Şcoala cu
bune practici

62 şcoli
Şcoli înscrise Înscrieţi o şcoală Precizări

Cercul de chimie-formă complementară a activităţii de la clasă

Învăţământ gimnazial | Chimie

Propus de: cornelia_dinga | 27.08.2016 10:39 | Revista cadrelor didactice nr. 33/2016 | 1837 vizualizări

Trebuie să recunoaştem că pentru a transforma învăţarea chimiei într-o experienţă veritabilă a fiecăruia, trebuie să înlocuim treptat “chimia cretei” şi “chimia formulelor” cu “chimia experimentului”.

Cercul de chimie-formă complementară a activităţii de la clasă
Profesor: Cornelia Dinga
Colegiul Tehnic „Matei Corvin” Hunedoara
Profesor: Cornelia Dinga
Colegiul Tehnic „Matei Corvin” Hunedoara
Profesor: Cornelia Dinga
Colegiul Tehnic „Matei Corvin” Hunedoara

Conform unui studiu american efectuat pe un eşantion statistic relevant privind eficienţa de retenţie a informaţiei prin diferite activităţi de învăţare, au reieşit următoarele rezultate:
Activitatea Media de reţinere a informaţiei în %
Conţinuturi dictate 5
Demonstraţia la tablă 10
Metode audio-vizuale 20
Lectura 30
Discuţii în grup 50
Învăţarea prin acţiune de tip experimental 75
Predarea altora (învăţându-i pe alţii) 90

Se observă rata mică de reţinere a informaţiei prin activităţi precum prelegerea sau demonstraţia la tablă sau chiar a metodelor audio-vizuale care par multora mai eficiente decât sunt în realitate.
Rata de retenţie creşte progresiv prin utilizarea unor metode active şi individualizate, atingând valori mari în cazul învăţării de tip experimental, învăţare prin aplicare imediată sau învăţându-i pe alţii.
Trebuie să recunoaştem că pentru a transforma învăţarea chimiei într-o experienţă veritabilă a fiecăruia, trebuie să înlocuim treptat “chimia cretei” şi “chimia formulelor” cu “chimia experimentului”.
Desigur, în cadrul lecţiilor de chimie, utilizăm strategii ce impun raţionamente deductive pornind de la experimentul demonstrativ sau pe grupe şi urmărim atent ca elevul să facă dovada acestor abilităţi. Însă, în condiţiile actuale “lumea chimiei” trebuie înţeleasă în sens larg, dincolo de zidurile laboratorului prin “experimentarea” unor situaţii cât mai reale din viaţă. Pentru acei elevi care vor să “experimenteze” adevăruri ştiinţifice, să descopere încrederea în propriile posibilităţi pentru a obţine rezultate semnificative prin efort personal, CERCUL DE CHIMIE, vine ca o formă completivă a noţiunilor deja sedimentate în orele de chimie.
Lucrările cercului de chimie trebuie să trateze atât aspectul teoretic al temei alese cât şi pe cel practic. În felul acesta elevii exersează munca de documentare şi cercetare ştiinţifică a unei teme, învaţă să sesizeze aspectele folositoare ale cunoştinţelor acumulate şi să le aplice în mod creator.
Tematica poate aborda un spectru larg prin conţinutul său variat dar ţinând cont şi de vârsta elevului precum şi de nivelul de performanţă dorit.
Exemple de activități experimentale pentru cercul de chimie:
• Cercetarea prezenţei amidonului în cartofi şi castane - clasa a VII-a
• Argumentarea experimentală a apariţiei cariilor dentare - clasa a VIII
• Anotimpurile şi chimia lor – clasa a VII-a şi a VIII-a
• pH-ul mediilor naturale (clasele VII – VIII-a)
• Baterii din fructe
• Identificarea ionului carbonat din oase (clasele VII-VIII)
• Extragerea nicotinei din tutun; demonstrarea toxicităţii sale ca insecticide pentru plante. (clasa a VII-a)
• Balonul care se umflă singur
• Şarpele chimic
• Flori de gheaţă
• “Patina verde”- inamicul obiectelor din cupru (clasa a VIII-a)
• Apa şi cele trei “feţe” ale ei
• Modelarea unor formule cu ajutorul unor materiale simple: plastilină,
scobitori, pufuleţi sau polistiren. (clasa a VII-a)

FINALITĂŢILE ACTIVITĂŢILOR
Rezultatele activităţilor de cerc trebuie valorificate în diferite ocazii:
1. Expoziţii realizate în laboratorul de chimie cu diferite ocazii (zilele Scolii sau diferite activităţi cu elevii sau profesorii).
Exemplu:
• Chimia în “alb-negru” – expoziţie cu desene
2. Referate pentru sesiunile de comunicări sau alte concursuri şcolare.
3. Articole, interviuri, probleme şi exerciţii propuse pentru revista şcolii
4.Participări la olimpiadele şi concursurile şcolare.
Bibliografie
1. S. Fătu, I. Jinga; „Învăţarea eficientă a conceptelor fundamentale de chimie”; Editura Corint, Bucureşti, 1997.
2. Isac Delia; „ Metodica predării chimiei”; Editura Mirton, Timişoara, 1998.
3. V. Sunel, I. Cioroiu, T. Rudică, E. Bîcu; „ Metodica predării chimiei”; Editura Marathon, Iaşi,1997.
4. . L. Pitulice, D. Isac, A. Chiriac, R. Iagher, F.Sporea Iacob; „ Didactica chimiei”; Editura Mirton, Timişoara, 2006.
5. .Anucuţa Partenie; „Pedagogie”,Editura Augusta, Timişoara, 1997.
6. A. Chiriac, D. Isac, L. Pitulice, R. Iagher, M. Isacu; „ Activităţi de învăţare- chimie”; Editura Mirton, Timişoara,2005.
7. Cornelia Gheorghiu; „ Caietul elevului- chimie, clasa a VIII-a”; Editura All, Bucureşti,2001.
8. V. Chiriac, D. Isac, D. Dascălu, L. Pitulice; „ Autoevaluare prin experimente de chimie anorganică”; Editura Mirton, Timişoara, 2002.
9. S. Fătu; „ Didactica Chimiei”; Editura Corint; Bucureşti, 2007.
10. R. Winston; „ Misterele chimiei”; Editura Litera Internaţional; Bucureşti, 2008.
11. R. Churchill, L. V. Loesching, Muriel Mandell; „ 365 de experimente ştiinţifice simple”; Editura Aquila; Oradea, 2007.

Comentarii (0)

Nu există niciun comentariu

Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.

Azi: 15 evenimente

«AUGUST 2024»
LuMaMiJoViSaDu
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

Toate evenimentele

Fotografia zilei


Lucrarile copiilor

Propus de: SperantaNeda

Sondajul zilei

Să avem o evaluare care sa testeze competențele elevilor la fiecare final de an. Astfel vom vedea în ce stadiu se află generația , cum putem sa îmbunatățim sistemul de educație şi profesorii care nu-şi fac treaba şi încă folosesc metode şi o gândire învechită să nu mai poată profesa. În plus , feedback-ul eleviilor sa fie luat în serios , pentru că nu e ok în 2024 doar elevul sa poată fi sacționat ,iar profesorul nu , ba chiar să abuzeze de putere.

57 voturi | 2 comentarii Vedeţi rezultatele
Propus de: bobarucristiana2010 Propuneţi un sondaj

Nou pe didactic.ro

Publicați în REVISTA CU ISSN