Şcoala cu
bune practici

70 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Avantajele utilizării platformelor de învățare și a formatului blended-learning în dezvoltarea procesului educațional

Învăţământ liceal | Limba şi literatura română

Propus de: ramonaciuta75 | 26.08.2024 18:15 | Revista cadrelor didactice nr. 110/2024 | 107 vizualizări

Articolul își propune să evidențieze o parte dintre avantajele utilizării platformelor educaționale și a formatului blended-learning în dezvoltarea procesului educațional contemporan.

De-a lungul timpului, în învățământul românesc, învățarea bazată pe metode tradiționale rămâne una dintre cele mai apreciate căi de învățare a noțiunilor teoretice. Dar interactiunea dintre profesor și educabil s-a dovedit a fi cea mai eficientă și consolidarea conținuturilor învățării optimă, prin învățarea asociată. Învățarea asociată este un program educațional formal sau non-formal, care combină mediile digitale cu metodele tradiționale folosite la clasă. Blended-learning-ul este un termen care descrie o modalitate de învățare mixtă, care combină metodele de învățare tradiționale cu studiul independent, obținând astfel o metodologie hibridă, nouă de învățare. Acesta reprezintă o schimbare majoră în strategiile didactice prin introducerea computerului în actul de predare-învățare-evaluare. Învățarea bazată pe tehnologie s-a dovedit a fi eficientă atunci când se dorește păstrarea elevilor în sala de clasă sau în educația online. Această metodă nu este monotonă și îmbunătățește întotdeuna formarea, permite elevilor să se concentreze perioade mai lungi de timp, ceea ce duce la obținerea de progrese. Metodele de formare combinate includ instrumente de predare care permit creativitatea în lecții și în subiectele propuse. De asemenea, lecțiile pot fi ușor personalizate, adaptate la nevoile și interesele elevilor, iar profesorul poate să acorde o atenție diferită fiecărui elev.
Dacă acum câțiva ani mulți dintre noi nici nu ne puteau gândi la realizarea lecțiilor folosind calculatorul, astăzi tehnologia a evoluat atât de mult, încât ocupă toate domeniile de activitate astfel că, la un simplu computer avem acum adevărate sisteme de inteligență artificială. Mai mult decât atât, pandemia ne-a deschis această poartă către site-uri și aplicații care ne fac munca mai ușoară și, un alt beneficiu, deloc de neglijat, ne și ajută să păstrăm interesul elevilor crescut. Beneficiile pe care le aduce utilizarea platformelor de învățare în dezvoltarea formatului de blended-learning în procesul educațional din țara noastră au fost cele care au atras atenția asupra acestei noi abordări a demersului didactic. E-learning-ul urmărește integrarea TIC în procesul de învățare-predare-evaluare cu scopul de a crește calitatea demersului didactic și a progresului pedagogic al acestuia.
Astfel, utilizarea platformelor educaționale și a metodei blended-learning oferă numeroase beneficii care îmbunătățesc atât procesul de învățare, cât și eficiența educațională. Avantajele sunt multiple, iar printre acestea amintim:
- Flexibilitatea și accesibilitatea regăsite în accesul facil la resurse (platformele educaționale permit accesul la o gamă largă de resurse educaționale: videoclipuri, articole, teste, etc., eliminând barierele de timp și spațiu) și în adaptarea la nevoile individuale, elevul putând învăța în ritmul propriu, revenind asupra materialelor ori de câte ori e nevoie;
- Interactivitatea crescută reieșită din feedback-ul imediat (testele online și evaluările integrate în platforme oferă feedback instantaneu, ceea ce permite elevilor să își calibreze rapid învățarea) și din activitățile interactive, precum forumurile de discuții, chestionarele și simulările;
- Personalizarea învățării susținută, pe de-o parte, de traseele de învățare personalizate (platformele permit personalizarea conținutului și a exercițiilor în funcție de nevoile și nivelul fiecărui elev), iar pe de altă parte, de monitorizarea progresului, profesorii putând urmări progresul fiecărui elev și putând interveni atunci când observă dificultăți în învățare;
- Eficiență în uilizarea resurselor prin reducerea costurilor, deoarece utilizarea materialelor digitale reduce nevoia de resurse fizice (manuale, foi de lucru), ceea ce duce la economii și prin automatizarea sacinilor – evaluările și corectarea temelor putând fi automatizate, eliberând timp pentru profesori să se concentreze pe aspecte mai complexe ale predării;
- Colaborare și comunicare îmbunătățite, susținute prin învățare colaborativă, pentru că platformele educaționale încurajează colaborarea între elevi prin proiecte de grup, forumuri de discuții și alte forme de interacțiune online, dar și prin comunicare eficientă, profesorii putând comunica mai ușor și mai frecvent atât cu elevii, cât și cu părinții lor, facilitând un mediu educațional mai transparent;
- Integrarea tehnologiei în educație, pe de-o parte, asigură dezvoltarea competențelor digitale prin utilizarea regulată a platformelor educaționale, competențe care sunt esențiale în societatea modernă, iar, pe de altă parte, asigură accesul la resurse cu conținut nou.
Blended-learning este, până la urmă, un echilibru între online și offline, pentru că el presupune învățare complementară (metoda blended-learning combină avantajele învățării online cu interacțiunea directă în clasă, oferind un echilibru între autonomie și ghidare) și adaptabilitate, permițând adaptarea metodelor de predare în funcție de circumstanțe, cum ar fi necesitatea învățării la distanță sau integrarea noilor tehnologii.
Aceste avantaje fac din platformele educaționale și metoda blended-learning un instrument valoros în educația modernă, oferind un cadru de învățare adaptabil, eficient și centrat pe elev.
Așadar, pe fondul schimbărilor rapide prin care trece societatea și datorită progresului tehnologic, s-a ajuns la înregistrarea unei adevărate revoluții în domeniul instruirii asistate de calculator. La ora actuală se vorbește tot mai mult de globalizare în toate domeniile, dar globalizarea în educație ar însemna să se elimine barierele dintre educabili și să se deschidă noi perspective în practica pedagogică. Avem profesori și elevi deschiși spre cunoaștere, care doresc să exploreze acest domeniu al tehnologiilor IT, se folosesc de el și îl preferă metodelor tradiționale, chiar dacă acestea nu trebuie eliminate din activitatea de predare-învățare-evaluare. Dar modul în care tradiționalul este împletit cu noul, cu utilizarea platformelor de învățare în dezvoltarea formatului blended-learning în procesul educațional și mai ales de modul în care acest amestec este pus în valoare, ține și de dăruirea, talentul și măiestria profesorului preocupat de reușita demersului didactic.

Bibliografie:
1. Adăscăliţei, A., 2007, Instruire Asistată de Calculator, Iași, Editura Polirom;
2. Brut, M., 2006, Instrumente pentru e-learning: Ghidul informatic al profesorului modern, Iași, Editura Polirom;
3. Herlo, D., 2005, Tehnologie informațională computerizată, Arad, Editura Universității Aurel Vlaicu;
4. *** https://www.elearning.ro/elearningromania/ accesat la data de 25.08.2024;
5. *** https://www.elearning.ro/scoala-romaneasca-incotro/ accesat la data de 25.08.2024.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 10 evenimente

«NOIEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Gânduri la începutul anului școlar 24/25. Votați dar vă rugăm să și comentați!

184 voturi | 11 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN