Şcoala cu
bune practici

68 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Bullyingul în mediul școlar

Învăţământ gimnazial | Consiliere si orientare

Propus de: CENESTEZIE | 21.07.2021 15:15 | Revista cadrelor didactice nr. 75/2021 | 484 vizualizări

Fenomenul Bullying în mediul școlar

Bullyingul în mediul școlar

Fenomenul Bullying, din păcate, este prezent din ce în ce mai des
în mediul școlar și poate avea consecințe devastatoare asupra
dezvoltării socioemoționale a copiilor dacă nu se intervine la
timp si în mod eficient, cu participarea și colaborarea tuturor
actorilor educaționali.
Termenul de „bullying” provine de la englezescul „bully”,
care înseamnă bătăuș, huligan.
BULLYINGUL reprezintă o serie de acțiuni agresive, fizice,
verbale, psihologice, relaționale sau în mediul on-line
manifestate de o persoană/grup față de altă persoană/grup care
nu se poate apăra, realizate în mod intenționat, repetat și cu
scopul a intimida, umili, hărțui, de a produce suferință fizică
și emoțională.
Părțile implicate:
VICTIMA-AGRESORUL-MARTORII
De obicei ”agresorul” nu acționează singur, ci când are
adepți, ”spectatori”, ca martori.
De aceea, un rol negativ foarte important îl au martorii care pot
să-l încurajeze pe ”agresor” verbal, râzând de victimă sau
doar asistând la ceea ce i se întâmplă, fără sa intervină.
În felul acesta ”agresorul” simte că are mai multă
”putere” și control.
Caracteristici principale prin care poate fi deosebit, diferențiat
de alte comportamente și acțiuni agresive:
-se realizează INTENȚIONAT
-REPETAT
-cu SCOPUL DE A UMILI, DE A PRODUCE SUFERINȚĂ
-implică un DEZECHILIBRU DE PUTERE intre ”victimă” și
”agresor”
Principalele FORME sub care poate apărea:
 FIZIC: împingeri, lovituri, îmbrânceli, punerea piedicii,
ciupire, tras de păr, folosirea unor obiecte pentru a lovi,
distrugerea obiectelor altuia
 VERBAL: poreclire, insulte, amenințări, comentarii jignitoare
 EMOȚIONAL: amenințări, transmiterea unor mesaje cu conținut
rasist, homofob
 SOCIAL: încurajarea unor colegi de a nu mai fi prieteni cu
cineva, răspândire de zvonuri negative, umilitoare, ”bârfe”,
realizarea de farse cu scopul de a crea situații stânjenitoare,
umilirea în public, încurajarea excluderii sau izolării sociale
 CYBERBULLYING: postarea de mesaje, imagini, filme cu conținut
jignitor, ofensator, excluderea deliberată a unui copil dintr-un
grup de socializare on-line, furtul de date personale, parole ale
unor conturi personale.
Aceasta este o formă foarte dăunătoare de Bullying deoarece
mesajele pot ajunge instantaneu la un număr foarte mare de
persoane, iar victima nu poate controla în niciun fel situația.
Efectele negative se răsfrang asupra tuturor părților implicate:
”victimă” , ”agresor” și ”martori”.
Printre acestea se numără:
• trăirea unor stări emoționale neplăcute (furie, frică,
îngrijorare excesivă, stres, umilință, tristețe, însingurare,
neputință, vinovăție);
• adoptarea unor comportamente violente;
• neîncredere în sine și în ceilalți;
• dezinteres față de școală și față de activități
plăcute, evitarea școlii și activităților extrașcolare,
absenteism școlar;
• izolare;
• gânduri negative, apariția unor tulburări emoționale sau de
comportament.
De aceea este sunt necesare ajutorul și intervenția pentru fiecare
din părțile implicate: ”victimă”, ”agresor”,
”martori”.
În orice acțiune de tip Bullying este important să încurajăm
martorii să ia atitudine, să povestească unui adult de încredere
(cadre didactice, părinți) pentru ca acesta să intervină în
așa fel încât cel agresat să primească ajutorul de care are
nevoie, iar în viitor să capete încredere în sine, curaj și
abilități pentru a face față unor astfel de încercări de
hărțuire și umilire din partea altor colegi sau persoane.

Bibliografie:

1. Ulrich, Louis, Godinac, Mihaela, Tudorache, Mariana, Violența
în școală. Metode de intervenție”, ghid de bune practici,
Editura Atelier Didactic, București, 2007.
2. Cucoș Constantin, “Pedagogie”, Ed. Polirom, Iași, 2003.;
3. Wikipedia – Enciclopedie online.
4. STOP BULLYING – Campanie organizata de Asociația Telefonul
Copilului
5. Asociația „Salvați Copiii”

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 3 evenimente

«SEPTEMBRIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

67 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN