Prezentarea unor aplicații și platforme educaționale utilizate la
clasă
Aplicații și platforme educaționale
Învăţământ primar | Alte discipline
Propus de: constantinescu_claudia1 | 01.03.2022 16:48 | Revista cadrelor didactice nr. 83/2022 | 4334 vizualizări
Aplicații și platforme educaționale
Prof. înv. primar Constantinescu Gianina-Claudia
Școala Primară „Mihail Kogălniceanu”, Iași
Datorită pandemiei COVID-19, luna martie a anului 2020 va rămâne
de impact, deoarece elevii și profesorii deopotrivă, au fost
provocați să se adapteze și să identifice rapid soluții pentru
o educație de calitate.
Situația nou generată și neexperimentată s-a concretizat rapid
într-o învățare de tip online, sincron, care a fost inițial
abordată cu scepticism de către cei mai mulți dintre profesori
și cu entuziasm și curiozitate de către cei mai mulți elevi. În
acest context, profesorii au fost nevoiți să integreze într-un
timp foarte scurt noile tehnologii digitale pentru predarea
conținuturilor de învățare.
În cele mai multe situații, însă, cadrele didactice și elevii
au accesat diferite forme educaționale, mai mult sau mai puțin
convenționale (de la mijloace de comunicare
informaționale/socializare, precum Whatsapp, Facebook Messenger,
e-mail, Skype, la platforme de management educațional diverse care
au fost promovate în acea perioadă pe internet în varianta
gratuită Suita Google, Kinderpedia,și aplicații precum Zoom –
pentru video-conferințe, Kahoot – pentru creare de chestionare,
jocuri interactive, Quizziz – pentru construirea de chestionare,
Wordwall – jocuri variate și atractive, Padlet – crearea unor
panouri virtuale. Site-ul Twinkl a constituit o bogată sursă de
conținut educational, oferită gratuit în acea perioadă.
Școlarii mici, pe care îi putem considera și nativi digitali, ne
surprind uneori cu ușurința cu care utilizează dispozitivele
mobile și descoperă cele mai noi aplicații, nu dobândesc în mod
natural competențe digitale. Ei au nevoie de o îndrumare
inițială, fără de care ar putea deprinde aptitudini incorecte
și/sau incomplete, simpla expunere neechivalând cu capacitatea de
a folosi tehnologia în mod util și sigur. Așadar, copiii au
nevoie să fie alfabetizați în privința mediului digital și a
valoficării acestuia.
Mi-am propus să prezint câteva aplicații utile în procesul
instructiv-educativ, cu o scurtă descriere și sugestii de
utilizare în diferite momente din activitatea didactică specifică
învățământului primar (clasa a II-a), la disciplina Comunicare
în limba română, subiectul lecției - Zebra cu puncte.
În secvența de captare a atenției, se poate folosi aplicația
Jigsaw Planet. Elevii nu trebuie să aibă cont pe această
platformă. Aplicația permite realizarea unor jocuri puzzle cu
nivel diferit de dificultate. Imaginile reîntregite pot constitui
punctul de plecare pentru inițierea unor discuții care vor
facilita trecerea la lecția nouă.
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=29bb33b94dd5 - cu ajutorul
acestei aplicații urmăresc dezvoltarea spiritului de observație,
asamblarea unui puzzle.
Dirijarea învățării poate fi realizată prin utilizarea unei
aplicații precum BookCreator, care permite inserarea unor texte,
imagini, desene, video-uri ce sunt ușor de accesat pe parcursul
activității. Această aplicație oferă posibilitatea creării
propriilor cărți și are o varietate de caracteristici
interesante. Aceste cărți pot fi distribuite foarte rapid, pot fi
salvate în PDF, accesate oricând de către elevi.
Prin utilizarea acestei aplicații,
https://read.bookcreator.com/YkXHiqkzrIbDsCqcDDheHWRmCU13/GwZ3jZMEQXe4ivLAn8FzEg,
urmăresc dezvoltarea interesului pentru lectură, citirea
conștientă, expesivă, în ritm propriu a textului suport.
În secvența de fixare a cunoștințelor, se poate folosi
aplicația LearningApps și/sau platforma WordWall ce conferă
dinamism și interactivitate orelor de curs desfășurate în mediul
online și nu numai. În acest sens, pot fi propuse elevilor teste,
jocuri de cuvinte, competiții și multe altele. De menționat este
faptul că, în varianta gratuită, platforma WordWall oferă
posibilitatea creării unui număr limitat de materiale, dar se pot
găsi numeroase resurse utile postate de alte cadre didactice. Un
mare avantaj este faptul că învățătorul poate crea clase de
elevi pe aceste platforme, poate vizualiza în timp real care dintre
elevi rezolva sarcina de lucru, dacă s-a încadrat în timpul
limită prestabilit, poate oferi feed-back imediat copiilor.
Platforma contorizează și timpul de lucru efectiv pe care îl
acordă elevul itemilor pentru rezolvare.
Am creat un rebus https://learningapps.org/display?v=pg5x55r2c21 cu
ajutorul aplicației LearningApps. Prin acesta urmăresc dacă
elevii au reținut informații de detaliu din textul suport.
Am creat jocul
https://www.wordwall.net/resource/17143438/zebra-cu-puncte prin care
elevii trebuie să identifice personajele întâlnite în textul
suport.
În etapa de evaluare, poate fi utilizată aplicația Liveworksheets
care necesită crearea unui cont de profesor ce permite accesul la
toate resursele din comunitatea platformei. Avantajul acesteia este
că elevii primesc feedback imediat privind corectitudinea
răspunsurilor date și punctajul aferent.
Prin această fișă creată
https://www.liveworksheets.com/nf1965335xe, urmăresc dacă elevii
asociază corect cuvintele cu sens asemănător/opus, despart
cuvintele în silabe, ordonează logic și cronologic enunțurile
date în funcție de întâmplările desfășurate în text.
Consider că toate aceste aplicații educaționale și platforme
eficientizează procesul instructiv-educativ, dar cu anumite
limitări. Ele pot fi folosite pentru o perioadă scurtă sau în
anumite momente la clasă. Trebuie să existe o armonizare între
metodele clasice, moderne cu învățarea online, toate acestea sub
atenta îndrumare a învățătorului. Acesta trebuie să-și
dezvolte abilitatea de a gestiona resursele, atât cele digitale
cât și cele clasice.
Bibliografie:
http://docplayer.ro/195432507-Instrumente-online-%C3%AEn-procesul-didactic.html;
https://ro.wikicell.org/Create-a-Book-with-Book-Creator-1331;
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.