Şcoala cu
bune practici

52 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Artterapia- valoarea și scopul artterapiei la elevii cu CES

Învăţământ primar | Învăţământ special

Propus de: loredana78 | 19.06.2022 21:36 | Revista cadrelor didactice nr. 85/2022 | 1383 vizualizări

„Niciun copil/tânăr nu este irecuperabil dacă alegem obiectivele corecte și-l educăm prin metode corecte” (Jean Piaget). Acest articol prezintă beneficiile artterapiei pentru elevii cu CES din învățământul special.

Artterapia- valoarea și scopul artterapiei pentru elevii cu CES

Art-terapia este un domeniu care se bazează pe disciplinele artei și psihologiei, „obiectivul ei principal fiind utilizarea creativității în vindecarea și îmbunătățirea vieții; artterapia este utilizată pentru a încuraja dezvoltarea personală, a îmbunătăți auto-înțelegerea și a sprijini dezvoltarea emoțională” (Malchiodi, 2003, apud. Drugaș, 2010, p.16). Terapia prin artă se bazează pe ideea că procesul creativ de realizare al artei facilitează recuperarea, fiind o formă de comunicare nonverbală a gândurilor și sentimentelor (Malchiodi, 2012). Wiart (1983, apud. Drugaș, 2010) definește practica art-terapeutică drept o formă de psihoterapie cu expresii plastice.
Art-terapia înseamnă (Malchiodi, 2003, apud. Drugaș, 2010):
 Stimulare senzorială, pentru că utilizează arta în dezvoltarea proceselor senzoriale, motrice și abilitățile de interacțiune cu ceilalți;
 Achiziționare de deprinderi, de la cele mai simple, până la cele mai complexe;
 Adaptare, pentru că mediul în care se desfășoară este bogat în stimuli;
Acestea sunt doar câteva din multitudinea de arii de dezvoltare în care artterapia și-a demonstrat eficiența. Printre altele, descoperirile cercetărilor în artterapie arată că terapia prin artă sporește capacitatea copiilor cu TSA de a se angaja și de a se afirma în interacțiunile lor sociale, reducând, în același timp, hiperactivitatea și neatenția (D'Amico, Lalonde, 2017). Prin art-terapie pot fi ajutați copiii cu dizabilități, copii cu autism (aceștia pot fi ajutați să se readapteze, să gândească pozitiv, să își crească stima de sine, să depășească sentimentele negative, să devină mai deschiși față de cei din jur) (Eftimie, 2017).
Art-terapia, prin tehnicile și metodele folosite, aduce un aport considerabil la dezvoltarea capacităților de exprimare verbală și non-verbală a dorințelor, trăirilor, sentimentelor, crește nivelul stimei de sine și a încrederii în forțele proprii, reduce blocajele emoționale. Totodată, contribuie la soluționarea problemelor și conflictelor intra și inter-personale, la dezvoltarea abilităților de autocunoaștere și autoacceptare, a valorilor morale și spirituale, la dezvoltării abilităților sociale și îmbunătățirii abilităților de învățare și a competențelor școlare. În plan emoțional, prin folosirea creației în scop terapeutic, art-terapia contribuie la reducerea tensiunii, a anxietății, a stresului, frustrărilor și trăirilor negative acumulate. (Mercea Ilieș, 2013). Atelierele de art-terapie propun un loc de exprimare liberă și creativă a emoțiilor, ideilor, frustrărilor, anxietăților, în forme și culori, un suport și o însoțire în evoluția fiecăruia de către un terapeut specializat care asigură un cadru protector, bazat pe încredere.
Tipuri de art-terapie - în literatura de specialitate sunt descrise mai multe tipuri de art-terapie (Drugaș, 2010): art-terapia vizual-plastică, art-terapia prin muzică (meloterapie), art-terapia prin dans, art-terapie prin teatru. Art-terapia folosește tehnici creative precum pictura, desenul, modelajul, teatrul, dansul, muzica, fotografia, pentru a ajuta fiecare persoană să se înțeleagă pe sine, să se elibereze de anxietățile acumulate, de tensiune și să faciliteze învățarea, comunicarea și relaționarea. Diferența dintre terapia prin artă și terapia prin arte expresive (https://www.goodtherapy.org) poate fi oarecum dificilă, deoarece ambele abordări utilizează o mare varietate de tehnici terapeutice pentru a oferi o ușurare mentală și emoțională:
• terapia prin artă încorporează adesea tehnici precum pictura, dactilopictura, desenul, modelajul, sculptura (deoarece terapia prin arte se concentrează, în primul rând, pe artele vizuale, fiind considerată o terapie cu o singură modalitate;
• terapia prin arte expresive este considerată o abordare multimodală, deoarece integrează tehnici din mai multe modalități artistice diferite (pentru a ilustra, un terapeut în arte expresive poate integra principii și instrumente terapeutice din terapia poeziei, terapia dansului și mișcării, terapia prin muzică și chiar terapia prin artă într-o singură sesiune terapeutică;
Art-terapia în sprijinul copiilor cu CES - art terapia poate ajuta un copil cu nevoi speciale să rezolve probleme care sunt tulburătoare pentru dezvoltarea sa, probleme de ordin fizic, emoțional, mintal, comportamental; s-a demonstrat că practicarea oricărei forme de artă duce la creșterea abilităților motorii, la o concentrare îmbunătățită și la o dispoziție mai bună, mai ales dacă este practicată într-un mediu care îi permite copilului să se relaxeze și să se simtă în siguranță (http://www.specialedresource.com). Scopul acesteia este de a facilita schimbări pozitive în comportamentele, gândurile și sentimentele unui copil și pot fi realizate în mai multe moduri În activitățile de art-terapie desfășurate cu copiii cu cerințe educative speciale, obiectivele care trebuie atinse sunt diverse și vizează (http://cursuriautism.ro): integrarea și reglarea senzorială; redarea emoțiilor, exprimarea de sine; rezolvarea deficiențelor motorii, abilităților grafice; rezolvarea deficiențelor în relațiile sociale; pauza productivă; coordonarea oculo-motorie; reducerea/eliminarea stării de anxietate; dezvoltarea capacității cognitive, a atenției.
Art-terapia pentru copilul cu dizabilități (Rubin, 2005) înseamnă mai mult decât umplerea timpului liber; dezvoltarea dexterității manuale sau a învăța să împărtășească, plăcerea, bucuria, eliberarea tensiunii prin desfășurarea de activități senzorial-manipulative și motorii-kinestezice se numără printre beneficiile active. Acești copii au mai multă nevoie de ajutor din partea adultului, însă nu neapărat pentru a li se spune ce să facă sau cum să facă, ci pentru a fi înțeleși și ajutați să-și articuleze eforturile creative unice. Poate necesita mai multă energie pentru a înțelege un copil care este atât de diferit și poate necesita mai multă imaginație pentru a găsi o modalitate prin care acel copil să aibă independență și definiție personală în și prin artă, totodată poate necesita multă răbdare și mult timp pentru ca învățarea să înceapă să se arate. Arta poate oferi copilului o modalitate emoționantă, stimulativă și plăcută de a se bucura și a explora lumea senzorială, îi oferă copilului o modalitate de a fi responsabil, de a stăpâni orice instrumente sau de a savura plăcerea abilităților dobândite prin practică. Arta îi oferă copilului o modalitate de a se elibera de tensiunea corporală sau de a exprima simbolic sau verbal sentimente puternice, oferă o modalitate de a se organiza în activitatea de productivitate, de a se descoperi și a se defini prin alegeri, decizii și creații autentice care sunt în mod unic ale lor. Totodată le oferă copiilor cu dizabilități o modalitate de a crea produse de care pot fi mândri, pe care le pot oferi altora și prin care pot contribui la adevărată frumusețe a lumii.

BIBLIOGRAFIE:
Drugaș, I. (2010). 101 aplicații art-terapeutice în consilierea copiilor. Oradea: Primus.
D'Amico, M, Lalonde, C. (2017). „The Effectiveness of Art Therapy for Teaching Social Skills to Children with Autism Spectrum Disorder”. Art Therapy. 34, 176-182. Citit de la: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/07421656.2017.1384678.
Eftimie, C.G. (2017). Art-terapia în educația și recuperarea copilului. București: Smart Publishing.
Malchiodi, C.A. (2012). Handbook of Art Therapy (second edition). New York: Guilford Press.
Mercea Ilieș, A. (2013). Terapia prin arte ca metodă de recuperare a adulților cu dizabilități intelectuale, articol publicat în Cartea albă a psihopedagogiei speciale, Departamentul de Psihopedagogie Specială, coord. Roșan, A., Cluj-Napoca;
Rubin, J.A. (2005). Child Art Therapy (25th Anniversary Edition). New Jersey: John Wiley&Sons.
http://cursuriautism.ro/terapia-prin-artă-in-autism.php, publicat la data de 30.05.2015
https://www.goodtherapy.org, accesat la data de 21.04.2022
https://specialedresource.com/art-therapy-children-special-needs/, accesat la data de 21.04.2022

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

672 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN