse au fost stimularea şi educarea atenţiei,
exersarea atenţiei şi mărirea stabilităţii atenţiei, sporirea
capacităţii de rezistenţă la efort, stimularea sensibilităţii
estetice.
Rolul acestor activităţii extracuriculare este oferirea copiilor
de oportunităţii multiple de recreere, dezvoltarea spiritului de
competiţie, valorificarea potenţialului intelectual şi al
aptitudiniilor, stimularea imaginaţiei creativităţii şi
iniţiativei.
Noile metode prin care se realizează activitatea instructiv
educativă pun în vedere iniţiativa, fantezia şi contribuţia
creatoare a cadrului didactic. Prin activităţii bogate şi prin
considerarea copiilor ca pe nişte oameni în continuă
dezvoltare, căutăm cu ajutorul activităţilor extracurriculare
în care îi antrenăm, să le trezim curiozitatea , să le
păstrăm viu interesul pentru cunoaştere, să-i
provocăm în a căuta şi descoperii lucruri noi.
Menirea noastră este de a trezi curiozitatea viitorilor indivizii
ai societăţii de ale potolii această curiozitate şi de ai
pregătii pentru viaţă, atât cu ajutorul activităţilor
didactice pe care le desfăşurăm la grupă cât şi prin
intermediul activităţilor extracuriculare.

BIBLIOGRAFIE:
•Ciubuc Iuliana , Armonia naturii , Editura Aureo , Oradea , 2011,
pagina 110
•Mangri. F,Elisei.E, Dorobeti,T, Bucovală .G, Experienţe
didactice şi pedagogice de succes ,Poarta Albă , 2010, pagina 230
•Dumitru G, Novac .c, Mitracche .A, Ilie .V, Didactica
activităţii instructiv –educative pentru învăţământul
preprimar.Craiova. Editura Nova. P.99

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 11 evenimente

«DECEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Toate evenimentele

Sondajul zilei

Sunteți un profesor care învață tot timpul? Alegeți un răspuns și comentați

52 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN