Şcoala cu
bune practici

55 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

BACALAUREATUL FRANCOFON

Învăţământ liceal | Toate disciplinele

Propus de: profesorbuzau | 04.07.2021 21:46 | Revista cadrelor didactice nr. 74/2021 | 1325 vizualizări

Proiect bilateral franco-roman

În anul 2003 a fost lansat proiectul pilot bilingv francofon în care au fost înscrise 10 licee din țară, iar pe 28 septembrie 2006, în cadrul celui de al XI-lea Summit al Francofoniei care s-a desfățurat la București, a fost semnat Acordul bilateral franco-român ” De la invățământul bilingv către filierele universitare francofone”. Proiectul s-a extins astfel încât, în anul 2010, existau secții bilingve francofone în 29 de licee din România.
Ce inseamnă profilul bilingv francofon ?
Profilul bilingv francofon oferă elevilor posibilitatea de a obține la finalul liceului diploma de bacalaureat cu mențiunea francofonă, diploma fiind recunoscută pentru admiterea în universitățile din Franța și din România.
Acest profil presupune studierea limbii franceze în regim intensiv (5ore/săpt) , Geografia Franței în clasa a IX-a, Istoria Franței în clasa a X-a, participarea la un proiect interdisciplinar în clasa a XI-a, cursuri opționale de aprofundare sau de extindere cum ar fi “Préparer le DELF B2”.
Cum se obține diploma « Baccalauréat mention bilingue francophone » ?
Pentru a putea obține bacalaureatul francofon este nevoie de parcurgerea a 5 etape.
a) Probă de verificare a cunoștințelor la limba franceză în vederea admiterii la liceu la acest profil.
Este un examen cu două probe, scris și oral. Proba scrisă are 70 de puncte ( 10 puncte din oficiu), iar proba orală are 30 de puncte. Nota minimă de admitere este 6 (60 puncte). Elevii care au un atestat DELF A2 la limba franceză sunt admiși fără a mai susține această probă. Începând cu anul școlar 2020-2021 structura subiectelor probei scrise a fost modificată renunțându-se la exercițiile ce vizau cunostințe de gramatică și introducându-se numai itemi pentru capacitatea de înțelegere a unui text scris și capacitatea de exprimare scrisă.
b) proiect interdisciplinar în clasa a XI-a
Elevii clasei bilingve francofone, împreună cu o echipă de profesori, de obicei 4 profesori - de franceză și de discipline non lingvistice (DNL) realizează un proiect a cărui tema este stabilită de comun acord la începutul anului școlar. Materiile implicate în acest proiect pot fi geografie, chimie, biologie, istorie, economie, matematică, predate în limba franceză.
Acest proiect este practic un curs opțional cu tot ceea ce presupune acesta : programă și planificare. El are rubrică în catalogul școlar și se încheie media semestrial. Coordonatorul echipei proiectului realizează o planificare ce cuprinde momentele importante ale derulării proiectului și împreună cu echipa de profesori colaborează în vederea realizării programei. Până la finalul lunii aprilie proiectul trebuie terminat, astfel încât pe parcursul lunii mai elevii să-și redacteze lucrarea « sinteza personală » și să se pregătească pentru examen.
c) proba anticipată - examen
La finalul clasei a XI-a, în fiecare an în ultima zi de vineri a lunii mai, elevii susțin examenul oral ”proba anticipată” unde prezintă proiectul interdisciplinar (b) la care au participat pe parcursul anului școlar (tema, subteme, problematică) și sinteza personală, insistând asupra contribuției lor la realizarea produsului final al proiectului și asupra experienței dobândite. De asemenea, ei răspund la întrebările adresate de către membrii comisiei din materiile implicate în proiect. Examenul este evaluat prin notă aceasta fiind media notelor acordate de fiecare evaluator din comisie. Nota minimă de promovare este 5.
d) nivel B2 de competențe lingvistice la limba franceză
Nivelul B2 de competențe lingvistice la limba franceză poate fi obținut fie prin promovarea examenului DELF B2, fie prin promovarea examenului de competențe lingvistice din cadrul bacalaureatului românesc cu subiecte specifice pentru acest profil. Proba de competențe lingvistice este conform CECRL (Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi) și cuprinde itemi pentru înțelegerea scrisă, exprimarea scrisă, întelegerea orală și exprimarea orală. Ca și proba anticipată, nivelul B2 de competențe lingvistice este condiție obligatorie pentru obținerea bacalaureatului francofon.
e) examen scris la finalul clasei a XII-a la o disciplină nonlingvistică (DNL)
Este ultimul examen din parcursul bilingv francofon preuniversitar. El se desfășoară la finalul clasei a XII-a, în ziua în care în calendarul bacalaureatului românesc are loc proba de limba maternă. Elevul sustine examen la una din disciplinele non lingvistice studiate în limba franceză în anii de liceu. Nota minimă de promovare este 5.

Dacă toate aceste etape sunt parcurse și promovate, și media dintre nota la proba anticipată (clasa a XI-a) și nota la disciplina nonlingvistică (clasa a XII-a) este minim 6, elevul obține, prin intermediul Ambasadei Franței la București, diploma BACCALAUREAT MENTION BILINGUE FRANCOPHONE.

Observație : Din cauza pandemiei, în anii școlari 2019-2020 si 2020-2021, proba de verificare a cunoștințelor la limba franceză în vederea admiterii la liceu, examenul de competențe lingvistice de la finalul clasei a XII-a și examenul la disciplina non lingvistică din cadrul bacalaureatului nu s-au mai susținut. Ele au fost înlocuite de echivalare conform noilor prevederi metodologice.

Bibliografie

ACORD din 28 septembrie 2006 asupra învăţământului bilingv între Guvernul României şi Guvernul Republicii Franceze
Anexa la OMECTS nr.3642 din 03.02.2011 cu privire la Metodologia de organizare a secțiilor bilingve francofone incluse în proiectul bilateral franco-român « De la învățământul bilingv către filierele universitare francofone »
Anexa 1 la ordinul ministrului nr. 5720/10.09.2012 privind organizarea şi desfăşurarea probelor specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă” pe diploma de bacalaureat
Anexa 2 la ordinul ministrului nr. 5720/10.09.2012 privind organizarea şi desfăşurarea probelor specifice susţinute de elevii secţiilor bilingve francofone în vederea obţinerii menţiunii speciale „secţie bilingvă francofonă” pe diploma de bacalaureat
ORDIN nr. 5.457/31.08.2020 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2021-2022
ORDIN nr. 4.298/ 20.05.2020 privind organizarea și desfășurarea probelor specifice susținute de elevii secțiilor bilingve francofone în vederea obținerii mențiunii speciale "secție bilingvă francofonă" pe diploma de bacalaureat în anul școlar 2019-2020
ORDIN nr. 3.721/ 23.04.2021pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului educației și cercetării nr. 5.457/2020 privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2021-2022

Sursa foto
www.francophonie-avenir.com/Archives/presse_11e_Sommet_de_la_Francophonie.htm

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 17 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

10 voturi | 0 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN