Acest articol prezintă o metodă interactivă de stimulare a
lecturii și creativității elevilor de liceu, exemplificând-o
printr-o experiență personală.
CERCUL DE LECTURĂ, UN „ALT FEL” DE APROPIERE DE CARTE
Învăţământ liceal | Limba şi literatura română
Propus de: cristina_gheorghita | 04.02.2023 20:49 | Revista cadrelor didactice nr. 92/2023 | 503 vizualizări
Dezvoltarea societăţii moderne contemporane este dependentă, în
mare măsură, de felul în care sistemul educațional reușește
să găsească cele mai bune soluții pentru formare, atât
într-un cadru instituționalizat, cât și în cel nonformal. Ca
urmare a acestei stări de fapt, profesorului de limba și
literatura română i se impune să se adapteze necesităţilor
actuale, care nu îl mai recomandă numai ca o sursă importantă de
informaţii pe care trebuie să le difuzeze ci, în primul rând,
devine formator de competenţe. Acestuia îi revine sarcina și
datoria de a crea contexte noi, inedite de învățare, care să
valorifice potențialul creativ al elevului, abilitățile sale de a
analiza și interpreta, prin grila proprie, textul și fenomenul
literar. De asemenea, profesorul trebuie să găsească soluții
pentru a-l determina pe elevul contemporan să se îndrepte spre
lectură, condiție esențială în reușita actului didactic.
Acesta a fost principalul motiv care m-a determinat
să propun elevilor mei, de la un colegiu tehnologic în care
obiectul de limba și literatura română beneficiază doar de 3 ore
din trunchiul comun, fără posibilitatea optării pentru un CDȘ
pentru această disciplină, un cerc de lectură care să-i provoace
să descopere și alte opere literare în afara celei din programa
școlară. După câteva discuții inedite și aprinse pe marginea
unor opere literare în care am regăsit personaje feminine complexe
și contradictorii, am decis orientarea acestui cerc spre o
tematică restrânsă, la analiza personajului feminin din operele
literaturii române interbelice. Inițiind un brainstorming
împreună cu o parte dintre elevii interesați de această idee,
s-a născut și numele cercului, „Lectior femina”, care în
traducere din limba latină înseamnă „femeie mai distinsă”
tocmai pentru că elevii mei au considerat că operele din
literatura interbelică fac trecerea dinspre femeia ca tipologie
generală către individualități, modele, personalități.
După conturarea direcțiilor cercului, „ușile”
acestuia au fost deschise tuturor elevilor interesați, de la
clasele IX-XII din colegiu. A fost lansată o provocare și către
colegii din catedra de limba și literatura română, implicând de
asemenea și biblioteca școlii dar și cea județeană. Scopul
principal al acestei activități extrașcolare este, în sens
general, acela de apropiere de lectură și, în mod particular,
înlăturarea prejudecăților sociale emise de cultura
tradițională autohntonă față de femeia contemporană.
Proiectul a primit denumirea de CERC DE LECTURĂ „LECTIOR
FEMINA”, titulatură ce cuprinde doi termeni în limba latină a
căror semnificație este aceea de „femeie mai distinsă”.
Această sintagmă face referire la noua direcție din literatura
română interbelică care aduce și personajul feminin în
prim-plan. Proiectul este gândit pe o perioadă de un an școlar,
cu o periodicitate de o ședință pe lună, cercul deschizându-se
o dată cu începerea anului școlar și finalizându-se la
sfârșitul acestuia.
Obiectivele generale stabilite sunt următoarele:
• dezvoltarea capacităţii de exprimare scrisă;
• stimularea şi dezvoltarea aptitudinilor de creaţie ale
elevilor;
• deprinderea folosirii unor tehnici diferite de redactare a
textelor;
• dezvoltarea capacității de argumentare și gândire critică;
• dezvoltarea capacităţii de receptare a mesajului scris;
• dezvoltarea capacităţii de exprimare orală / scrisă.
La încheierea proiectului, toți membrii cercului vor
reuși realizarea unei lecturi interpretative și
comprehensive,integrarea noilor achiziții într-un sistem propriu
care să vizeze dezvoltarea culturii generale, aprecierea valorii
estetice a operelor literare citite, prin aplicarea unor criterii
specifice, abordarea diferențiată a tipologiilor personajelor
feminine din opere literare variate.
În concluzie, elemente de creativitate trebuie să fie
mereu prezente și talentul unui cadru didactic contă în
identificarea celor mai bune strategii în funcție de nivelul celor
pe care îi formează, de conținutul învățării, de contextul
în care aplică la un moment dat.
Comentarii (0)
Nu există niciun comentariu
Autentificaţi-vă pe site pentru a putea publica un comentariu.