Şcoala cu
bune practici

49 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

CERCUL DE ARTĂ PLASTICĂ

Învăţământ gimnazial | Educaţie plastică

Propus de: tudosemarianad2005 | 09.07.2021 23:10 | Revista cadrelor didactice nr. 74/2021 | 1044 vizualizări

Exemple de activități creativ-plastice desfășurate în cadrul
Cercului de artă plastică

Activitățile unui Cerc de ată plastică ar trebui să
aibă ca prim obiectiv completarea cunoștințelor și
informațiilor asimilate în cadrul orelor de curs de educație
plastică și de educație vizuală, cu o abordare practică mai
largă; să ajute elevul să se redescopere pe sine ca artist nativ;
să valorifice cele mai de preț însușiri ale copilăriei:
inventivitatea, fantezia și imaginația; să formeze inteligențe
îndrăznețe, gândire independentă și creativă; să stimuleze
disponibilitățile creatoare existente mai mult sau mai puțin în
fiecare dintre elevi.
Iată două exemple de activitatăți desfășurate în cadrul
cercului :
1. Tema activității: Redarea în imagine a unui text literar sau
poezie
Tehnica abordată: - grafică în creion, tuș, pix
- pictură în acuarelă, tempera,
pastel
Obiective urmărite: - ilustrarea plastică a unui text literar sau
poezie;
- dezvoltarea laturii imaginative a
gândirii prin transformarea cuvintelor-
simbol în simboluri plastice;
- realizarea unei compoziții
plastice, transpunând o viziune personală
creată în urma lecturării
textului literar.

Desfășurarea activității:
Elevii au avut libertatea de a alege, în funcție de
preferințele lor, textul literar ce a urmat a fi interpretat
plastic, dintr-o serie de sugestii însă, precum: pastelurile lui
Vasile Alecsandri, poezii de Mihai Eminescu, Grigore Vieru etc.
S-au purtat dialoguri pe marginea alegerilor făcute, cu
privire la mijloacele de expresie, la tehnicile și procedeele
plastice cele mai potrivite pentru a ilustra, prin viziune proprie,
ceea ce exprimă sau ceea ce urmărește să transmită autorul prin
versurile sale.
În realizarea lucrărilor, elevii s-au folosit de
mijloace de expresie literară (metafore, figuri de stil, descrieri,
comparații) regăsite în text, fabricându-și astfel propriile
mijloace de expresie plastică.
Pe lângă valoarea artistică a lucrărilor, s-a urmărit
valoarea formativă a acestora – sesizarea de către elevi a
legăturii între arte poate provoca o mai mare sensibilitate și
receptivitate a acestora, cultivându-și însușirile unice cu care
este înzestrat fiecare dintre ei.
2. Tema activității: Compoziție plastică din imaginație pe fond
muzical
Tehnica abordată: pictură în acuarelă, tempera
Obiective urmărite: - manifestarea imaginației, fanteziei și
creativității în realizarea unor
compoziții plastice,
condiționate de încărcătura emoțională produsă în
urma audierii unei piese muzicale;
- folosirea unor tehnici sau
procedee plastice în obținerea de expresivități
ale elementelor de limbaj
plastic, potrivit stărilor afective produse și a
ceea ce le imaginează
acordurile muzicale audiate;
- obținerea unor expresivități
plastice prin intermediul culorilor și a
semnificațiilor acestora.
Desfășurarea activității:
S-a discutat cu elevii pe marginea curentelor muzicale,
studiate la cursurile de educație muzicală, încercându-se
identificarea de corespondente în curentele artistice-plastice –
mijloace de expresie, tematică etc. De exemplu: impresionismul în
muzică (Debussy, Ravel, Strauss) față în față cu
impresionismul în pictură (Degas, Monet, Sisley, Cézanne,
Pissaro, Morisot) – surprinderea farmecului momentului prin
sugestie, impresie fugitivă, exprimarea impresiei imediate și
manifestarea interesului pentru atmosferă, redarea emoțiilor
produse de elemente ale naturii, transparență, delicatețe,
eleganța exprimării; barocul în muzică (Vivaldi, Bach,
Monteverdi) și barocul în pictură (Rubens, Poussin, Rembrandt) -
bogăția detaliilor, utilizarea exegerată a mișcării, contraste
puternice, tensiune, dramă, exuberanță, grandoare; clasicismul
în muzică (Mozart, Beethoven, Salieri) și clasicismul în
pictură (Boucher, Fragonard, Watteau) - echilibru și rigoare.
Pe parcursul desfășurării exercițiului s-au audiat
piese muzicale, menite să inspire stări emoționale și afective,
stări pe care elevii au fost încurajați să și le transpună
liber în compozițiile lor, prin intermediul elementelor de limbaj
plastic, a semnificațiilor și expresivităților acestora,
folosindu-se de diverse tehnici sau procedee.
Piese audiate: "Anotimpurile" de Vivaldi, "Turkish March"
de Mozart, "A Little Night Music" de Mozart, "Spring Waltz "de
Chopin ș.a. Aceste piese i-au inspirat pe elevi în a concepe
imagini atât figurative, cât și nonfigurative, folosindu-se atât
de gestică largă, cât și de detalii.
Constatări în urma desfășurării celor două
activități: Sensibilitatea și receptivitatea față de diferite
arte duce la receptivitate pentru cultură. Transpunerea în
imagine plastică a unui text literar sau poezie, realizează o
strânsă legătură între activitatea artistică-plastică și cea
literară. Astfel, elevii pot înțelege că emoția artistică
poate fi exteriorizată în creații din domenii artistice variate
– creații literare, creații plastice, creații muzicale – dar
și că această emoție artistică se poate manifesta și
exterioriza traversând dintr-un domeniu artistic intr-altul, de
exemplu: o creație plastică poate fi inspirată de o creație
literară sau invers; o creație plastică poate fi inspirată de o
creație muzicală sau invers; o creație literară poate fi
inspirată de o creație muzicală sau invers.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 14 evenimente

«IULIE 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Ce părere aveți despre introducerea camerelor de supraveghere în sălile de clasă, fără acordul profesorilor și al elevilor? Comentați!

642 voturi | 9 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: emil Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN