Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Ce este inteligența digitală?

Interes general | Toate disciplinele

Propus de: ivasil | 27.08.2016 11:01 | Revista cadrelor didactice nr. 33/2016 | 1672 vizualizări

Experții prezic că 90% din populație va fi
conectată la Internet în 10 ani. Schimbările aduc noi
posibilități, dar creează și nesiguranță, iar copiii noștri
sunt în centrul acestei dinamici.

Impactul social și economic al tehnologiei se extinde și se
accelerează constant. Viteza și volumul de informații au crescut
exponențial. Experții prezic că 90% din întreaga populație va
fi conectată la Internet în următorii 10 de ani. Prin
așa-numitul ”internet of things”, lumea digitală și fizică
vor fi în curând îmbinate. Aceste schimbări aduc noi
posibilități, dar creează și nesiguranță. Iar copiii noștri
sunt în centrul acestei dinamici.
Timpul petrecut în fața unui dispozitiv a ajuns mai mare decât
cel petrecut la școală sau cu părinții, mergând până la
șapte ore pe zi. Contactul cu tehnologia digitală are loc din ce
în ce mai devreme, iar părinții unor copii care nu au împlinit
nici doi ani povestesc cum micuții știu să acceseze telefonul
pentru a-și alege episodul preferat din desenele animate.
Lumea digitală este o vastă sursă de informație și de
divertisment. Dar, în această lume digitală copiii sunt, de
asemenea, expuși la multe riscuri, cum ar fi hărțuirea digitală,
dependența de tehnologie, continutul obscen și violent,
radicalizarea opinilor politice sau religioase, escrocheriile și
furtul de date. Problema constă în natura rapidă și mereu în
evoluție a lumii digitale, în timp ce dezvoltarea mai lentă a
politicilor de protecție a copilului le face ineficiente. Mai mult
decât atât, există un decalaj digital între generații. Modul
în care copiii folosesc tehnologia este foarte diferit de al
adulților. Acest decalaj face, pe de o parte, dificil pentru
părinți și educatori să înțeleagă pe deplin riscurile și
amenințările cu care copiii s-ar putea confrunta pe internet, iar
pe de altă parte dă naștere unor perspective diferite asupra a
ceea ce este considerat un comportament acceptabil. Ca urmare,
adulții se pot simți incapabili de a ajuta copiii cu privire la
utilizarea sigură și responsabilă a tehnologiilor digitale.
Pe de altă parte, copiii utilizează tehnologii digitale și media
la vârste din ce în ce mai tinere, nu doar la școală sau în
timpul petrecut cu părinții. Ca atare, tehnologia poate avea un
impact semnificativ asupra sănătății și bunăstării lor. Ce
conținut digital consumă, cu cine se întâlnesc on-line și cât
de mult timp petrec în fața unui ecran - toți acești factori vor
influența foarte mult dezvoltarea generală a copiilor și
dezvoltarea comportamentului, personalității și abilităților
lor. Intră și în puterea cadrelor didactice să educe elevii
pentru a folosi responsabil tehnologia, în loc de a se lăsa
folosiți de ea. Un aspect al educației devine, deci, educarea
așa-numitei inteligențe digitale. Inteligență digitală sau "DQ"
este un set de abilități sociale, emoționale și cognitive care
permit indivizilor să facă față provocărilor și să se
adapteze la cerințele vieții digitale. Aceste abilități pot fi
în linii mari, împărțite în opt zone interconectate:
1. Identitatea digitală: Capacitatea de a-și crea și gestiona
identitatea on-line, a . impactului ei pe termen scurt și pe termen
lung,
2. Practica digitală: Capacitatea de a utiliza dispozitive și
mass-media digitale, inclusiv obținerea unui echilibru sănătos
între viața on-line și offline.
3. Siguranța digitală: Capacitatea de a gestiona și evita
riscurile on-line (de exemplu cyberbullying conținuturi cu caracter
de violență și obscenitate
4. Securitatea digitală: Capacitatea de a detecta amenințările
cibernetice (de exemplu, hacking-ul, escrocherii, malware), pentru a
înțelege cele mai bune practici și de a folosi instrumente de
securitate adecvate pentru protecția datelor.
5. Inteligența emoțională digitală: Capacitatea de a fi empatici
și de a construi relații bune cu alții on-line.
6. Comunicarea digitala: Capacitatea de a comunica și de a colabora
cu alte persoane care folosesc tehnologii digitale și media.
7. Alfabetizarea digitală: Capacitatea de a găsi, evalua, utiliza,
partaja și a crea conținut precum și abilități de gândire
critică.
8. Drepturile digitale: Capacitatea de a înțelege și susține
drepturile personale și juridice, inclusiv dreptul la viață
privată, proprietate intelectuală, libertatea de exprimare și de
protecție împotriva discursului de ură.
Dezvoltarea acestui nou tip de inteligență e strâns legată de
cea a unor calități ce țin de inteligența emoțională, precum
și de comportamente pozitive cum ar fi empatia sau prudența. Ele
impulsionează utilizarea responsabilă a tehnologiei, o
caracteristică necesară succesului în carieră și care va ajuta
adulții de mâine să folosească tehnologia și nu să se lase
folosiți de aceasta.
Mai multe informații pe pagina proiectului Digital Intelligence for
Every Child (http://www.dqproject.org/ )

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

56 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN