Articolul se referă la prezentarea unor activități ale cercului
de lectură, un proiect demarat pentru cultivarea lecturii de
plăcere.
Cercul de lectură ,, Stăpânii cărților"
Învăţământ gimnazial | Limba şi literatura română
Propus de: matiadi | 10.03.2016 22:36 | Revista cadrelor didactice nr. 24/2016 | 4204 vizualizări
Cercul de lectură ,,Stăpânii cărților”
În urma participării la cursul de formare ,,Cercuri de lectură” și fascinată de activitățile desfășurate, am decis înființarea, în anul 2007 a unui cerc de lectură la Colegiul Tehnic ,, Andrei Șaguna”, unde am activat în acea perioadă, sugestiv intitulat ,, Cărțile educă spiritul”. Odată cu mutarea mea la Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu” în anul 2009 acest proiect a continuat cu alți elevi și alte cărți. Astfel, în același an s-a demarat cercul de lectură intitulat de către elevi ,,Stăpânii cărților”.
În ultimii ani, se vorbeşte tot mai mult, nu numai de către profesori, ci şi la un nivel mult mai larg, de consecinţele lipsei de lectură asupra tinerilor, şi a societăţii româneşti, în general. După o perioadă de resemnare şi acceptare a fenomenului, încep să apară preocupări pentru ameliorarea situaţiei.
Nu acelaşi lucru se poate spune despre modul în care se cultivă interesul pentru lectură al elevilor. Deşi în programa şcolară se menţionează, ca obiectiv prioritar, plăcerea lecturii şi formarea unui lector pentru toată viaţa, literatura română a devenit tot mai mult, doar o disciplină la care se predă şi se învaţă doar pentru examene, astfel că puţini elevi citesc de plăcere. Fără să minimalizăm importanţa altor surse de informaţii (internetul, calculatorul, televizorul) în formarea personalităţii tânărului de astăzi, şi fără să rămânem nostalgic ancoraţi în experienţele noastre de lectură, cercul de lectură al Şcolii Gimnazale Nicolae Bălcescu, îşi propune să reînvie în elevi, dorinţa de a citi încât să redescopere lectura pasionantă, în contexte mai puţin convenţionale şi eliberată de constrângerile impuse de programa şcolară şi catalog.
Proiectul nostru se doreşte a fi un mijloc de stimulare a interesului elevilor pentru actul lecturii, transformându-i pe aceştia în cititori activi şi motivaţi. Dorim ca lectura să nu fie doar o competenţă dobândită într-un cadru instituţionalizat, o activitate şcolară obligatorie.Ea poate fi percepută şi ca o plăcere. Ea poate fi o activitate valorizantă, utilă pentru a trăi mai bine, pentru a descoperi şi reflecta mai profund asupra lumii.O carte te poate îmbogăţi spiritual, îţi poate marca felul de a fi.
Pornind de la aceste consideraţii, cercul de lectură îşi propune să desfăşoare o serie de activităţi care să răspundă actualelor nevoi ale educaţiei, dar şi nevoilor individuale ale elevilor.
Dorim să-i convingem pe elevi de valoarea spirituală a cărţilor. Ele sunt moşteniri, pe care marile spirite ale lumii le lasă omenirii pentru posteritate, ele sunt cei mai credincioşi şi fideli prieteni. Suntem optimişti, dar şi convinşi că prin metode şi mijloace adecvate vom putea trezi în elevii noştri dorinţa de a citi…măcar o carte pe săptămână!
După formarea echipei de proiect, pentru a atrage elevii în acest proiect am realizat un afiș în care îi invitam pe toți cei interesați să ni se alăture. Spre surprinderea noastră, la prima întâlnire au venit aproximativ 30 de elevi, probabil ghidați atât de afiș, cât și de fondul sonor al melodiei trupei Paraziții ,,Citește o carte(instigare la cultură)”: ,, Viața-i o carte deschisă, deschide-ți mintea, învață/ O carte citită te ajută să te descurci altfel în viață” . Elevii au fost sinceri și au mărturisit că au venit din motive diferite: unii interesați de cărți, alții din curiozitate sau nedumeriți de acordurile melodiei.
Această primă întâlnire a avut drept scop prezentarea cercului, a activităților și stabilirea unei liste de lectură. Bibliotecara școlii a adus o mulțime de cărți din diferite domenii, iar elevii au avut posibilitatea de a lua ce volum doresc. Astfel, au ales o diversitate de cărți: Mircea Eliade- Romanul adolescentului miop, Adina Popescu- Ghidul adolescentului, Hector Malot- Singur pe lume, Gr. Alexandrescu-Fabule, Al. Dumas- Cei trei mușchetari, I.L.Caragiale- Momente și schițe, Mircea Cărtărescu- Enciclopedia zmeilor, Frank Baum- Vrăjitorul din Oz , Ion Creangă- Amintiri din copilărie și multe altele. Tot la această primă întâlnire s-a votat cartea cu care vom începe cercul de lectură: Singur pe lume de Hector Malot.
Următoarele ședințe ale cercului au iscat discuții aprinse datorate aventurilor eroului. Elevii au descoperit o carte emoţionantă, de-a lungul căreia atenţia cititorului este captivată de nenumăratele aventuri ale eroului Remi. Copiii au străbătut împreună cu micul erou al romanului
Singur pe lume sute de kilometri pe drumurile Franţei, au întâlnit oameni buni si inimoşi, răi şi fără suflet, au trăit alături de Remi şi de prietenul său, Mattia, bucurii și amărăciuni. Membrii cercului de lectură au înțeles că Hector Malot își axează naraţiunea pe un subiect extrem de captivant, cu multe detalii interesante din viaţa socială a Franţei de la mijlocul secolului al XIX-lea, toate acestea suscitând un viu interes faţă de carte. Întrebarea, firească, de la sfărșitul discuțiilor: Este eroul SINGUR PE LUME?
Deși am început cu pași nesiguri, proiectul demarat a avut un nesperat succes, gererațiile de elevi succedându-se, iar noi, profesorii, sperând că și copiii vor crede asemeni lui Miron Costin că ,,Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor”.
Deși am început cu pași nesiguri, proiectul demarat a avut un nesperat succes, gererațiile de elevi succedându-se, iar noi, profesorii, sperând că și copiii vor crede asemeni lui Miron Costin că ,,Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor”.
Câteva dintre activitățile care au rămas vii în amintire sunt cele care au avut în centrul lor discuții, dezbateri, dar mai ales momente în care elevii au dramatizat scene semnificative ale operelor citite surprinzând personaje. Astfel, valorificând lista de lectură, elevii au recreat personajele lui Creangă, Caragiale și chiar ale fabulelor. Unii dintre ei au optat pentru filme, prezentări multimedia PPT/PPS, afișe, teatru de păpuși, iar alții au susținut scurte momente în care și-au valorificat potențialul creativ
transformându-se în actori.
Încercând să îi ghidez pe elevi în labirintul lecturii, am descoperit în mulți dintre ei cititori pasionați care trăiesc alături de eroii cărților citite. Provocându-i, la una dintre întâlnirile cercului, să scrie câte un enunț despre personajul preferat, iată ce a ieșit:
Claudiu F.-,, Nică e poznaș, mă distrează mult.”
Ștefana T. -,,M-au emoționat până la lacrimi suferințele pe care le-a îndurat Remi, însă am fost fericită la final , când și-a regăsit familia.”
Cezar O.- ,,Cu Goe mă asemăn foarte mult…”
Denisa M.-,,Nikki Maxwell (Însemnările unei puștoaice)e o puștoaică haioasă de 14 ani care povestește o mulțime de întâmplări super amuzante.”
Claus S. - ,, Tom Sawyer e un personaj care ar cuceri pe oricine prin inteligența și inventivitatea lui.”
Georgiana S.- ,,D' Artagnan mă impresionează prin faptul că luptă împreună cu prietenii săi cu mult curaj împotriva multor soldați.”
În una dintre întâlnirile cercului de lectură, în decembrie 2014, având mai mulți elevi de clasa a VIII-a, am propus, dincolo de delimitările destul de evidente dintre epic și liric, să dramatizăm poemul ,,Luceafărul” de M. Eminescu, fapt care i-a încântat pe elevii mai mari care au fost dornici să intre în pielea personajelor. Momentul artistic a fost reluat, cu mult mai mulți spectatori, în cadrul serbării prilejuite de aniversarea a 165 de ani de la nașterea poetului.
Dramatizarea poemului a fost una foarte reușită, iar actorii încântați de ropotele de aplauze.
Realizarea acestui cerc de lectură a fost și este o mare provocare pentru cei implicați pentru că activitățile au fost, pe cât de variate, pe atât de amuzante și pline de creativitate. Sper că va avea succes și în anii următori cu alte generații de elevi care să răsfoiască, să citească și să descopere magia din interiorul cărții.
Prof. Adriana Matiu
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.